بررسی دیدگاه ملاصدرا دربارۀ استمرار اشیاءِ درزمان در پرتو اکنون گرایی اولویّتی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1398 شماره 7
چکیده:
در متافیزیک تحلیلی معاصر دو نظریّه رقیب در مسألۀ چگونگیِ استمرار اشیاء در زمان موجود است، دوام‌گرایی (endurantism) و امتدادگرایی (Perdurantism). براساس دوام‌گرایی اشیاء سه بعدی‌اند و از طریق حضور تام در هر لحظه از زمان موجودند و براساس امتدادگرایی اشیاء چهاربعدی‌اند و علاوه بر اجزاء مکانی، دارای اجزاء زمانی نیز هستند. اوّلی اکنون‌گرایی و دوّمی سرمدی‌گرایی درباب زمان را پیش‌فرض می‌گیرند. اکنون‌گرایی این ایده است که تنها «اکنون» و محتویات آن موجودند و گذشته/آینده واقعیت ندارند. براساسِ سرمدی‌گرایی تمامیِ مواضعِ زمان یعنی گذشته/اکنون/آینده به نحو مساوی موجود و واقعی هستند. از ترکیب نظریات زمان و استمرار چهار ترکیب بوجود می‌آیند: 1. امتدادگرایی/سرمدی‌گرایی، 2. دوام‌گرایی/سرمدی‌گرایی، 3. دوام‌گرایی/اکنون‌گرایی و، 4. امتدادگرایی/اکنون‌گرایی. دیدگاه صدرا دربارۀ استمرارِ در زمان، با (1) و (4) شباهت دارد امّا، بدلیل ناسازگاریِ درونی(4) و ناسازگاری‌اش با (1)، دیدگاه صدرا این دو هم نیست و بلکه، ایدۀ پنجمی می‌تواند باشد که می‌توان آن را امتدادگرایی/اکنون‌گرایی اولویّتی نام نهاد که بر اساس آن هویّات اکنون به صورت بنیادینِ درزمانی موجودند و گذشته/آینده موجودند امّا، بر اکنون مُبتَنی هستند.

بررسی تطبیقی دیدگاه ملاصدرا و سویین برن درباره استکمال نفس

نویسنده: حمید صبرآمیز ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: محمدجواد اصغری ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی فرایند استکمال نفس از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: علیرضا اسعدی ،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1392   (پياپي 39)، بهار 1392  شماره3

بررسی دیدگاه استیس دربارۀ وحدت وجود در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32

بررسی عقلی آموزه تعارف الارواح از دیدگاه ملاصدرا

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 47- پاییز 1400

بررسی دیدگاه کانت درباره احکام ترکیبی پیشین

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394

بررسي ديدگاه ها درباره اجتهاد پيامبر(ص)

طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1391/04/31 تا تاریخ: 1391/06/30
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397