بررسی جایگاه اخلاق زیست محیطی در کتابهای درسی دوره متوسطه اول
نویسنده:
سیروس محمودی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 36
چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مؤلفههای اخلاق زیست محیطی در کتابهای درسی دوره متوسطه اول میباشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابهای درسی دوره متوسطه اول میباشد که در سال 1398چاپ شده است و سه عنوان کتاب «پیامهای آسمان»، «مطالعات اجتماعی» و «علوم تجربی» با 9 جلد کتاب به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفت. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است که روایی آن به وسیله متخصصان تعیین شده و برای تعیین پایایی از روش ویلیام اسکات استفاده شده است. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی «آنتروپی شانون» مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای «شناخت طبیعت و استفاده صحیح از آن» با ضریب اهمیت139/، «پرهیز از آلوده نمودن محیط زیست» با ضریب اهمیت138/، «درخت کاری و حفاظت از فضای سبز» با ضریب اهمیت 128/ دارای بیشترین ضریب اهمیت و مؤلفههای «حفاظت از تنوع زیستی» با ضریب اهمیت 096/، «دیدگاه اسلام در زمینه محیط زیست» با ضریب اهمیت 095/و «احساس مسؤلیت در برابر حیات وحش» با ضریب اهمیت 07/، دارای کمترین ضریب اهمیت بوده و به مؤلفه «رعایت حقوق حیوانات» هیچ توجهی نشده است.
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مؤلفههای اخلاق زیست محیطی در کتابهای درسی دوره متوسطه اول میباشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابهای درسی دوره متوسطه اول میباشد که در سال 1398چاپ شده است و سه عنوان کتاب «پیامهای آسمان»، «مطالعات اجتماعی» و «علوم تجربی» با 9 جلد کتاب به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفت. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است که روایی آن به وسیله متخصصان تعیین شده و برای تعیین پایایی از روش ویلیام اسکات استفاده شده است. دادههای حاصل با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی «آنتروپی شانون» مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای «شناخت طبیعت و استفاده صحیح از آن» با ضریب اهمیت139/، «پرهیز از آلوده نمودن محیط زیست» با ضریب اهمیت138/، «درخت کاری و حفاظت از فضای سبز» با ضریب اهمیت 128/ دارای بیشترین ضریب اهمیت و مؤلفههای «حفاظت از تنوع زیستی» با ضریب اهمیت 096/، «دیدگاه اسلام در زمینه محیط زیست» با ضریب اهمیت 095/و «احساس مسؤلیت در برابر حیات وحش» با ضریب اهمیت 07/، دارای کمترین ضریب اهمیت بوده و به مؤلفه «رعایت حقوق حیوانات» هیچ توجهی نشده است.
بررسی جایگاه اخلاق زیست محیطی در کتابهای درسی دوره متوسطه اول
3/21/2019 12:00:00 AM
اخلاق زیست محیطی
نویسندگان:
نوشته: مایکل پی. نلسون نوشته: مایکل پی. نلسون
،
زهرا واعظی نژاد
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1385 2.3
تربیت دینی در مدارس: مبانی طراحی برنامه درسی دوره متوسطه
نویسنده:
پروین صمدی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - 1395
بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفههای آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی)
نویسنده:
جواد آقا محمدی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 30
بررسی میزان توجه به جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامۀ درسی
نویسندگان:
جواد آقامحمدی
،
اکبر خرسندی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 40
بررسى هایى در کتابهاى آموزشى و علمى
نویسنده:
زواره غلامرضا گلى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 286
بررسی جایگاه نظریه تناسب وجودی در مباحث فلسفه اخلاق
نویسنده:
محمدعلی مبینی *
،
مقاله نشریه: پژوهش های اخلاقی » سال 1402 دوره 13، شماره 3 (بهار 1402)
جایگاه اجتماعی زنان در دوره ادریسیان
نویسنده:
محمد رضا حیدری خراسانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 52- زمستان 1401
ترجمه کتاب اصول اخلاق زیست پزشکی(نقد و بررسی نظریه اصل گرایی در اخلاق کاربردی)
مجری:
سید رحیم راستی تبار
،
طرح پژوهشی: » از تاریخ: 1395/08/01 تا تاریخ: 1397/08/01
بقا به مثابه چرایی زیست اخلاقی: بررسی انتقادی دیدگاه اخلاق تکاملی
نویسندگان:
فاطمه مرتضوی*
،
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: نشریه تاملات اخلاقی » سال 2020 دوره 3، شماره 4 (Winter 2020)