بررسی میزان توجه به جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامۀ درسی
نویسندگان:
جواد آقامحمدی
،
اکبر خرسندی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 40
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری و مؤلفههای آن در برنامۀ درسی مدارس ابتدایی از منظر معلمان است. روش پژوهش در محدودۀ روشهای توصیفی و نوع تحقیق، کابردی است. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ معلمان مقطع ابتدایی شهرستان «دیواندره» تشکیل دادهاند. نمونۀ آماری پژوهش شامل 210 نفر که با استفاده از روش تصادفی طبقهای بهطوریکه همۀ اعضا شانس مساوی برای انتخابشدن داشته باشند، صورتگرفته است. ابزار اندازهگیری تحقیق، بهجز منابع کتابخانهای، از پرسشنامۀ محققساخته برای سنجش نظرات استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها به دو صورت توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی(t) استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که میزان توجه به مفهوم خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامه درسی ابتدایی از دیدگاه معلمان آن دوره تحصیلی، در ابعاد تربیتی و آموزشی و همچنین در بعد مدیریتی نامطلوب ارزیابی شده است. همچنین نتایج پژوهش نشاندهندۀ این است که در ابعاد حقوقی و تکلیفی و عاطفی، توجه کافی و لازم شده و از دید نمونۀ آماری مطلوب ارزیابی شده است.
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری و مؤلفههای آن در برنامۀ درسی مدارس ابتدایی از منظر معلمان است. روش پژوهش در محدودۀ روشهای توصیفی و نوع تحقیق، کابردی است. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ معلمان مقطع ابتدایی شهرستان «دیواندره» تشکیل دادهاند. نمونۀ آماری پژوهش شامل 210 نفر که با استفاده از روش تصادفی طبقهای بهطوریکه همۀ اعضا شانس مساوی برای انتخابشدن داشته باشند، صورتگرفته است. ابزار اندازهگیری تحقیق، بهجز منابع کتابخانهای، از پرسشنامۀ محققساخته برای سنجش نظرات استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها به دو صورت توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی(t) استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که میزان توجه به مفهوم خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامه درسی ابتدایی از دیدگاه معلمان آن دوره تحصیلی، در ابعاد تربیتی و آموزشی و همچنین در بعد مدیریتی نامطلوب ارزیابی شده است. همچنین نتایج پژوهش نشاندهندۀ این است که در ابعاد حقوقی و تکلیفی و عاطفی، توجه کافی و لازم شده و از دید نمونۀ آماری مطلوب ارزیابی شده است.
بررسی میزان توجه به جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامۀ درسی
3/21/2015 12:00:00 AM
بررسی نظام خانواده مبتنی بر نظریه استخلاف شهیدصدر
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره3(پیاپی35)
نگاهی به عناصر برنامۀ درسی در کتاب مفاتیحالحیاة آیتالله جوادیآملی
نویسندگان:
محبوبه محمد شفیع
،
سیدابراهیم میرشاه جعفری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
بررسی تأثیر خانواده و گروه دوستان بر میزان التزام به ابعاد و نشانه های دینداری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
میزان بهرهمندی عباسیان از جایگاه علویان در دستیابی به خلافت
نویسنده:
محمد حسن بیگی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1398 شماره 8
میزان توجه مترجمان به «عناصر معنایی واژگان» در ترجمه اسمهای جامد سوره بقره
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 82
بررسی جایگاه اخلاق زیست محیطی در کتابهای درسی دوره متوسطه اول
نویسنده:
سیروس محمودی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 36
سیماى خانواده در برنامه خانواده سیماى جمهورى اسلامى ایران
نویسنده:
سرور اسفندیاری
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1385 شماره 173
تربیت دینی در مدارس: مبانی طراحی برنامه درسی دوره متوسطه
نویسنده:
پروین صمدی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - 1395
جایگاه نخبگان در تغییر اجتماعی با توجه به قرآن و عصر نبوی
نویسندگان:
محسن الویری
،
محمد حسن اخلاقی*
،
مقاله نشریه: قرآن و علم » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 24