بررسی میزان توجه به جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاق‌مداری در برنامۀ درسی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 40
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاق‌مداری و مؤلفه‌های آن در برنامۀ درسی مدارس ابتدایی از منظر معلمان است. روش پژوهش در محدودۀ روش‌های توصیفی و نوع تحقیق، کابردی است. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ معلمان مقطع ‌ابتدایی شهرستان «دیوان‌دره» تشکیل داده‌اند. نمونۀ آماری پژوهش شامل 210 نفر که با استفاده از روش تصادفی طبقه‌ای به‌طوری‌که همۀ اعضا شانس ‌مساوی برای انتخاب‌شدن داشته ‌باشند، صورت‌گرفته است. ابزار اندازه‌گیری تحقیق، به‌جز منابع کتابخانه‌ای، از پرسشنامۀ محقق‌ساخته برای سنجش نظرات استفاده ‌شده ‌است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها به دو صورت توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی(t) استفاده ‌گردیده‌ است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که میزان توجه به مفهوم خانواده مبتنی بر اخلاق‌مداری در برنامه درسی ابتدایی از دیدگاه معلمان آن دوره تحصیلی، در ابعاد تربیتی و آموزشی و همچنین در بعد مدیریتی نامطلوب ارزیابی ‌شده ‌است. همچنین نتایج پژوهش نشان‌دهندۀ این است که در ابعاد حقوقی و تکلیفی و عاطفی، توجه کافی و لازم شده و از دید نمونۀ آماری مطلوب ارزیابی ‌شده ‌است.   

بررسی نظام خانواده مبتنی بر نظریه استخلاف شهیدصدر

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره3(پیاپی35)

بررسی تأثیر خانواده و گروه دوستان بر میزان التزام به ابعاد و نشانه های دینداری

نویسنده: امیرمجتبی ادیب بهروز ، استاد راهنما: نعمت الله کرم اللهی ، استاد مشاور 1: ابراهیم فتحی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

میزان بهره‌مندی عباسیان از جایگاه علویان در دستیابی به خلافت

نویسنده: محمد حسن بیگی ،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1398 شماره 8

بررسی جایگاه اخلاق زیست محیطی در کتاب‌های درسی دوره متوسطه اول

نویسنده: سیروس محمودی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 36

تربیت دینی در مدارس: مبانی طراحی برنامه درسی دوره متوسطه

نویسنده: پروین صمدی ،
کتاب: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - 1395

جایگاه نخبگان در تغییر اجتماعی با توجه به قرآن و عصر نبوی

مقاله نشریه: قرآن و علم » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 24
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397