مدیریت سود بهمنزلۀ موضوعی اخلاقی (با توجه به نظریۀ استدلال اخلاقی کلبرگ)
نویسندگان:
جعفر احمدپور
،
حبیب اله نخعی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 38
چکیده:
اهمیت دستاوردهای نظریۀ کلبرگ (Kohlberg) در مدیریت سود هنگامی آشکار میشود که با سؤالاتی دربارۀ چگونگی رفتار افراد ارتباط پیدا میکند. این نظریه را میتوان یک تحلیل توصیفی دانست که تلاش میکند پیشرفت اخلاقی افراد را توصیف کند. یکپارچهسازی اصول اخلاقی توصیفی و هنجاری بهنوبۀ خود باعث میشود برای بررسی استدلال اخلاقی مدیر از روشی مفیدتر استفاده شود. هدف پژوهش حاضر این است که اخلاق را در مدیریت سود در جامعۀ دانشگاهی با توجه به نظریۀ کلبرگ معرفی و تبیین کند. از این رو، کوشیدهایم با تحلیل این نظریه، بینشی دربارۀ مفاهیم کلیدی مسئله اخلاق در مدیریت سود ارائه کنیم. روش تحقیق حاضر، توصیفی و رویکرد آن، نظری است. این پژوهش به دنبال ارتباط نظریۀ استدلال اخلاقی کلبرگ بهمنزلۀ رویکردی در فرآیند بررسی پیشینه و استدلالهای نهفته در اخلاق مدیر در مدیریت سود است. این نظریه توضیح میدهد که افراد چگونه احساس درست یا غلط بودن را تعیین و توجیه میکنند. بهطور کلی، نتایج پژوهش در راستای بینشهای مفهومی دربارۀ اخلاق در مدیریت سود است و ارتباط اخلاق مدیران در مدیریت سود را با مدل استدلال اخلاقی کلبرگ مطرح میکند. بر این اساس، میتوان از دیدگاه نظری، مفاهیم بیشتری را دربارۀ استدلال اخلاقی در موضوع مدیریت سود بررسی و تحلیل کرد.
اهمیت دستاوردهای نظریۀ کلبرگ (Kohlberg) در مدیریت سود هنگامی آشکار میشود که با سؤالاتی دربارۀ چگونگی رفتار افراد ارتباط پیدا میکند. این نظریه را میتوان یک تحلیل توصیفی دانست که تلاش میکند پیشرفت اخلاقی افراد را توصیف کند. یکپارچهسازی اصول اخلاقی توصیفی و هنجاری بهنوبۀ خود باعث میشود برای بررسی استدلال اخلاقی مدیر از روشی مفیدتر استفاده شود. هدف پژوهش حاضر این است که اخلاق را در مدیریت سود در جامعۀ دانشگاهی با توجه به نظریۀ کلبرگ معرفی و تبیین کند. از این رو، کوشیدهایم با تحلیل این نظریه، بینشی دربارۀ مفاهیم کلیدی مسئله اخلاق در مدیریت سود ارائه کنیم. روش تحقیق حاضر، توصیفی و رویکرد آن، نظری است. این پژوهش به دنبال ارتباط نظریۀ استدلال اخلاقی کلبرگ بهمنزلۀ رویکردی در فرآیند بررسی پیشینه و استدلالهای نهفته در اخلاق مدیر در مدیریت سود است. این نظریه توضیح میدهد که افراد چگونه احساس درست یا غلط بودن را تعیین و توجیه میکنند. بهطور کلی، نتایج پژوهش در راستای بینشهای مفهومی دربارۀ اخلاق در مدیریت سود است و ارتباط اخلاق مدیران در مدیریت سود را با مدل استدلال اخلاقی کلبرگ مطرح میکند. بر این اساس، میتوان از دیدگاه نظری، مفاهیم بیشتری را دربارۀ استدلال اخلاقی در موضوع مدیریت سود بررسی و تحلیل کرد.
مدیریت سود بهمنزلۀ موضوعی اخلاقی (با توجه به نظریۀ استدلال اخلاقی کلبرگ)
3/20/2020 12:00:00 AM
مناسبات اخلاق و اقتصاد در اسلام (تطبیق انتقادی نظریۀ رشد اخلاقی کلبرگ)
نویسندگان:
حسن بوسلیکی
،
مهدی علیزاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 37
مناسبات اخلاق و اقتصاد در اسلام (تطبیق انتقادی نظریه رشد اخلاقی کلبرگ)
نویسندگان:
حسن بوسلیکی*
،
مهدی علیزاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 بهار 1399 شماره 37
ازدواج به مثابه اقدامی اخلاقی؛ پاسخ به سه استدلال
نویسنده:
سید حسن اسلامی اردکانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 32
نظام اخلاقی در اسلام با توجه با آراء اخلاقی غزالی،ابنمسکویه، خواجه نصیر.
نویسنده:
محمد نوری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1385 2.3
الزامیبودن کمک به فقرا از منظر اخلاقی و اسلامی با توجه به بحرانهای زیستمحیطی قرن اخیر
نویسندگان:
سیده فاطمه زهرا مُهری آدریانی
،
سید احمد فاضلی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 1
انسان شناسی ملاصدرا با توجه به حرکت جوهری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیلی بر مدیریت استدلال و استناددهی به منابع حدیثی در جریانهای انحرافی
نویسندگان:
محمد شهبازیان
،
مهدی زارع دیمی
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1402 شماره 1
روش شناسی قیاس گرایانه در اخلاق کاربردی؛ جایگاه نظریه در استدلال های اخلاقی
نویسنده:
محمدتقی اسلامی
،
مقاله نشریه: روش شناسی علوم انسانی » سال 1396 زمستان 1396 شماره93
تحلیلی بر مدیریت استدلال و استناددهی به منابع حدیثی در جریان های انحرافی
نویسندگان:
محمد شهبازیان*
،
مهدی زارع دیمی
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1402 دوره 5، شماره 1 (بهار و تابستان 1402)