عدم ارث بری فرزند نامشروع از والدین طبیعی در بوته نقد
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
کلیدواژه:
''Illegitimate child''
،
''ولدالزنا''
،
''پدر''
،
''ّFather''
،
''Mother''
،
''مادر''
،
''Religious relation''
،
''نسب شرعی''
،
''رابطه توارث''
،
''Inheritance relationship''
چکیده:
نظریهپردازان مکتب تحققی(اثباتگرایان) قائل به وجود مفهومی تحت عنوان «مجرمان بالفطره» هستند؛ ایشان معتقدند کسانی هستند که ذاتاً تمایل به انجام بزه دارند و به خاطر داشتن حالت خطرناک؛ حتی قبل از وقوع جرم باید تحت مراقبت و اقدامات تأمینی قرار گیرند. در مواجهه با این دیدگاه، ما با دو نوع تعالیم، در منظومهی دینی خود روبروییم. در بسیاری از متون دینی، افراد بشر از فطرت و درونمایهی پاک برخوردار و همگان در برابر رفتار آگاهانه و قاصدانهی خود مسئول هستند؛ در مقابل، برخی نصوص مانند روایاتی که سعادت و شقاوت را ذاتی انسانها میداند و نیز احکامی که فرد را بدون داشتن اختیار، از برخی حقوق، محروم میدارد، شائبهی نظریههای تحققی را زنده میکند. یکی از این مصادیق چالشبرانگیز وضعیت شرعی فرد متولد از رابطه نامشروع است؛ با این توضیح که مشهور فقیهان معتقدند «ولدالزنا» از تصدی برخی امور و پارهای از حقوق اجتماعی محروم است؛ از جمله بین وی و والدینش، رابطه توارث منتفی است. نوشتار حاضر در پژوهشی توصیفی-تحلیلی و با نگاهی مسئله محور، به بررسی حکم مزبور پرداخته و پس از تحلیل و نقد ادله، به این نتیجه رسیده که هیچیک از مستندات قول مشهور، به وضوح، مدّعای ایشان در خصوص عدم ارثبری ولدالزّنا از والدینش را اثبات نمیکند، بلکه عمومات آیات، روایات وارده و دلیل عقل، صراحتاً دالّ بر ارثبری وی از والدین خود میباشد، امّا ارثبری والدین از ولدالزّنا، بالأخصّ در مورد پدر، شدیداً محلّ تردید است.
نظریهپردازان مکتب تحققی(اثباتگرایان) قائل به وجود مفهومی تحت عنوان «مجرمان بالفطره» هستند؛ ایشان معتقدند کسانی هستند که ذاتاً تمایل به انجام بزه دارند و به خاطر داشتن حالت خطرناک؛ حتی قبل از وقوع جرم باید تحت مراقبت و اقدامات تأمینی قرار گیرند. در مواجهه با این دیدگاه، ما با دو نوع تعالیم، در منظومهی دینی خود روبروییم. در بسیاری از متون دینی، افراد بشر از فطرت و درونمایهی پاک برخوردار و همگان در برابر رفتار آگاهانه و قاصدانهی خود مسئول هستند؛ در مقابل، برخی نصوص مانند روایاتی که سعادت و شقاوت را ذاتی انسانها میداند و نیز احکامی که فرد را بدون داشتن اختیار، از برخی حقوق، محروم میدارد، شائبهی نظریههای تحققی را زنده میکند. یکی از این مصادیق چالشبرانگیز وضعیت شرعی فرد متولد از رابطه نامشروع است؛ با این توضیح که مشهور فقیهان معتقدند «ولدالزنا» از تصدی برخی امور و پارهای از حقوق اجتماعی محروم است؛ از جمله بین وی و والدینش، رابطه توارث منتفی است. نوشتار حاضر در پژوهشی توصیفی-تحلیلی و با نگاهی مسئله محور، به بررسی حکم مزبور پرداخته و پس از تحلیل و نقد ادله، به این نتیجه رسیده که هیچیک از مستندات قول مشهور، به وضوح، مدّعای ایشان در خصوص عدم ارثبری ولدالزّنا از والدینش را اثبات نمیکند، بلکه عمومات آیات، روایات وارده و دلیل عقل، صراحتاً دالّ بر ارثبری وی از والدین خود میباشد، امّا ارثبری والدین از ولدالزّنا، بالأخصّ در مورد پدر، شدیداً محلّ تردید است.
عدم ارث بری فرزند نامشروع از والدین طبیعی در بوته نقد
3/21/2019 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
عدم ارث بری فرزند نامشروع از والدین طبیعی در بوته نقد
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
نقش والدین در تربیت فرزند
نویسنده:
محمد سبحانی نیا
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 116 رمضان
وظایف والدین در تربیت معنوی فرزند
نویسندگان:
اعظم نوری
،
علیرضا انصاری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9 ویژه نامه خانواده
ادله صراط های مستقیم در بوته نقد
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی*
،
مقاله نشریه: پرتو وحی » سال 1397 پاییز و زمستان 1397 شماره 2
دلیل اولویت در بوته نقد و بررسی
نویسنده:
علی رضا عابدی سرآسیا
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100