تجربه دینی از دیدگاه محمد مجتهدشبستری در بوته نقد

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 104
چکیده:
تجربه دینی یکی از مسائل مهم در فلسفه غرب پس از رنسانس است که تحولاتی را در اندیشه معرفتی برخی از نواندیشان مسلمان ایجاد نمود. محمد مجتهد شبستری نیز متأثر از همین تحولات، تجربه دینی را به عنوان هسته اصلی همه ادیان قرار می‌دهد و معتقد است عقاید، اعمال و احکام دینی تابعی از تجربه‌های دینی هستند. تجربه دینی از نگاه او دارای معقولیت و معرفت‌بخشی است و آیات قرآن نیز باید با رویکرد تجربه دینی فهمیده شود. از آنجایی که این رویکرد تأثیر قابل توجهی در برداشت از قرآن کریم دارد، بررسی دیدگاه مجتهد شبستری ضروری به نظر می‌رسد. این پژوهش با هدف تحلیل و ارزیابی تجربه دینی از دیدگاه مجتهدشبستری و با روش تحلیلی-انتقادی ضمن بررسی ادعای او به این نتیجه دست یافت که تجربه دینی محصول فلسفه مسیحیت است و تطبیق آن بر اسلام نادرست است. وحی نبوی بر خلاف تجربه دینی امری اختصاصی است و با آن تفاوت ماهوی دارد. داده‌های احساسی به دلیل خطاپذیری، حجیت و معرفت‌بخشی ندارند. تجربه‌های دینی مقید به سنت‌ها هستند و خود نمی‌تواند مبنایی برای معقولیت باورهای دینی باشد. تجربه‌های دینی به دلیل ماهیت احساسی در قالب مفاهیم قرار نمی‌گیرد و نمی‌تواند معیاری برای فهم قرآن باشد.

برهان تجربه دینی از دیدگاه سویین برن

مقاله نشریه: فلسفه و کلام » سال 1392 بهار و تابستان 1392  شماره90

برهان تجربه دینی: از دیدگاه ریچارد سویین‌برن

کتاب: دانشگاه ادیان و مذاهب - 1395

قرآن درمانی در بوته نقد

نویسنده: حسن رهبری ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 61

تجربه دینى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23

نگاهی به دیدگاه هاکینگ دربارة تجربة دینی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47

«هستی شناسی حافظ» در بوته نقد

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1377 شماره 54

منع قضاوت زن در بوتة نقد

نویسنده: شذی مدنی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1381 شماره 3

عقلانیت و معنویت در بوته نقد

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1399

برهان تجربه دینی

نویسنده: محسن قمی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380   (پياپي 26)، بهار 1380  شماره1-2

برهان تجربه دینى

نویسنده: محسن قمی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 26-25
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397