نگاهی به دیدگاه هاکینگ دربارة تجربة دینی
نویسنده:
محمد لگنهاوسن ترجمه منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47
چکیده:
ده سال پس از انتشار کتاب مشهور ویلیام جیمز، با عنوان انواع تجربة دینی، تحقیق عمدة دیگری دربارة تجربة دینی از سوی هاکینگ با عنوان معنای خدا در تجربة بشری، [i] منتشر شد. این کتاب در ایام انتشارش بسیار پرنفوذ بود، اما بیشتر نویسندگان اخیر عمدتاً آن را نادیده انگاشتهاند. در این مقاله، با معرفی دیدگاههای هاکینگ دربارة تجربة دینی، استدلال خواهم کرد که دیدگاههای وی شایسته توجه دوباره است. هرچند هاکینگ را معمولاً در فهرست ایدئالیستهای امریکایی قرار میدهند، اما وی نقدهای متعددی را بر هگل پذیرفته و بازگو میکند: نظیر این نقد که امر مطلق هگل (the Hegelian Absolute) جایگزینی برای خدا نیست و تأملات فلسفی نیز جایگزینی برای عبادت خدا نیستند. از سوی دیگر، هاکینگ نقد هگل بر الاهیات مبتنی بر احساس را پذیرفته و به شرح و بسط آن میپردازد. هنگامی که هگل و شلایرماخر، هر دو در دانشگاه برلین بودند، هگل بهتندی، الاهیات مورد نظر شلایرماخر را، بهعنوان نوعی خردستیزی، نقد میکرد. هاکینگ نیز به همین ترتیب، ویلیام جیمز را بهدلیل بیاعتنایی به نقش عقل و مفهومپردازی در حیات دینی بهباد انتقاد میگیرد.
[i]. William, E. Hocking, The Meaning of God in Human Experience: A Philosophy Study of Religion (New Haven: Yale University Press,1912). ویراست تجدیدنظر شدة این کتاب در سال 1924، در وایتفیس و از سوی انتشارات کسینجر به سال 2003 تجدید چاپ شد. هرچند هاکینگ فارغالتحصیل هاروارد است و بخش زیادی از کار تعلیمی خود را در آنجا بهانجام رسانده، اما پیش از ورود به دانشکدة فلسفه در هاروارد (در سال 1914) در ییل و مؤسسات دیگری نیز به تدریس پرداخت. (در این مقاله شمارة صفحاتی که به کتاب معنای خدا در تجربة بشری ارجاع شده در درون متن و در داخل پرانتز با عدد انگلیسی آمده است.)
ده سال پس از انتشار کتاب مشهور ویلیام جیمز، با عنوان انواع تجربة دینی، تحقیق عمدة دیگری دربارة تجربة دینی از سوی هاکینگ با عنوان معنای خدا در تجربة بشری، [i] منتشر شد. این کتاب در ایام انتشارش بسیار پرنفوذ بود، اما بیشتر نویسندگان اخیر عمدتاً آن را نادیده انگاشتهاند. در این مقاله، با معرفی دیدگاههای هاکینگ دربارة تجربة دینی، استدلال خواهم کرد که دیدگاههای وی شایسته توجه دوباره است. هرچند هاکینگ را معمولاً در فهرست ایدئالیستهای امریکایی قرار میدهند، اما وی نقدهای متعددی را بر هگل پذیرفته و بازگو میکند: نظیر این نقد که امر مطلق هگل (the Hegelian Absolute) جایگزینی برای خدا نیست و تأملات فلسفی نیز جایگزینی برای عبادت خدا نیستند. از سوی دیگر، هاکینگ نقد هگل بر الاهیات مبتنی بر احساس را پذیرفته و به شرح و بسط آن میپردازد. هنگامی که هگل و شلایرماخر، هر دو در دانشگاه برلین بودند، هگل بهتندی، الاهیات مورد نظر شلایرماخر را، بهعنوان نوعی خردستیزی، نقد میکرد. هاکینگ نیز به همین ترتیب، ویلیام جیمز را بهدلیل بیاعتنایی به نقش عقل و مفهومپردازی در حیات دینی بهباد انتقاد میگیرد.
[i]. William, E. Hocking, The Meaning of God in Human Experience: A Philosophy Study of Religion (New Haven: Yale University Press,1912). ویراست تجدیدنظر شدة این کتاب در سال 1924، در وایتفیس و از سوی انتشارات کسینجر به سال 2003 تجدید چاپ شد. هرچند هاکینگ فارغالتحصیل هاروارد است و بخش زیادی از کار تعلیمی خود را در آنجا بهانجام رسانده، اما پیش از ورود به دانشکدة فلسفه در هاروارد (در سال 1914) در ییل و مؤسسات دیگری نیز به تدریس پرداخت. (در این مقاله شمارة صفحاتی که به کتاب معنای خدا در تجربة بشری ارجاع شده در درون متن و در داخل پرانتز با عدد انگلیسی آمده است.)
نگاهی به دیدگاه هاکینگ دربارة تجربة دینی
3/21/2007 12:00:00 AM
برهان تجربه دینی از دیدگاه سویین برن
نویسندگان:
اصغری اصغری
،
سید محمود موسوی
،
مقاله نشریه: فلسفه و کلام » سال 1392 بهار و تابستان 1392 شماره90
برهان تجربه دینی: از دیدگاه ریچارد سویینبرن
نویسنده:
محمدجواد اصغری
،
کتاب: دانشگاه ادیان و مذاهب - 1395
برهان تجربه دینی
نویسنده:
محسن قمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 (پياپي 26)، بهار 1380 شماره1-2
نگاهی نو به دیدگاه امام خمینی درباره مالکیت معنوی
نویسندگان:
طاهر علی محمدی
،
احمد اولیایی
،
مقاله نشریه: دانش حقوق مدنی » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره2
تجربه دینى و باور دینى
نویسنده:
ویلیام. پی آلستون ترجمه امیر مازیار
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23
تحلیل برهان تجربه دینی به روایت ماوردس
نویسنده:
علی شیروانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 زمستان 91 - مسلسل 14
دو نوع تجربة دینی
نویسنده:
والتر فالز ترجمه مهدی نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47