تربیت اخلاقی از منظر رویکرد نقل‌گرایی و دلالت‌های تربیتی متأثر از آن

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
چکیده:
 در تاریخ تربیتی اسلام با گرایش‌ها و رویکردهای متفاوتی روبه‌رو می‌شویم. گرچه سخن همهٔ آن‌ها برپایهٔ قرآن و سنت است، هریک از زاویه‌ای با واژهٔ تربیت و حیطه‌های مربوط به آن روبه‌رو شده‌اند. پژوهش و بررسی دربارهٔ این اصول تربیتی اهمیت دارد؛ چراکه با نقد و بررسی آن‌ها می‌توان عمیق‌تر و کاربردی‌تر با موضوعات تربیتی روبه‌رو شد. همچنین، آشنایی با معایب و کاستی‌های موجود، می‌تواند چهرهٔ واقعی این گرایش‌ها را آشکارتر سازد. از جملهٔ این رویکردها، گرایش نقل‌گرایی است که در حال حاضر، به‌شکل‌ افراطی در گروه‌هایی، همچون سَلفیان و وهابیان و ده‌ها فرقهٔ دیگر دیده می‌شود. این‌ گروه‌ها با تأکید بر سنت و کتاب، شیوه‌های غلط تربیتی خود را میان قشرهای گوناگون، از جمله جوانان ترویج می‌دهند. حال، باتوجه‌به اهمیت تربیت اخلاقی، این پرسش مطرح می‌شود که در رویکرد نقل‌گرایی معیارهای تربیت اخلاقی چگونه دنبال شده‌اند و آیا تربیت اخلاقی نقل‌گرایانه به این معیارها توجه کرده است یا خیر؟ این مقاله با روش تحلیلی‌استتاجی در پی پاسخ به این پرسش‌هاست. در ادامه دلالت‌های تربیتی رویکرد نقل‌گرایی و تأثیرات منفی این نوع تربیت اخلاقی نقد و بررسی می‌شود.  

اعتیاد اینترنتی از منظر اخلاقی و آسیب های اخلاقی آن

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 (پياپي 83)، پاييز 1395 شماره3

بررسی اهداف، اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از منظر امام‌حسین

نویسنده: فاطمه سیفی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 42

مسئولیت اخلاقی در قبال دیگران از منظر رویکرد وظیفه‌گرایانه کانت

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 41

بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی ومهدی نراقی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 33

بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی ومهدی نراقی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 بهار 1398 شماره 1

معرفت نفس و بازتاب های اخلاقی آن از منظر ملاصدرا

نویسنده: عفت السادات خیاط نوری ، استاد راهنما: امیر دیوانی ، استاد مشاور 1: محسن جوادی ، استاد مشاور 2: حمید پارسانیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397