تجربه های عرفانی در ادیان
نویسنده:
حمیدرضا مظاهری سیف
،
کتاب: بوستان کتاب - 1389
چکیده:
روزگار کنونی را می توان عصر بازگشت ادیان نامید. تمام ادیان جهان با پردازشی نو، به عرصه فرهنگ عمومی بازمی گردند. هر روز روایت و برداشتی تازه از ادیان گوناگون به بازار فرهنگ جهانی وارد می شود و گروهی از مردمان را شیفته خود می سازد. از ادیان ابتدایی، که با عنوان کلی شامانیسم شناخته می شوند، تا ادیان ابراهیمی؛ از ادیان خاور دور، همانند بودیسم و تائوئیسم، تا ادیان باختر که در میان بومیان رنگین پوست قاره آمریکا رواج دارد، همگی مجالی برای خودنمایی و ابراز وجود یافته اند. و جای این پرسش باقی است که به راستی انسان معاصر را چه می شود که با این همه پیشرفت علمی و تکنولوژیکی بعد از انکار خدا و عالم غیب و روی گردانی از ادیان و معنویات، این گونه سبک سر و شیدا به سوی ادیان تحریف شده و خرافات پوسیده و صد البته به ندرت دین راستین، روی آورده است ؟ و چگونه است که تمام این ادیان و جریان های معنویت گرا را همانند می انگارد و گویا هیچ تمایزی میان آنها ندیده و قدرت سنجش و ارزیابی آنها را ندارد ؟ پاسخ این است که انسان فطرتی الهی دارد و هرچه بکوشد تا ندای خداوند را در درون خود خاموش سازد موفق نخواهد شد. فطرت، او را به خداوند یکتا می خواند و او تشنه تجربه یگانگی و وابستگی و تعلق به اصل هستی خویش است؛ پدید آورنده ای که هویت حقیقی و اصل وجود انسان از او و در حرکت به سوی اوست؛ « ﴿یا أَیُّها الإِنْسانُ إِنَّک َ کادِحٌ إِلی رَبِّک َ کَدْحاً فَمُلاقِـیهِ ﴾ ».[1] انسان مدرن با این که به پندار خود به بلوغ رسیده بود و دیگر نیازی به توجیحات ماورای طبیعی عالم نداشت و با خرد و دانش خود می توانست همه مسائل را حل کند، در نیمه دوم قرن بیستم در همه ادعاهای عصر روشن گری شک کرد، و با تمام وجود، در زندگی مدرن خویش احساس خلأ نمود و به دین و معنویت بازگشت.
روزگار کنونی را می توان عصر بازگشت ادیان نامید. تمام ادیان جهان با پردازشی نو، به عرصه فرهنگ عمومی بازمی گردند. هر روز روایت و برداشتی تازه از ادیان گوناگون به بازار فرهنگ جهانی وارد می شود و گروهی از مردمان را شیفته خود می سازد. از ادیان ابتدایی، که با عنوان کلی شامانیسم شناخته می شوند، تا ادیان ابراهیمی؛ از ادیان خاور دور، همانند بودیسم و تائوئیسم، تا ادیان باختر که در میان بومیان رنگین پوست قاره آمریکا رواج دارد، همگی مجالی برای خودنمایی و ابراز وجود یافته اند. و جای این پرسش باقی است که به راستی انسان معاصر را چه می شود که با این همه پیشرفت علمی و تکنولوژیکی بعد از انکار خدا و عالم غیب و روی گردانی از ادیان و معنویات، این گونه سبک سر و شیدا به سوی ادیان تحریف شده و خرافات پوسیده و صد البته به ندرت دین راستین، روی آورده است ؟ و چگونه است که تمام این ادیان و جریان های معنویت گرا را همانند می انگارد و گویا هیچ تمایزی میان آنها ندیده و قدرت سنجش و ارزیابی آنها را ندارد ؟ پاسخ این است که انسان فطرتی الهی دارد و هرچه بکوشد تا ندای خداوند را در درون خود خاموش سازد موفق نخواهد شد. فطرت، او را به خداوند یکتا می خواند و او تشنه تجربه یگانگی و وابستگی و تعلق به اصل هستی خویش است؛ پدید آورنده ای که هویت حقیقی و اصل وجود انسان از او و در حرکت به سوی اوست؛ « ﴿یا أَیُّها الإِنْسانُ إِنَّک َ کادِحٌ إِلی رَبِّک َ کَدْحاً فَمُلاقِـیهِ ﴾ ».[1] انسان مدرن با این که به پندار خود به بلوغ رسیده بود و دیگر نیازی به توجیحات ماورای طبیعی عالم نداشت و با خرد و دانش خود می توانست همه مسائل را حل کند، در نیمه دوم قرن بیستم در همه ادعاهای عصر روشن گری شک کرد، و با تمام وجود، در زندگی مدرن خویش احساس خلأ نمود و به دین و معنویت بازگشت.
تجربه های عرفانی در ادیان
3/21/2010 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تجربه دینى و عرفانى
نویسنده:
ویلیام رو ترجمه اسماعیل سلیمانی فرکی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23
تجربه عرفانی و اخلاقی
نويسنده:
گری کلود هری
، مترجم:
شمسالله مریجی
،
کتاب: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، مرکز انتشارات - 1382
تجربة عرفانی و داروهاى رواننما
نویسنده:
سیدعطا انزلی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47
ملاک های تجربه عرفانی از دیدگاه ابن عربی و ویلیام جیمز
نویسندگان:
عشرت رنجبر *
،
علی اکبر مومنی
،
مقاله نشریه: حکمت عرفانی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره 1
دین، تجربه دینی و تجربه عرفانی از نگاه سیدحیدر آملی و ویلیام جیمز
نویسندگان:
فرزانه عباسلو
،
حسین معصوم
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 تابستان 95 - مسلسل 28
واکاوی فهم انتقادی از گفت وگوی بین ادیان در تجربه و ذهنیت ایرانی
نویسندگان:
باقر طالبی دارابی*
،
مجید جعفریان
،
مقاله نشریه: الهیات تطبیقی » سال 1397 پاييز و زمستان 1397 شماره20