بررسی تطبیقی رشد اخلاقی در اندیشه علامه طباطبایی ، شهید مطهری و کولبرگ
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
رشد اخلاقی چون خود اخلاق یکی از اساسی¬ترین مسائل موردتوجه انسان¬ها در طول تاریخ بوده و مراحل، شیوه¬ها و اهداف دستیابی آن همواره مورد بحث و دقت نظر قرارگرفته است؛ رشد اخلاقی به معنای رشد انسان در جنبه¬هایی از شناخت، رفتار و عواطف که به کمال انسان در زندگی منجر شده و تنها با افعال اختیاری او مرتبط بوده، می¬باشد، دیدگاههای متفاوتی که در این زمینه ارائه شده است حاکی از اهمیت آن می-باشد، در این رساله با بهره¬گیری از روش کتابخانه¬¬ای مقایسه و تحلیل برخی از این دیدگاه¬ها صورت پذیرفته است، کولبرگ ازجمله روانشناسانی است که دیدگاه او از جمله دیدگاه های تأثیرگزار در این زمینه بوده و سالیان زیادی است که مورد توجه قرار گرفته است او رشد اخلاقی در افراد را بر اساس شناخت و قضاوتی که افراد در مورد رفتارهای اخلاقی دارند به سه سطح پیش قراردادی؛ قراردادی و فراقراردادی تقسیم کرده که هرکدام از این سطوح، خو دارای دو دوره می¬باشند و معتقد است که ورود به مرحله بعدی بدون طی کردن مراحل قبل امکانپذیر نبوده و غالب مردم از سطح دوم تجاوز نمی¬کنند و تنها بخش بسیار اندک و شاید هیچکس به آخرین مرحله رشد اخلاقی دست نیابد، از سویی متفکران مسلمانی چون علامه طباطبایی و شهید مطهری با بهره¬گیری از معارف ناب اسلامی، این مسأله را مورد توجه قرار داده و با تأکید بر عناصر محوری «خداشناسی» و «پرستش» بالاترین مرحله از رشد اخلاقی را مرحله¬ای می¬دانند که فرد بدون در نظر گرفتن منافع مادی دنیوی و حتی منافع معنوی اخروی، تنها به خاطر رضایت و خشنودی خداوند اقدام به رفتاری نماید بررسی و تطبیق دیدگاه کولبرگ با دیدگاه این دو اندیشمند اسلامی، حاکی از آن است که طبق نظر ارائهشده توسط کولبرگ، رشد اخلاقی انسان، محدود به اخلاق اجتماعی بوده حال آنکه دستیابی به مقام رضای الهی می¬بایست به عنوان بالاترین مرحله مدنظر باشد از این¬رو لازم است روانشناسان متدین و آشنا به مبانی دین اسلام، نظریه اسلامی رشد اخلاقی را با توجه به شیوه¬های نوین علم روانشناسی مثل شناسایی و رصد افراد (نمونه¬گیری) کنترل متغیرها تبیین و ارائه نمایند. کلیدواژه: اخلاق، رشد اخلاقی، تطبیق، علامه طباطبایی، شهید مطهری، کولبرگ
رشد اخلاقی چون خود اخلاق یکی از اساسی¬ترین مسائل موردتوجه انسان¬ها در طول تاریخ بوده و مراحل، شیوه¬ها و اهداف دستیابی آن همواره مورد بحث و دقت نظر قرارگرفته است؛ رشد اخلاقی به معنای رشد انسان در جنبه¬هایی از شناخت، رفتار و عواطف که به کمال انسان در زندگی منجر شده و تنها با افعال اختیاری او مرتبط بوده، می¬باشد، دیدگاههای متفاوتی که در این زمینه ارائه شده است حاکی از اهمیت آن می-باشد، در این رساله با بهره¬گیری از روش کتابخانه¬¬ای مقایسه و تحلیل برخی از این دیدگاه¬ها صورت پذیرفته است، کولبرگ ازجمله روانشناسانی است که دیدگاه او از جمله دیدگاه های تأثیرگزار در این زمینه بوده و سالیان زیادی است که مورد توجه قرار گرفته است او رشد اخلاقی در افراد را بر اساس شناخت و قضاوتی که افراد در مورد رفتارهای اخلاقی دارند به سه سطح پیش قراردادی؛ قراردادی و فراقراردادی تقسیم کرده که هرکدام از این سطوح، خو دارای دو دوره می¬باشند و معتقد است که ورود به مرحله بعدی بدون طی کردن مراحل قبل امکانپذیر نبوده و غالب مردم از سطح دوم تجاوز نمی¬کنند و تنها بخش بسیار اندک و شاید هیچکس به آخرین مرحله رشد اخلاقی دست نیابد، از سویی متفکران مسلمانی چون علامه طباطبایی و شهید مطهری با بهره¬گیری از معارف ناب اسلامی، این مسأله را مورد توجه قرار داده و با تأکید بر عناصر محوری «خداشناسی» و «پرستش» بالاترین مرحله از رشد اخلاقی را مرحله¬ای می¬دانند که فرد بدون در نظر گرفتن منافع مادی دنیوی و حتی منافع معنوی اخروی، تنها به خاطر رضایت و خشنودی خداوند اقدام به رفتاری نماید بررسی و تطبیق دیدگاه کولبرگ با دیدگاه این دو اندیشمند اسلامی، حاکی از آن است که طبق نظر ارائهشده توسط کولبرگ، رشد اخلاقی انسان، محدود به اخلاق اجتماعی بوده حال آنکه دستیابی به مقام رضای الهی می¬بایست به عنوان بالاترین مرحله مدنظر باشد از این¬رو لازم است روانشناسان متدین و آشنا به مبانی دین اسلام، نظریه اسلامی رشد اخلاقی را با توجه به شیوه¬های نوین علم روانشناسی مثل شناسایی و رصد افراد (نمونه¬گیری) کنترل متغیرها تبیین و ارائه نمایند. کلیدواژه: اخلاق، رشد اخلاقی، تطبیق، علامه طباطبایی، شهید مطهری، کولبرگ
بررسی تطبیقی رشد اخلاقی در اندیشه علامه طباطبایی ، شهید مطهری و کولبرگ
3/21/2015 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی نظریه معنا در اندیشه علامه طباطبایی و ویتگنشتاین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی و تبیین فلسفه اخلاق از دیدگاه شهید مطهری و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
معرفت شناسی از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]
مقایسه رشد اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و کولبرگ
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
بررسی تطبیقی اعتباریات در رسالههای منطقی علامه طباطبایی
نویسندگان:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5
بررسی تطبیقی حکومت در اندیشة سیاسی نائینی و مطهری
نویسندگان:
شریف لکزایی
،
بهمن زارعی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1400 شماره 95 - پاییز 400
مقایسه نسبت فرد و جامعه در اندیشه علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت الله مصباح یزدی
نویسنده:
احمد کرمی نژاد
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 36- زمستان 1397
نقش فطرت در تکامل اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبائی و شهید مطهری
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1398 پاییز 1398 شماره 4
تبیین علل ضعفهای اخلاقی در اندیشۀ علامه طباطبایی و مکناتن
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1399 شماره 10