انسان کامل در حکمت متعالیه و عرفان ابن عربی و امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
حکمت متعالیه
،
خمینی
،
روحالله
،
رهبر انقلاب و...
،
۱۲۸۰-۱۳۶۸
،
ابن عربی
،
محمد بن علی
،
۵۶۰-۶۳۸ق.
،
عرفان
،
حقیقت محمدیه
چکیده:
موضوع انسان کامل از جمله مباحث ریشه دار عرفانی و از جهتی فلسفی است که در طول تاریخ مطمح نظر اندیشمندان در عرصه های عرفانی و فلسفی بوده است. ابن عربی در عرفان نظری علاوه بر مسائل توحید، موضوع انسان کامل را مورد توجه قرار می دهد و ویژگی ها و ضرورت او در نظام هستی را در بخش عظیمی از کتابهای فصوص و فتوحات ذکر می کند. ابن عربی انسان کامل را آیینه تمام نمای حق و الگوی و معیاری برای افراد انسانی می داند که حق تعالی آن گاه که ارادهی شهود ذات خویش را نمود با تمامی اسماء و صفات در انسان کامل تجلی کرد. این جامعیت اسمائی او را شایسته خلیفه اللهی می نماید. از مجرای انسان کامل سایر موجودات فیض الهی را دریافت کرده و و جود و بقاءمی یابند. مصداق ولی کامل و ولایت او در نظام تکوین و تشریع یکی از مسائل متشتت در نوشتههای عرفانی محسوب می شود که شارحان زیادی سعی در حل این مسئله داشته اند. حضرت امام خمینی اگر چه مبانی بحث خویش را عرفان ابن عربی قرار داده اند اما به عنوان یک عارف شیعی مباحث انسان کامل را با صبغه معارف تشیع عرضه نموده اند. در فلسفه نیز مسائل انسان کامل با نگاه فلسفی تبیین می گردد و مراحل وجود یافتن و رشد عقلانی انسان تا رسیدن به بالاترین مرتبه که همان عقل فعال است؛ توضیح داده می شود. یکی از فرضیه های قابل پیش بینی این است که نگاه عرفانی با دیدگاه حکمت متعالیه بسیار نزدیک باشد. زیرا حکمت متعالیه از مبانی عرفانی بهره فراوان برده است. از جهتی دیگر فلسفه نگاهی عقلانی به انسان دارد و او را در نشات متفاوتی قرار می دهد. واژگان کلیدی: حکمت متعالیه، امام خمینی، ابن عربی،انسان کامل، عرفان، حقیقت محمدیه، اسماءالله.
موضوع انسان کامل از جمله مباحث ریشه دار عرفانی و از جهتی فلسفی است که در طول تاریخ مطمح نظر اندیشمندان در عرصه های عرفانی و فلسفی بوده است. ابن عربی در عرفان نظری علاوه بر مسائل توحید، موضوع انسان کامل را مورد توجه قرار می دهد و ویژگی ها و ضرورت او در نظام هستی را در بخش عظیمی از کتابهای فصوص و فتوحات ذکر می کند. ابن عربی انسان کامل را آیینه تمام نمای حق و الگوی و معیاری برای افراد انسانی می داند که حق تعالی آن گاه که ارادهی شهود ذات خویش را نمود با تمامی اسماء و صفات در انسان کامل تجلی کرد. این جامعیت اسمائی او را شایسته خلیفه اللهی می نماید. از مجرای انسان کامل سایر موجودات فیض الهی را دریافت کرده و و جود و بقاءمی یابند. مصداق ولی کامل و ولایت او در نظام تکوین و تشریع یکی از مسائل متشتت در نوشتههای عرفانی محسوب می شود که شارحان زیادی سعی در حل این مسئله داشته اند. حضرت امام خمینی اگر چه مبانی بحث خویش را عرفان ابن عربی قرار داده اند اما به عنوان یک عارف شیعی مباحث انسان کامل را با صبغه معارف تشیع عرضه نموده اند. در فلسفه نیز مسائل انسان کامل با نگاه فلسفی تبیین می گردد و مراحل وجود یافتن و رشد عقلانی انسان تا رسیدن به بالاترین مرتبه که همان عقل فعال است؛ توضیح داده می شود. یکی از فرضیه های قابل پیش بینی این است که نگاه عرفانی با دیدگاه حکمت متعالیه بسیار نزدیک باشد. زیرا حکمت متعالیه از مبانی عرفانی بهره فراوان برده است. از جهتی دیگر فلسفه نگاهی عقلانی به انسان دارد و او را در نشات متفاوتی قرار می دهد. واژگان کلیدی: حکمت متعالیه، امام خمینی، ابن عربی،انسان کامل، عرفان، حقیقت محمدیه، اسماءالله.
انسان کامل در حکمت متعالیه و عرفان ابن عربی و امام خمینی
3/21/2010 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
انسان کامل در حکمت متعالیه و عرفان ابن عربی و امام خمینی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
نـظـریـه انـسان کامل از عرفان ابـن عربى تا عرفان امام خـمینى
نویسنده:
غلامرضا جلالی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 95-94
انسان شناسی عرفانی از منظر ابن عربی و امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
انسان کامل از نگاه امام خمینی (ره)
نویسنده:
محمد امین صادقی ارزگانی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1388
انسان کامل از نگاه امام خمینی (ره)
نويسنده:
محمدامین صادقیارزگانی
، ويراستار:
ذوالفقار ناصری
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1388
انسان کامل: از نگاه امام خمینی و عارفان مسلمان
نویسنده:
محمد امین صادقی ارزگانی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1387
جنبة بشری علم انسان کامل در عرفان و شریعت
نویسنده:
محمد رضا متقیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 زمستان 98 _ مسلسل 42
جنبۀ الهی علم انسان کامل در عرفان و شریعت
نویسنده:
محمدرضا متقیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
رابطه انسان و خدا در حکمت متعالیه
نویسنده:
مقدسه خلیلی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 8