جنبۀ الهی علم انسان کامل در عرفان و شریعت
نویسنده:
محمدرضا متقیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
چکیده:
انسان کامل، هم از منظر عرفان و هم از نگاه شریعت، دو جنبهای است: گاه آنچنان است که بر طارم اعلی نشیند و همۀ هستی همچون کف دست بر وی آشکار است و گاه هم پشت پای خود را نبیند و حتی از امور جزئی زندگی خود اطلاعی ندارد. این دو جنبۀ متعارضنمای علم انسان کامل سبب شده که اقوال گوناگونی در این مسئله شکل گیرد که در دو سوی افراط و تفریط جای دارد. عدهای قایل به علم فعلی حضوری نسبت به جمیع امور برای انسان کامل شدهاند و، در مقابل، برخی چنین علمی را مردود دانسته و قایل به علم شأنی و ارادی شدهاند. این پژوهش، با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی و به دور از افراط و تفریط و با دیدگاهی نو یعنی «فعلیت در عین شأنیت»، کوشیده است نشان دهد که انسان کامل، در عین اینکه به همۀ امور علم بالفعلِ علیالدوام دارد، گاهی در اثر عدم توجه به بعضی از امور اظهار بیاطلاعی میکند، چون علم به علم ندارد
انسان کامل، هم از منظر عرفان و هم از نگاه شریعت، دو جنبهای است: گاه آنچنان است که بر طارم اعلی نشیند و همۀ هستی همچون کف دست بر وی آشکار است و گاه هم پشت پای خود را نبیند و حتی از امور جزئی زندگی خود اطلاعی ندارد. این دو جنبۀ متعارضنمای علم انسان کامل سبب شده که اقوال گوناگونی در این مسئله شکل گیرد که در دو سوی افراط و تفریط جای دارد. عدهای قایل به علم فعلی حضوری نسبت به جمیع امور برای انسان کامل شدهاند و، در مقابل، برخی چنین علمی را مردود دانسته و قایل به علم شأنی و ارادی شدهاند. این پژوهش، با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی و به دور از افراط و تفریط و با دیدگاهی نو یعنی «فعلیت در عین شأنیت»، کوشیده است نشان دهد که انسان کامل، در عین اینکه به همۀ امور علم بالفعلِ علیالدوام دارد، گاهی در اثر عدم توجه به بعضی از امور اظهار بیاطلاعی میکند، چون علم به علم ندارد
جنبۀ الهی علم انسان کامل در عرفان و شریعت
3/21/2017 12:00:00 AM
جنبة بشری علم انسان کامل در عرفان و شریعت
نویسنده:
محمد رضا متقیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 زمستان 98 _ مسلسل 42
نـظـریـه انـسان کامل از عرفان ابـن عربى تا عرفان امام خـمینى
نویسنده:
غلامرضا جلالی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 95-94
کرامت انسان و انسان کامل در قرآن
نویسنده:
مرضیه رمضانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 شماره 102
انسان کامل در حکمت متعالیه و عرفان ابن عربی و امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
انسان کامل در حکمت متعالیه و عرفان ابن عربی و امام خمینی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
ریشهیابی انسان کامل در روایات شیعه
نویسنده:
اسدالله کردفیروزجائی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 تابستان 95 - مسلسل 28
معناشناسی «تابعیت علم از معلوم» و بررسی کارآمدی آن در شبهه «علم پیشین الهی و اختیار انسان»
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
مقاله نشریه: معرفت کلامی » سال 1401 دوره 13، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)
تبیین سازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان در بستر نظریه نسبیت اینشتین
نویسندگان:
محمد حسین کارگر شورکی
،
منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 103