جنبۀ الهی علم انسان کامل در عرفان و شریعت

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
چکیده:
انسان کامل، هم از منظر عرفان و هم از نگاه شریعت، دو جنبه‌ای است: گاه آنچنان است که بر طارم اعلی نشیند و همۀ هستی همچون کف دست بر وی آشکار است و گاه هم پشت پای خود را نبیند و حتی از امور جزئی زندگی خود اطلاعی ندارد. این دو جنبۀ متعارض‌نمای علم انسان کامل سبب شده که اقوال گوناگونی در این مسئله شکل گیرد که در دو سوی افراط و تفریط جای دارد. عده‌ای قایل به علم فعلی حضوری نسبت به جمیع امور برای انسان کامل شده‌اند و، در مقابل، برخی چنین علمی را مردود دانسته و قایل به علم شأنی و ارادی شده‌اند. این پژوهش، با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی و به دور از افراط و تفریط و با دیدگاهی نو یعنی «فعلیت در عین شأنیت»، کوشیده است نشان دهد که انسان کامل، در عین اینکه به همۀ امور علم بالفعلِ علی‌الدوام دارد، گاهی در اثر عدم توجه به بعضی از امور اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، چون علم به علم ندارد

جنبة بشری علم انسان کامل در عرفان و شریعت

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 زمستان 98 _ مسلسل 42

کرامت انسان و انسان کامل در قرآن

نویسنده: مرضیه رمضانی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1385 شماره 102

انسان کامل در حکمت متعالیه و عرفان ابن عربی و امام خمینی

نویسنده: نرگس موحدی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

انسان کامل در حکمت متعالیه و عرفان ابن عربی و امام خمینی

استاد راهنما: محمد مهدی گرجیان عربی ، استاد مشاور: سید محمود موسوی ، دانشجو: نرگس موحدی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]

علم الهی

نویسنده: فاطمه علمی راد ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1387 18 (ویژه فلسفه و کلام 1)

ریشه‌یابی انسان کامل در روایات شیعه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 تابستان 95 - مسلسل 28
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397