تبیین سازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان در بستر نظریه نسبیت اینشتین
نویسندگان:
محمد حسین کارگر شورکی
،
منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 103
چکیده:
مسئله علم پیشین الهی و تعارض آن با اختیار انسان یکی از قدیمی ترین موضوعات مطرح درادیان ابراهیمی است.پاسخهایی که تا کنون به این شبهه داده شده با رویکرد مطلق بینی مفاهیم مورد استفاده بوده است.هدف از این پژوهش که با روش تحلیلی - انتقادی پس از گردآوری داده ها از منابع موجود صورت گرفته این است که با کمک گرفتن از علوم روز خصوصا نتایج حاصل از نظریه نسبیت اینشتین با رویکرد نسبی بینی به این شبهه قدیمی پاسخ دهد.
از آنجا که بر اساس نظریه نسبیت حادثه ای که از دید ناظر زمان مند در آینده رخ میدهد برای ناظری بی زمان در لحظه حال رخ میدهد این پژوهش نتیجه میگیرد که آنچه که علم پیشین نامیده می شود در واقع از منظر ناظر انسانی علم پیشین است و از منظر ناظری بی زمان چه این ناظر موجودی مادی و ذاتا" زمان مند باشد که سببا" و براساس نظریه نسبیت بی زمان شده باشد و چه موجودی همانند خدا غیر مادی و ذاتا" بی زمان باشد علم به زمان حال محسوب می شود. درنتیجه علم موجود بی زمان به این دلیل که همواره علم به زمان حال است هرگز با اختیار انسان در تعارض قرار نمی گیرد.
مسئله علم پیشین الهی و تعارض آن با اختیار انسان یکی از قدیمی ترین موضوعات مطرح درادیان ابراهیمی است.پاسخهایی که تا کنون به این شبهه داده شده با رویکرد مطلق بینی مفاهیم مورد استفاده بوده است.هدف از این پژوهش که با روش تحلیلی - انتقادی پس از گردآوری داده ها از منابع موجود صورت گرفته این است که با کمک گرفتن از علوم روز خصوصا نتایج حاصل از نظریه نسبیت اینشتین با رویکرد نسبی بینی به این شبهه قدیمی پاسخ دهد.
از آنجا که بر اساس نظریه نسبیت حادثه ای که از دید ناظر زمان مند در آینده رخ میدهد برای ناظری بی زمان در لحظه حال رخ میدهد این پژوهش نتیجه میگیرد که آنچه که علم پیشین نامیده می شود در واقع از منظر ناظر انسانی علم پیشین است و از منظر ناظری بی زمان چه این ناظر موجودی مادی و ذاتا" زمان مند باشد که سببا" و براساس نظریه نسبیت بی زمان شده باشد و چه موجودی همانند خدا غیر مادی و ذاتا" بی زمان باشد علم به زمان حال محسوب می شود. درنتیجه علم موجود بی زمان به این دلیل که همواره علم به زمان حال است هرگز با اختیار انسان در تعارض قرار نمی گیرد.
تبیین سازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان در بستر نظریه نسبیت اینشتین
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
معناشناسی «تابعیت علم از معلوم» و بررسی کارآمدی آن در شبهه «علم پیشین الهی و اختیار انسان»
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
مقاله نشریه: معرفت کلامی » سال 1401 دوره 13، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)
بررسی دیدگاه جان فیشر در باب نسبت علم پیشین الهی و مسئولیت اخلاقی انسان
نویسندگان:
توکل کوهی گیگلو*
،
جواد دانش
،
مقاله نشریه: پژوهش های فلسفی - کلامی » سال 1399 دوره 22، شماره 1 (بهار 1399)
علم الهی و اختیار انسان از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مقایسة علم پیشین الهی از دیدگاه ابنسینا و محقق قونوی
نویسندگان:
جواد جعفریان
،
یارعلی کرد فیروزجائی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 پاییز 93 - مسلسل 21
جنبۀ الهی علم انسان کامل در عرفان و شریعت
نویسنده:
محمدرضا متقیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
تبیینی از جباریت خداوند و اختیار انسان
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان*
،
حسام الدین شریفی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1391 زمستان 1391 شماره42
حرکت تألیفی جوهر و نقد نظریة نسبیت انیشتین
نویسنده:
علی عابدی شاهرودی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 54
رابطه مشیت الهی در هدایت و اضلال با مسئله اختیار انسان: (مقایسه نظر محمدحسین طباطبایی و محمدباقر بهبودی)
نویسندگان:
زهرا محمدی
،
مژگان سرشار
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24
تبیین و بررسی تقریرهای نظریة امر الهی (با تأکید بر نگرش اُکام)
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 زمستان 91 - مسلسل 14