رابطه مشیت الهی در هدایت و اضلال با مسئله اختیار انسان: (مقایسه نظر محمدحسین طباطبایی و محمدباقر بهبودی)
نویسندگان:
زهرا محمدی
،
مژگان سرشار
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24
چکیده:
این مطالعه در پی بررسی رابطه مشیت خدا در امر هدایت یا اضلال انسان با مشیت انسان است و هدف از نوشتار حاضر یافتن پاسخی مناسب و نوین برای دعوای دیرینه جبر و اختیار انسان است. این نوشتار به شیوه توصیفی و مقایسهای صرفا با نگرشی قرآنی به این مسئله میپردازد. محور بحث نوشتار پیشرو یافتن تعریفی مناسب برای مشیت خدا و در کنار آن بیان نوع ارتباط مشیت انسان با خواست خدا است. همچنین، نگارنده به دنبال یافتن مفهوم اذن خدا در مشیت او و نقش مشیت خدا در القای ایمان یا شرک به انسانها- بهعنوان اهم مصادیق هدایت و اضلال- است. نگارنده محدودیت این مطالعه را از دو جهت در نظر دارد: یکی مشیت الهی در امر هدایت و اضلال، و دیگری بیان آن از منظر دو دانشمند معاصر: محمدحسین طباطبایی و محمدباقر بهبودی. از اهم یافتههای این پژوهش تصور حیطه اختیار بشر بر اساس تعریف مشیت خدا است، به این صورت که اگر مشیت را عبارت از نوامیس و فرمولهای طبیعت بدانیم- آنگونه که بهبودی گفته است-، زمانی مشیت خدا به منصه ظهور میرسد که با قوانین طبیعت همراه و همگام شود. در هر حال، چه اراده آدمی همگام با قوانین طبیعت باشد و هدایت یابد و چه راه اضلال در پیش گیرد، انسان در چهارچوب قوانین طبیعت آزاد است که آن را کشف کند و، مطابق با خواست آفریننده، به کار بندد یا از آن رویگردان شود. اما اگر مشیت را، بنا به تعریف طباطبایی، به دو صورت تکوینی و تشریعی در نظر گیریم، هدایت و اضلال الهی در بخش هدایت و مشیت تشریعی بر اساس حکمت خدا قرار میگیرد و انسان، از روی اختیار، یا خواست خود را با خواست خدا یکی میکند یا برعکس، اما در حیطه مشیت تکوینی، انسان مجبور به پیروی از قواعد و نظام سبب و مسببی است که امور شرعی چون هدایت و اضلال را شامل نمیشود.
این مطالعه در پی بررسی رابطه مشیت خدا در امر هدایت یا اضلال انسان با مشیت انسان است و هدف از نوشتار حاضر یافتن پاسخی مناسب و نوین برای دعوای دیرینه جبر و اختیار انسان است. این نوشتار به شیوه توصیفی و مقایسهای صرفا با نگرشی قرآنی به این مسئله میپردازد. محور بحث نوشتار پیشرو یافتن تعریفی مناسب برای مشیت خدا و در کنار آن بیان نوع ارتباط مشیت انسان با خواست خدا است. همچنین، نگارنده به دنبال یافتن مفهوم اذن خدا در مشیت او و نقش مشیت خدا در القای ایمان یا شرک به انسانها- بهعنوان اهم مصادیق هدایت و اضلال- است. نگارنده محدودیت این مطالعه را از دو جهت در نظر دارد: یکی مشیت الهی در امر هدایت و اضلال، و دیگری بیان آن از منظر دو دانشمند معاصر: محمدحسین طباطبایی و محمدباقر بهبودی. از اهم یافتههای این پژوهش تصور حیطه اختیار بشر بر اساس تعریف مشیت خدا است، به این صورت که اگر مشیت را عبارت از نوامیس و فرمولهای طبیعت بدانیم- آنگونه که بهبودی گفته است-، زمانی مشیت خدا به منصه ظهور میرسد که با قوانین طبیعت همراه و همگام شود. در هر حال، چه اراده آدمی همگام با قوانین طبیعت باشد و هدایت یابد و چه راه اضلال در پیش گیرد، انسان در چهارچوب قوانین طبیعت آزاد است که آن را کشف کند و، مطابق با خواست آفریننده، به کار بندد یا از آن رویگردان شود. اما اگر مشیت را، بنا به تعریف طباطبایی، به دو صورت تکوینی و تشریعی در نظر گیریم، هدایت و اضلال الهی در بخش هدایت و مشیت تشریعی بر اساس حکمت خدا قرار میگیرد و انسان، از روی اختیار، یا خواست خود را با خواست خدا یکی میکند یا برعکس، اما در حیطه مشیت تکوینی، انسان مجبور به پیروی از قواعد و نظام سبب و مسببی است که امور شرعی چون هدایت و اضلال را شامل نمیشود.
رابطه مشیت الهی در هدایت و اضلال با مسئله اختیار انسان: (مقایسه نظر محمدحسین طباطبایی و محمدباقر بهبودی)
3/21/2015 12:00:00 AM
رابطه مقدرات شب قدر با اختیار انسان
نویسنده:
سیدمحمد اکبریان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 116 رمضان
علم الهی و اختیار انسان از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تبیین و مقایسۀ دیدگاه لایب نیتس و علامه طباطبایی دربارۀ اختیار
نویسنده:
لیلی خیدانی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 11
تبیین سازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان در بستر نظریه نسبیت اینشتین
نویسندگان:
محمد حسین کارگر شورکی
،
منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 103
بررسی سنت اضلال الهی در قرآن کریم با تاکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
تئودیسه «اختیار انسان و جهان مبتنی بر عنایت» در حل مسئله شر از دیدگاه سوئین برن
نویسنده:
محمدجواد اصغری
،
مقاله نشریه: معارف عقلی » سال 1400 دوره 16، شماره 42 (بهار و تابستان 1400)
بررسی تطبیقی رابطه کمال جلا و استجلای الهی با انسان کامل در مکتب ابنعربی و مکتب وحی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 بهار 99 - مسلسل 43
فلسفه خلقت انسان در قرآن از دیدگاه علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)و محمد طاهر بن عاشور
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه معارف اسلامی قم - دانشکده علوم انسانی - 1389 - [کارشناسی ارشد]