بررسی تشبیه و تنزیه در هنر اسلامی با تکیه بر آراء ابن عربی و ملاصدرا در باب خیال
نویسنده:
احمد پهلوانیان
، استاد راهنما:
حسن معلمی
، استاد مشاور 1:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 2:
سیدرضی موسوی گیلانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
چکیده:
بررسی و مطالعه آثار هنر اسلامی در مقایسه با هنر ادیان دیگر چون هنر مسيحي و همچنین مکاتبی شرقی چون هندوسیم ، یودیسم و تائوسیم ما را به تفاوتی جدی می رساند و آن میـزان و نحوه بهره گرفتن از تصویر و صــورتگری می باشد . پژوهش پیش رو در پی پاسخ گویی به این سوال که عامل اصلی و عنصر تعیین کننده در این تمایز آشکار چیست ما را به مباني و بنیان های فکری ادیان و مکاتب مختلف رهنمون می سازد که در این میان اصل محوری توحید واعتقاد به خدا و نوع باورنسبت به ذات و ویژگی های حضرت حق می باشد. در این بین،نظرگاه عارفانه محیالدین عربی به هستی و وجود، متناظر بر اصل شاخص و بنیادین دین اسلام یعنی توحید بوده كه بنابراعتقاد او تمامی کثرات عالم ناسوت در عین وحدت و یگانگی فهم می شود.البته این دیدگاه ابنعربی به هستی، مبتنی بر رویکردوحدت وجودی او است؛ این نظرگاه به ابنعربی و فیلسوف همفکر او ملاصدرا، این امکان را میدهد تا با طرح موضوع خیالبه عنوان ویژگی تمایزبخش انسانی، و به مثابهی پنجرهای حد واسط بین دو عالم ناسوت و ملکوت،جمع میان تشبیه و تنزیه را اختیار کرده و دو وجه جمالیه و جلالیهی حق را متناظر بر تشبیه و تنزیه بدانند.از این منظر، خیال قدرتی مطلق در بازآفرینی جهان مطلوب و منظور خویش دارد. گرچه خیال نیز چون حس و عقل از تصور حقیقت ذات حق تعالی ناتوان است، اما با زبان رمز و نماد،ترجمانی بدیع از عالم معنا را ممکن میسازد. بازتاب چنین ترجمانی، مؤلفههای خاصی همچون استفاده از رمز و نماد و مولفه های تصویری غیر فیگوراتیورا به آثار پدید آمده در عرصهی هنر اسلامی بخشیده است که به شکل منظومهای هماهنگ بر مداری مشخص، حول محور اصل اساسی توحید، در گردشند. با توجه به ویژگی های خیال از نظر این دومتفكرکه آنرا ساحتی با امکان وقوع هر امري ولوغير ممکن در عالم حس و عقل معرفی می کند . تصور و تحقق جمع میان تشبیه و تشریه درفرآید آفرینش اثر هنری تنها در خیال امکان پذیر می باشد . این تحقیق بنیادین بر اساس چارچوب نظری ابنعربی و ملاصدرا، تلاشی نظری، به شیوه¬ی توصیفی ـ تحلیلی است به منظور روشنا افکندن به نسبت بیان دیدگاه این دو اندیشمند به بحث تشبیه و تنزیه،وپیوندی که با مفهوم خیال در مراتب وجود دارد و همچنین رابطه آن با شکل گیری ویژگی ممتاز و متمایز هنر اسلامی در بیان ويژه تصويري غيرفيگوراتيوخود است. واژگان کلیدی: تشبیه و تنزیه، هنراسلامی، خیال، ابن عربی، ملاصدرا.
بررسی و مطالعه آثار هنر اسلامی در مقایسه با هنر ادیان دیگر چون هنر مسيحي و همچنین مکاتبی شرقی چون هندوسیم ، یودیسم و تائوسیم ما را به تفاوتی جدی می رساند و آن میـزان و نحوه بهره گرفتن از تصویر و صــورتگری می باشد . پژوهش پیش رو در پی پاسخ گویی به این سوال که عامل اصلی و عنصر تعیین کننده در این تمایز آشکار چیست ما را به مباني و بنیان های فکری ادیان و مکاتب مختلف رهنمون می سازد که در این میان اصل محوری توحید واعتقاد به خدا و نوع باورنسبت به ذات و ویژگی های حضرت حق می باشد. در این بین،نظرگاه عارفانه محیالدین عربی به هستی و وجود، متناظر بر اصل شاخص و بنیادین دین اسلام یعنی توحید بوده كه بنابراعتقاد او تمامی کثرات عالم ناسوت در عین وحدت و یگانگی فهم می شود.البته این دیدگاه ابنعربی به هستی، مبتنی بر رویکردوحدت وجودی او است؛ این نظرگاه به ابنعربی و فیلسوف همفکر او ملاصدرا، این امکان را میدهد تا با طرح موضوع خیالبه عنوان ویژگی تمایزبخش انسانی، و به مثابهی پنجرهای حد واسط بین دو عالم ناسوت و ملکوت،جمع میان تشبیه و تنزیه را اختیار کرده و دو وجه جمالیه و جلالیهی حق را متناظر بر تشبیه و تنزیه بدانند.از این منظر، خیال قدرتی مطلق در بازآفرینی جهان مطلوب و منظور خویش دارد. گرچه خیال نیز چون حس و عقل از تصور حقیقت ذات حق تعالی ناتوان است، اما با زبان رمز و نماد،ترجمانی بدیع از عالم معنا را ممکن میسازد. بازتاب چنین ترجمانی، مؤلفههای خاصی همچون استفاده از رمز و نماد و مولفه های تصویری غیر فیگوراتیورا به آثار پدید آمده در عرصهی هنر اسلامی بخشیده است که به شکل منظومهای هماهنگ بر مداری مشخص، حول محور اصل اساسی توحید، در گردشند. با توجه به ویژگی های خیال از نظر این دومتفكرکه آنرا ساحتی با امکان وقوع هر امري ولوغير ممکن در عالم حس و عقل معرفی می کند . تصور و تحقق جمع میان تشبیه و تشریه درفرآید آفرینش اثر هنری تنها در خیال امکان پذیر می باشد . این تحقیق بنیادین بر اساس چارچوب نظری ابنعربی و ملاصدرا، تلاشی نظری، به شیوه¬ی توصیفی ـ تحلیلی است به منظور روشنا افکندن به نسبت بیان دیدگاه این دو اندیشمند به بحث تشبیه و تنزیه،وپیوندی که با مفهوم خیال در مراتب وجود دارد و همچنین رابطه آن با شکل گیری ویژگی ممتاز و متمایز هنر اسلامی در بیان ويژه تصويري غيرفيگوراتيوخود است. واژگان کلیدی: تشبیه و تنزیه، هنراسلامی، خیال، ابن عربی، ملاصدرا.
بررسی تشبیه و تنزیه در هنر اسلامی با تکیه بر آراء ابن عربی و ملاصدرا در باب خیال
3/21/2015 12:00:00 AM
تشبیه و تنزیه نزد ابن عربی
نویسنده:
علی شیروانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18
بررسی تطبیقی خیال در اندیشه ابن عربی و ملاصدرا
نویسندگان:
احمد پهلوانیان
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: ذهن » سال 1392 تابستان 1392 شماره54
بررسی نظریه تعدد نفوس با تکیه بر آراء ملاصدرا
نویسنده:
احسان حصاری
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401
نقد قاعده الواحد با تکیه بر آراء ابن سینا
نویسندگان:
علیرضا آزادگان
،
مهدی عظیمی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 11
نقش خیال در زیست اخلاقی از منظرعرفان اسلامی با تاکید بر دیدگاه ابن عربی
نویسندگان:
مصطفی مختاری*
،
محمد مهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1400 دوره 11، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
تأثیرپذیری ملاصدرا از ابن عربی در مسائل نفسشناسی
نویسنده:
بهزاد مرتضایی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10
مقایسه غایت شناسی در اخلاق فلسفی و اخلاق عرفانی با تاکید بر آراء بوعلی و ابن عربی
استاد راهنما:
علی شیروانی
، استاد مشاور:
یارعلی کردفیروزجایی
،
محمدمهدی گرجیان
، دانشجو:
محمد رسول روزبه
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1393 - [پایان نامه دکترا]
نگرشی نوین به مسئلهی هنر با محوریت نمادشناسی در آراء فلسفی افلاطون و ملاصدرا
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1397 شماره 6
مقامات ائمه ع در مدرسه حدیثی کلامی قم(با تکیه بر آراء صفار، ابن ولید و صدوق)
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1391 - [کارشناسی ارشد]
توحید افعالی از نظر حکما و عرفا با تأکید بر نظرات ابن عربی و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1333 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]