نگرشی نوین به مسئله‌ی هنر با محوریت نمادشناسی در آراء فلسفی افلاطون و ملاصدرا

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1397 شماره 6
کلیدواژه: هنر ، ایده ، نماد ، تصویر ، تقلید
چکیده:
افلاطون و ملاصدرا هیچ‌یک واژه نماد را در آراء خود به کار نبرده‌اند، اما بر اساس اصل حکایتگری و توجه به مبانی فلسفی دو فیلسوف می‌توان جایگاه نماد را در اندیشه‌ی آن دو تحلیل کرد. با ابتنا بر اهمیت نظریه‌ی ایده و کیفیت محاکات مورد نظر افلاطون، چنین برداشت می‌گردد در اندیشه‌ی وی نماد امری است که به نحو تشابهی خاص برمبنای رابطه‌ی «بهره‌مندی»، نشانگر ایده می‌باشد. در اندیشه‌ی ملاصدرا نیز با تأمل در کیفیت حکایتی که برخاسته از مبانیِ فلسفی وی، یعنی اصالت و تشکیک وجود و نیز نحوه‌ی محاکات در روابط علی است می‌توان نماد را امری دانست که از امر نمادینه‌شده‌ای حکایت‌ می‌کند که علت آن است و نماد به حکم هویت رقیقتی و تشابه ظلیِ حقیقی از آن محاکات دارد.
این پژوهش بر آن است تا با اتکاء به روشی تحلیلی ضمن تبیین جایگاه نماد در نگرش دوفیلسوف، هنر را با نگرش نمادشناسی مورد تدقیق قرار دهد. با تحلیل نمادشناسی در اندیشه‌‌ی دو فیلسوف،در عین واگرایی مبانی فکریِ آن دو، نوعی همگرایی در ارتباط با نمادشناسی و بسط آن در حوزه‌ی هنر می‌توان یافت که نوعی تحول از بُعد فلسفی را نسبت به هنر برمی‌تابد و این رویکرد به سنجش و شفافسازی جایگاه هنر در اندیشه‌ی آن‌ها می‌انجامد.

نگرشی نوین به مساله اتحاد عاقل و معقول

نويسنده: حسین دیبا ،
کتاب: مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1388

نگرشی نوین به مساله اتحاد عاقل و معقول

نويسنده: حسین دیبا ،
کتاب: مرکز انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1383

آراء ملاصدرا در حوزة منطقِ تعریف

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 8

نگرشی نوین در تبیین ضرورت عقلی عمل به دستورات شرعی با تاکید بر آیات و روایات

نویسنده: مهدی شجریان* ،
مقاله نشریه: عقل و دین » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره15

بررسی نظریه تعدد نفوس با تکیه بر آراء ملاصدرا

نویسنده: احسان حصاری ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397