سیره آموزشی و تربیتی امام علی (ع)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
این پژوهش که با عنوان سیره آموزشی تربیتی امام علی صورت گرفته است بدنبال داده پاسخی به سوال اصلی این پزوهش است پرسش اصلی پژوهش درباره آموزش و تربیت در اندیشه و عمل امام علی است. فرضیه این پژوهش در پاسخ بیان می کند که علی رغم اینکه گزارش مورخان در مورد حکومت امام علی بیشتر معطوف یه سیره سیاسی و نظامی ایشان شده است به چارچوب مفهومی ارائه شد تا تعریف متناسب با این پژوهش صورت گیرد تا تا منظور اصلی از آموزش و تربیت در این پژوهش مشخص شود پس از ارائه چارچوب مفهومی با توجه به سواتلات فرعی این پژوهش چهار فصل ارائه شد در فصل اول این پژوهش اهمیت تعلیم و تربیت و پیشینه آن بیان شده است. اینکه این مقوله از چه زمانی آغاز شد و چه سیری را طی کرده مورد بررسی قرار گرفته است در فصل دوم که در دوران حکومت امام علی (ع) را شامل می شود ابتدا از شخصیت والای امام علی و نقش او در میدان های نبرد برای پیشبرد اسلام و یاری پیامبر یاد شده است و در ادامه حکومت امام علی و رخ دادن سه جنگ مهم جمل، صفین و نهروان مورد بررسی قرار گرفته است تا نقش امام در میدان هاهی مختلف زندگی و اوضاع و شرایط متفاوت نمایش داده شود پی به شخصیت امام برده شود که هر چند امام در جنگ های متعدد شرکت داشته ولی هدف اصلی او انسان سازی و تعلیم و تربیت انسان ها بوده است و در این پژوهش نشان داده شده که امام چه جایگاه و نقشی در این امر داشته و جنگ کردن هم وسیله ای برای رسیدن به این هدف بوده است.
این پژوهش که با عنوان سیره آموزشی تربیتی امام علی صورت گرفته است بدنبال داده پاسخی به سوال اصلی این پزوهش است پرسش اصلی پژوهش درباره آموزش و تربیت در اندیشه و عمل امام علی است. فرضیه این پژوهش در پاسخ بیان می کند که علی رغم اینکه گزارش مورخان در مورد حکومت امام علی بیشتر معطوف یه سیره سیاسی و نظامی ایشان شده است به چارچوب مفهومی ارائه شد تا تعریف متناسب با این پژوهش صورت گیرد تا تا منظور اصلی از آموزش و تربیت در این پژوهش مشخص شود پس از ارائه چارچوب مفهومی با توجه به سواتلات فرعی این پژوهش چهار فصل ارائه شد در فصل اول این پژوهش اهمیت تعلیم و تربیت و پیشینه آن بیان شده است. اینکه این مقوله از چه زمانی آغاز شد و چه سیری را طی کرده مورد بررسی قرار گرفته است در فصل دوم که در دوران حکومت امام علی (ع) را شامل می شود ابتدا از شخصیت والای امام علی و نقش او در میدان های نبرد برای پیشبرد اسلام و یاری پیامبر یاد شده است و در ادامه حکومت امام علی و رخ دادن سه جنگ مهم جمل، صفین و نهروان مورد بررسی قرار گرفته است تا نقش امام در میدان هاهی مختلف زندگی و اوضاع و شرایط متفاوت نمایش داده شود پی به شخصیت امام برده شود که هر چند امام در جنگ های متعدد شرکت داشته ولی هدف اصلی او انسان سازی و تعلیم و تربیت انسان ها بوده است و در این پژوهش نشان داده شده که امام چه جایگاه و نقشی در این امر داشته و جنگ کردن هم وسیله ای برای رسیدن به این هدف بوده است.
سیره آموزشی و تربیتی امام علی (ع)
3/21/2009 12:00:00 AM
قانونمداری در سیره امام علی ع
نویسنده:
سعید شریعتی فرانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان
تغذیه سالم در سیره امام علی(ع)
نویسندگان:
زینب کریمی
،
زهرا مهدی پور
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1399 شماره 11
سیره امام صادق(ع) در مواجهه با سبّ امام علی(ع)
نویسنده:
محمدرضا زارع خورمیزی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1401 شماره 15
تجلّى قرآن در سیره عملى امام على (ع)
نویسنده:
سید محمد حسین مبلّغ
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24
در آمدى بر سیره سیاسى امام على ع
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 301
سیره امام علی (ع) در تقسیم بیت المال
نویسندگان:
شهرام خالدی
،
مجتبی گراوند
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1397 شماره 7