بررسی انتقادی مکتب کنش متقابل نمادین از منظر اندیشمندان مسلمان با تأکید بر علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
کنش متقابل نمادین
،
مبانی انسان شناسی
،
تفسیر
،
طباطبایی
،
محمدحسین
،
۱۲۷۰-۱۳۶۹
،
بلومر
،
هربرت
،
۱۹۰۰ - ۱۹۸۷
،
گافمن
،
اروینگ
،
۱۹۲۲ - ۱۹۸۲
،
هربرت مید
،
جوروج
،
۱۸۶۳ - ۱۹۳۱
چکیده:
مکتب کنش متقابل نمادین از جمله رویکردهای تفسیری است که با نگاهی خردبینانه به بررسی کنش انسانی پرداخته است. در این مکتب بر اهمیت ارتباطات نمادین و چگونگی یادگیری نمادها و معانی توسط مردم در جریان کنش متقابل تأکید میکنند. همچنین کنش فراگردی پویاست که انسان در آن حضوری فعال داشته و با درک موقعیت و تفسیر آن، کنش مناسب را برمیگزیند. رهیافت سنتی مکتب شیکاگو و رهیافت علمی مکتب آیوا دو رویکرد اصلی این مکتب به شمار میآیند. فلسفه عملگرایی و پراگماتیسم، مبانی معرفتی این مکتب را شکل میدهند که گونهای خاص از انسانشناسی را به دنبال داشته است. غفلت از لوازم معرفتی این مبانی، این مکتب را با انتقادهای زیادی روبهرو ساخته است. بدین منظور در این پژوهش با استفاده از روششناسی بنیادین، به تحلیل این مبانی و سپس با رویکردی انتقادی، بر مبنای حکمت صدرایی و از منظر علامه طباطبایی به نقد آنها میپردازیم. در این مکتب سودمندی و فایدهمند بودن، معیار و ملاک صدق بوده و یقین منطقی به یقین روانشناختی تقلیل پیدا کرده است. نتیجه این نگرش، نسبیت در فهم و عدم دستیابی به معرفت است. نظریهپردازان کنش متقابل نمادین، با قطع ارتباط انسان با عالم ماوراء طبیعت، با نگاهی اومانیستی به انسان مینگرند. آنها با سلب اختیار از فرد و تأثیرپذیری از دیگران در جریان کنش متقابل، چهرهای منفعل از انسان را نشان داده و با فرو کاستن آگاهی به روابط میان فردی، هرگونه حقیقتی ورای فهم انسان را نفی میکنند. از اینرو به دلیل بیتوجهی نسبت به سایر ابعاد وجودی انسان و ضعف در انسانشناسی، توان تحلیل و تفهیم کامل و دقیق کنش انسانی را از دست داده و تفسیری ناقص از کنش انسانی ارائه نمودهاند. همچنین معیار صحیحی برای سنجش و گزینش رفتار در موقعیتهای مختلف توسط افراد ارائه نمیدهند و امکان پیشبینی کنش و ارائه الگوهای رفتاری مناسب را فراهم نمیکنند. کلید وازهها: کنش متقابل نمادین، مبانی انسانشناسی، تفسیر، مید، بلومر، گافمن، علامه طباطبایی.
مکتب کنش متقابل نمادین از جمله رویکردهای تفسیری است که با نگاهی خردبینانه به بررسی کنش انسانی پرداخته است. در این مکتب بر اهمیت ارتباطات نمادین و چگونگی یادگیری نمادها و معانی توسط مردم در جریان کنش متقابل تأکید میکنند. همچنین کنش فراگردی پویاست که انسان در آن حضوری فعال داشته و با درک موقعیت و تفسیر آن، کنش مناسب را برمیگزیند. رهیافت سنتی مکتب شیکاگو و رهیافت علمی مکتب آیوا دو رویکرد اصلی این مکتب به شمار میآیند. فلسفه عملگرایی و پراگماتیسم، مبانی معرفتی این مکتب را شکل میدهند که گونهای خاص از انسانشناسی را به دنبال داشته است. غفلت از لوازم معرفتی این مبانی، این مکتب را با انتقادهای زیادی روبهرو ساخته است. بدین منظور در این پژوهش با استفاده از روششناسی بنیادین، به تحلیل این مبانی و سپس با رویکردی انتقادی، بر مبنای حکمت صدرایی و از منظر علامه طباطبایی به نقد آنها میپردازیم. در این مکتب سودمندی و فایدهمند بودن، معیار و ملاک صدق بوده و یقین منطقی به یقین روانشناختی تقلیل پیدا کرده است. نتیجه این نگرش، نسبیت در فهم و عدم دستیابی به معرفت است. نظریهپردازان کنش متقابل نمادین، با قطع ارتباط انسان با عالم ماوراء طبیعت، با نگاهی اومانیستی به انسان مینگرند. آنها با سلب اختیار از فرد و تأثیرپذیری از دیگران در جریان کنش متقابل، چهرهای منفعل از انسان را نشان داده و با فرو کاستن آگاهی به روابط میان فردی، هرگونه حقیقتی ورای فهم انسان را نفی میکنند. از اینرو به دلیل بیتوجهی نسبت به سایر ابعاد وجودی انسان و ضعف در انسانشناسی، توان تحلیل و تفهیم کامل و دقیق کنش انسانی را از دست داده و تفسیری ناقص از کنش انسانی ارائه نمودهاند. همچنین معیار صحیحی برای سنجش و گزینش رفتار در موقعیتهای مختلف توسط افراد ارائه نمیدهند و امکان پیشبینی کنش و ارائه الگوهای رفتاری مناسب را فراهم نمیکنند. کلید وازهها: کنش متقابل نمادین، مبانی انسانشناسی، تفسیر، مید، بلومر، گافمن، علامه طباطبایی.
بررسی انتقادی مکتب کنش متقابل نمادین از منظر اندیشمندان مسلمان با تأکید بر علامه طباطبایی
3/21/2013 12:00:00 AM
بررسی انتقادی «ازخودبیگانگی فلسفی» از منظر یاسپرس با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 بهار 99 - مسلسل 43
بررسی انتقادی معنا در اندیشه وبر از منظر حکمت اسلامی با تأکید بر اندیشه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی «از خود بیگانگی فلسفی» از منظر یاسپرس با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 بهار 1399 شماره 43
فهم دانشجویان علوم پزشکی اصفهان از مقوله حجاب (بر اساس کنش متقابل نمادین)
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1402 شماره 1
زبان دین از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی از خود بیگانگی در اگزیستانسیالیسم سارتر و یاسپرس از منظر اسلامی با تأکید بر آرای علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [دکتری]
بررسی رابطه فطرت و فرهنگ از منظر قرآن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی مبانی معرفتی نظریه تغییر فرهنگی از منظر علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش متقابل بینش ها ، گرایش ها و رفتارها با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی شبهات مبناگرایی اسلامی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25