بررسی مقایسه ای اندیشه مهدویت شیعه اثنی عشر و نظریه پایان تاریخ فرانسیس فوکویاما

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
مقوله پايان تاريخ و مبحث غايت مندي ، انديشه اي است که بشر از ديرباز به آن توجه داشته و در علوم امروز، در مقوله فلسفه نظري تاريخ جاي مي گيرد . در اديان ابراهيمي ، تاريخ پس از مسير خطي ، با ظهور منجي و سرانجام رستاخيز ومعاد ، به پایان می رسد و در مکتب تشیع اثنی عشری که در ادامه ادیان ابراهیمی قرار دارد ، مشخصه دوره پایانی تاريخ، ظهور وحكومت جهاني حضرت مهدي موعود، مي باشد كه تحت عنوان انديشه مهدويت از آن ياد مي شود. در خلال انديشه هاي عصر مدرن ، پايان تاريخ از سوي فوكوياما در تجلي تمدن غرب ودموكراسي ليبرال نمود مي يابد كه اين نظر از سوي ايشان قابليت جهاني نيز دارد . اين دو نظريه غايت گرا یعنی انديشه مهدويت تشيع اثني عشري و نظریه پايان تاريخ فوكوياما که ادعاي جهان شمولي نيز دارند، داراي مولفه ها،طرح و ويژگي هاي مستقل مربوط به خود هستد . پيرامون هر يك از اين دو ديدگاه ، به صورت مستقل آثار برجسته و مهمي در قالب انواع كتاب ها و مقالات ارائه شده است . اما به صورت بررسي تطبيقي و مقايسه اي ، كتاب يا پايان نامه مستقلي در اين زمينه ارائه نشده است . ظاهراً پژوهش پيش رو اولين اثر در اين زمينه مي باشد كه در قالب روش مقايسه اي به سوال اصلی پژوهش مي پردازد كه عبارت است از : وجه تشابه وتفاوت انديشه مهدويت شيعه اثني عشري ونظريه پايان تاريخ فرانسيس فوكوياما در چيست؟ جهت پاسخ گويي به اين سوال هر دو تفكر و عقيده به صورت مجزا از جهت شناخت عرفي و سطحي و شناخت عميق و مبنايي مورد بررسي قرار گرفته است و نتايج به دست آمده در اين زمينه حائز اهميت مي باشد . فرضيه و پاسخ موقتي كه به اين سوال داده مي شود عبارت است از اينكه انديشه مهدويت شيعه اثني عشري و نظريه پايان تاريخ فوكوياما از جهت پرداختن به مقوله غايت گرايي با يكديگر شباهت دارند ، با اين وجود انديشه مهدويت از ديدگاه الهي و فطرت خداجو به انسان مي نگرد و نظريه پايان تاريخ از ديدگاه ماترياليستي به انسان مي نگرد لذا مهمترين تفاوت اين دو نظريه در هماهنگي و پرداختن به فطرت است . پيرو شناسايي مؤلفه هاي نظريات غايت گرا ميان انديشه مهدويت شيعه اثني عشري ونظريه پايان تاريخ فرانسيس فوكوياما افتراق و اشتراك ديده مي شود. ضمن بيان اين امور به اين نتيجه مي رسيم كه توجه به مقوله غايت گرايي وطرح جامعه آرماني در دو نظريه حائز اهميت بوده ، لذا مهمترين اشتراك ميان اين دو ، مقوله غايت گرايي وجهان شمولي مي باشد . اما اين دونظريه از تفاوت هاي مبنايي برخوردارند كه انواع تفاوت ها در ديگر سطوح را به بار مي آورد . مهمترين تفاوت مبنايي در اين ميان در نوع نگاه به انسان وابعاد وجودي او است . نظريه پايان تاريخ فرانسيس فوكوياما از ديدگاه ماترياليستي به انسان مي نگرد وتمام وجوه انسان وانسانيت را در بعد مادي انسان خلاصه مي كند و انديشه مهدويت اثني عشري از ديدگاه الهي به انسان مي نگرد و در همه انسان ها قائل به وجود فطرت الهي مي باشد . پس مبناي اين دو نظريه تفاوت ويژه اي با هم دارند . مبناي انسان مطرح شده از سوي فوكوياما ، طبيعت(ماترياليست) و مبناي انسان مطرح شده در انديشه مهدويت اثني عشري ، فطرت الهي است. واژه هاي كليدي: تشيع اثنی عشری ، مهدویت ، نظریه پایان تاریخ ، فوکویاما .

مقایسه اندیشه مهدویت شیعه اثنی عشری و نظریه پایان تاریخ فوکویاما

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 2 - تابستان 88 - مسلسل 38

بررسی مقایسه ای انتقادی نظریه شناخت استیس و کواین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 1397 شماره38

بررسی مقایسه ای تاریخ نگاری فریدون آدمیت و عبدالهادی حائری

نویسنده: محمد پزشکی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1388 شماره 115

بررسی مقایسه ای حکومت و مصلحت - در اندیشه امام خمینی و علامه طباطبایی

مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1387 پاییز 1387  شماره14

بررسی مقایسه ای دولت مطلوب در اندیشه آیت الله نائینی و امام خمینی

نویسنده: حمیدرضا اسدی ، استاد راهنما: نجف لک زایی ، استاد مشاور 1: رضا خراسانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مهدویت و فلسفه تاریخ

کتاب: موسسه آینده روشن - 1389

تأثیر اندیشه مهدویّت واقفه برکتب الغیبه شیعه امامیه

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1399 شماره شانزدهم - پاییز 99

نظریه شورا در اندیشه سیاسی معاصر شیعه

نویسنده: مهدی قانعی اردکانی ، استاد راهنما: منصور میراحمدی ، استاد مشاور 1: نجف لک زایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تاريخ اجتماعي شيعه (از ابتدا تا پايان عصر آل بويه)

طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1394/09/28 تا تاریخ: 1396/10/01

بررسی مقایسه ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی

مقاله نشریه: معرفت اخلاقی » سال 1391 پاييز و زمستان 1391  شماره12
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397