بررسی انتقادی جریان التقاطی حلقه کیان و بازتاب های آن در عرصه سیاسی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]
چکیده:
دراین پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی تأثیرات سیاسی جریان التقاطی حلقه کیان در جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. حلقه کیان محصول تفکری التقاطی در حوزه باورها اعم از هستی شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی بود که به تبع آن در حوزه ی ساختار سیاسی، نیز رویکردی کاملا متفاوت از رویکرد جریان اصیل انقلاب اسلامی پی گرفت. اعضای حلقه کیان که خود را روشنفکر دینی می دانند وظیفه ابتدایی خود را نقد ساختارهای اجتماعی اندیشه ای سنتی دانسته و با تکیه بر عقل خود بنیاد و ارزش های مدرن، کوشیدند جامعه ای منطبق با این ارزش ها ایجاد کنند. التقاطی بودن تفکراعضای حلقه ی کیان از این روست که با پذیرش ارزش هایی همچون لیبرالیسم، پلورالیسم و حقوق بشر خواستار انطباق دین با این ارزش ها شدند. شروع زاویه گیری اعضای حلقه ی کیان با جمهوری اسلامی هم از همین جا بود؛ زیرا در قرائت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اصالت برای دین است و مابقی امور باید خود را با آن منطبق کنند. در بررسی بازتاب وتأثیرات جریان التقاطی حلقه کیان در عرصه سیاسی جمهوری اسلامی ایران فعالیت آنها را در دو بخش قبل و بعد از انتخابات دوم خرداد 1376 تقسیم کردیم. اندیشه سازی حلقه کیان عمدتا مربوط به دوره قبل سال 76 و کنش گری اجتماعی- سیاسی آنها به بعد از دوم خرداد سال 76 مربوط می شود. پس از انتخابات دوم خرداد حلقه کیان بازوی تبلیغی و رسانه ای جریان دوم خرداد شد و برخی اعضای حلقه وارد دولت شده و از آن طریق درصدد انتشار نظرات خود در حوزه ی سیاست برآمدند. حلقه ی کیان از طریق ابزارهایی که در اختیار داشت توانست گفتمان لیبرالیستی سکولاریستی را بر جبهه ی دوم خرداد غلبه دهد و از این طریق موجب جدایی بخش قابل توجهی از نیروهای انقلابی از جریان اصلی انقلاب و گفتمان امام خمینی شود. کلمات کلیدی: حلقه کیان، التقاط، روشن فکری دینی، جریان التقاطی، جمهوری اسلامی ایران
دراین پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی تأثیرات سیاسی جریان التقاطی حلقه کیان در جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. حلقه کیان محصول تفکری التقاطی در حوزه باورها اعم از هستی شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی بود که به تبع آن در حوزه ی ساختار سیاسی، نیز رویکردی کاملا متفاوت از رویکرد جریان اصیل انقلاب اسلامی پی گرفت. اعضای حلقه کیان که خود را روشنفکر دینی می دانند وظیفه ابتدایی خود را نقد ساختارهای اجتماعی اندیشه ای سنتی دانسته و با تکیه بر عقل خود بنیاد و ارزش های مدرن، کوشیدند جامعه ای منطبق با این ارزش ها ایجاد کنند. التقاطی بودن تفکراعضای حلقه ی کیان از این روست که با پذیرش ارزش هایی همچون لیبرالیسم، پلورالیسم و حقوق بشر خواستار انطباق دین با این ارزش ها شدند. شروع زاویه گیری اعضای حلقه ی کیان با جمهوری اسلامی هم از همین جا بود؛ زیرا در قرائت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اصالت برای دین است و مابقی امور باید خود را با آن منطبق کنند. در بررسی بازتاب وتأثیرات جریان التقاطی حلقه کیان در عرصه سیاسی جمهوری اسلامی ایران فعالیت آنها را در دو بخش قبل و بعد از انتخابات دوم خرداد 1376 تقسیم کردیم. اندیشه سازی حلقه کیان عمدتا مربوط به دوره قبل سال 76 و کنش گری اجتماعی- سیاسی آنها به بعد از دوم خرداد سال 76 مربوط می شود. پس از انتخابات دوم خرداد حلقه کیان بازوی تبلیغی و رسانه ای جریان دوم خرداد شد و برخی اعضای حلقه وارد دولت شده و از آن طریق درصدد انتشار نظرات خود در حوزه ی سیاست برآمدند. حلقه ی کیان از طریق ابزارهایی که در اختیار داشت توانست گفتمان لیبرالیستی سکولاریستی را بر جبهه ی دوم خرداد غلبه دهد و از این طریق موجب جدایی بخش قابل توجهی از نیروهای انقلابی از جریان اصلی انقلاب و گفتمان امام خمینی شود. کلمات کلیدی: حلقه کیان، التقاط، روشن فکری دینی، جریان التقاطی، جمهوری اسلامی ایران
بررسی انتقادی جریان التقاطی حلقه کیان و بازتاب های آن در عرصه سیاسی جمهوری اسلامی ایران
3/20/2016 12:00:00 AM
بررسی انتقادی سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه تبلیغ دین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
عدالت از منظر جریان های فکری سیاسی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده حقوق و علوم سیاسی - 1386 - [کارشناسی ارشد]
جریان شناسی تحولات سیاسی فکری در جمهوری اسلامی ایران
نویسندگان:
غلامرضا بهروزلک
،
مرضیه صفایی زاده
،
مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1389 زمستان 1389 شماره23
توسعه سياسي در جمهوري اسلامي ايران و چالش هاي فراروي آن
نویسنده:
سيد محمد تقي ال غفور
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/03/10 تا تاریخ: 1399/03/10
توسعه سياسي در جمهوري اسلامي ايران و چالش هاي فراروي آن
نویسنده:
سيد محمد علي حسيني زاده
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/03/10 تا تاریخ: 1399/03/10
بررسی انتقادی نظریه های دولت در تبیین دولت در جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
آزادی در گفتمان های سیاسی جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
سیدابوالفضل حسینی زاده
، استاد راهنما:
سیدمحمدعلی حسینی زاده
، استاد مشاور 1:
نجف لک زایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی کارآمدی نظام اسلامی در عرصه خانواده (جایگاه خانواده در سیاستگذاری های کلان جمهوری اسلامی ایران)
ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر ولی الله نقی پورفر
، ناقد:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سوزنچی
،
حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری
،
کرسی و نشست: دانشگاه باقرالعلوم » دانشکده فلسفه و اخلاق » کرسی تخصصی - 1397
بررسی دیدگاه های اقتدارگرایانه در جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395