بررسی کلامی و فلسفی آموزه نجات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
غریزه خویشتن دوستی انسان را وا میدارد تا برای آینده رستگاری خود چاره ای بیندیشد،رسیدن به نجات و رهایی از رنج و عذاب همواره محبوب و مطلوب ادمیان بوده است. بر همین اساس، انسان ها در طول تاریخ به دنبال شناخت ماهیت نجات و سعادت و راههای دست یابی به آن بوده اند. که باعث شده نظرات گوناگونی در این زمینه مطرح شود و هر مذهب و مکتب فکری از شناخت این مهم، دم بزند. ادیان نیز چون دیگر مکاتب، ادعا می کنند که رهروان کیش خود را به رستگاری ابدی می رسانند. آنچه در بررسی آراء مکاتب قابل اهمیت است، این است که عقل بشری به تنهایی قادر به دستیابی به نجات نیست و نمی تواند عوامل نجات و موانع آن را شناسایی کند و انسان را به رستگاری برساند. مقوله نجات از سنخی نیست که عقل بشری بتواند به آن دست یابد و باید به دین تمسک کرد. این نکته را می توا از بررسی نجات و سعادت در نگاه فیلسوفان بدست آورد حتی فیلسوفان مسلمان چون ملاصدرا و ابن سینا نیز در این تحلیل و تبیین کامل مسئله نجات ناتوان و عاجز هستند. و اشکالات عدیده ای بر نظرات آن ها وارد می شود. بنابراین تمسک به دین و ایمان به خداوند،می تواند باعث رستگاری انسان شود. فرقه های مهم کلامی چون اشاعره، معتزله، امامیه، نکاتی را در رابطه ب ایمان و ارتباط آن با عمل بیان کرده که نظرات این فرقه ها قابل تامل است. متکلمان شیعه با اعتقاد به اینکه عمل لازمه ایمان است، رابطه این دو را تعادل دو سویه می دانند و با توجه به آیه قرآن "والذین آمنو و عملو الصالحات طوبی لهم و حسن ماب" نشان می دهد که اعتقاد به امری به تنهایی و بدون التزام به لوازم و آثار آن ایمان نیست. نکته دیگر این که عوامل نجات با توجه به آیات قرآن، ترک کفر جحودی و اجتناب از فجور است یا به عبارت دیگر جهل مرکب عنادی می باشد. پس جهل قصوری موجب عذاب نسیت و این نشان می دهد که انسان باید همیشه به دنبال دریافت حقایق باشد تا جایی که بر آن حجت تمام شود. اگر بر انسان ها اتمام حجت صورت نگیرد آنان معذورند. به بیانی دیگر وقوع و بلکه استحقاق عقاب منوط به اتمام حجت است. پس طبق آیه "لا یکلف الله نفسا الا وسعها" چنانچه انسان در مسیر دستیابی به حقیقت دریغ نورزد و به حجتی دست نیابد،تکلیفی ندارد تا عقابی بر تکلیف مترتب گردد. و کسانی که در استضعاف و فترت به سر می برند نیز، چنانچه روحیه عناد و سرکشی از حد عقل و فطرتشان نباشد، معذور هستند و نیز در مورد کثرت ادیان، قائل به انحصار گرایی و شمول گرایی نیست. از آن جا که در بحث عوامل نجات، جستجوی حقیقت مهم است و با گذشت زمان، فاهمه آدمی برای دریافت کامل تری از حقیقت مهیا می شود و تفاوت فاهمه انسان از یک سو و یکسان نبودن امکانات برای جستجوی حقیقت موجب شده که چیزی به نام حجت مطرح گردد. در واقع آن چه از چشم انداز دینی مهم است که هندسه نجات یعنی التزام به حجت نه التزام به حقیقت. واژگان کلیدی: نجات، رستگاری، سعادت، فلاح، فوز، شقاوت
غریزه خویشتن دوستی انسان را وا میدارد تا برای آینده رستگاری خود چاره ای بیندیشد،رسیدن به نجات و رهایی از رنج و عذاب همواره محبوب و مطلوب ادمیان بوده است. بر همین اساس، انسان ها در طول تاریخ به دنبال شناخت ماهیت نجات و سعادت و راههای دست یابی به آن بوده اند. که باعث شده نظرات گوناگونی در این زمینه مطرح شود و هر مذهب و مکتب فکری از شناخت این مهم، دم بزند. ادیان نیز چون دیگر مکاتب، ادعا می کنند که رهروان کیش خود را به رستگاری ابدی می رسانند. آنچه در بررسی آراء مکاتب قابل اهمیت است، این است که عقل بشری به تنهایی قادر به دستیابی به نجات نیست و نمی تواند عوامل نجات و موانع آن را شناسایی کند و انسان را به رستگاری برساند. مقوله نجات از سنخی نیست که عقل بشری بتواند به آن دست یابد و باید به دین تمسک کرد. این نکته را می توا از بررسی نجات و سعادت در نگاه فیلسوفان بدست آورد حتی فیلسوفان مسلمان چون ملاصدرا و ابن سینا نیز در این تحلیل و تبیین کامل مسئله نجات ناتوان و عاجز هستند. و اشکالات عدیده ای بر نظرات آن ها وارد می شود. بنابراین تمسک به دین و ایمان به خداوند،می تواند باعث رستگاری انسان شود. فرقه های مهم کلامی چون اشاعره، معتزله، امامیه، نکاتی را در رابطه ب ایمان و ارتباط آن با عمل بیان کرده که نظرات این فرقه ها قابل تامل است. متکلمان شیعه با اعتقاد به اینکه عمل لازمه ایمان است، رابطه این دو را تعادل دو سویه می دانند و با توجه به آیه قرآن "والذین آمنو و عملو الصالحات طوبی لهم و حسن ماب" نشان می دهد که اعتقاد به امری به تنهایی و بدون التزام به لوازم و آثار آن ایمان نیست. نکته دیگر این که عوامل نجات با توجه به آیات قرآن، ترک کفر جحودی و اجتناب از فجور است یا به عبارت دیگر جهل مرکب عنادی می باشد. پس جهل قصوری موجب عذاب نسیت و این نشان می دهد که انسان باید همیشه به دنبال دریافت حقایق باشد تا جایی که بر آن حجت تمام شود. اگر بر انسان ها اتمام حجت صورت نگیرد آنان معذورند. به بیانی دیگر وقوع و بلکه استحقاق عقاب منوط به اتمام حجت است. پس طبق آیه "لا یکلف الله نفسا الا وسعها" چنانچه انسان در مسیر دستیابی به حقیقت دریغ نورزد و به حجتی دست نیابد،تکلیفی ندارد تا عقابی بر تکلیف مترتب گردد. و کسانی که در استضعاف و فترت به سر می برند نیز، چنانچه روحیه عناد و سرکشی از حد عقل و فطرتشان نباشد، معذور هستند و نیز در مورد کثرت ادیان، قائل به انحصار گرایی و شمول گرایی نیست. از آن جا که در بحث عوامل نجات، جستجوی حقیقت مهم است و با گذشت زمان، فاهمه آدمی برای دریافت کامل تری از حقیقت مهیا می شود و تفاوت فاهمه انسان از یک سو و یکسان نبودن امکانات برای جستجوی حقیقت موجب شده که چیزی به نام حجت مطرح گردد. در واقع آن چه از چشم انداز دینی مهم است که هندسه نجات یعنی التزام به حجت نه التزام به حقیقت. واژگان کلیدی: نجات، رستگاری، سعادت، فلاح، فوز، شقاوت
بررسی کلامی و فلسفی آموزه نجات
3/20/2008 12:00:00 AM
ترمینولوژی «کلام فلسفی» و «فلسفه کلامی»
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 پاییز و زمستان 1399
رویکرد کلامی و فلسفی خیر و شر
نویسنده:
حسن امینی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 پاییز 88 - مسلسل 1
بررسی تطبیقی آموزۀ نجات در ادیان الهی با تأکید بر مذهب تشیع
نویسندگان:
حسن سجادی پور
،
مهدی عزیزان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 پاییز 95 - مسلسل 29
بررسی روش عقلی فلسفی در مکتب کلامی معتزله، اشاعره و امامیه
نویسندگان:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
حامد آسیابانها رضائی
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1396 پاييز 1396 شماره99
بررسی نقش آموزه های قرآن کریم در ساحت خداشناسی فلسفی
نویسنده:
علیرضا اسعدی *
،
مقاله نشریه: خردنامه صدرا » سال 1401 دوره 27، شماره 107 (بهار 1401)
اصطلاح شناسی «کلام فلسفی» و «فلسفه کلامی»
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 دوره 2، شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)
نگاهی انتقادی به معجم عناوین کلامی و فلسفی
نویسنده:
محمد تقی سبحانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1374 شماره 35
امامت در مقایسه دو رویکرد کلامی و فلسفی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1389 بهار 1389 شماره20
نگاهی انتقادی به معجم عناوین کلامی و فلسفی
نویسنده:
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1374 سال 1374 - شماره 35