رویکرد کلامی و فلسفی خیر و شر

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 پاییز 88 - مسلسل 1
چکیده:
رویکرد اشاعره نسبت ‌به مسأله شرور، نیست­انگارانه و رویکرد متکلمان معتزلی شیعی پیش از خواجه‌نصیر، هستی­انگارانه بوده است؛ اما پس از وی، دیدگاه آنان متفاوت بوده است. از میان فیلسوفان، فارابی نخستین کسی است که به این مسأله پرداخته، میان شرور طبیعی و ارادی تفاوت گذاشته است. پس از او ابن‌سینا با نگاه نیستی­انگارانه بصورت مفصل با تشقیق شقوق و بیان احکام هر‌کدام بصورت جداگانه به این مسأله پرداخته است. بعد از وی، بیشتر فیلسوفان متأثر از وی بوده‌اند؛ البته ملا‌صدرا در مفاتیح‌الغیب، دیدگاه نیستی­انگارانه فیلسوفان را به چالش کشیده، دیدگاه عرفا را برگزیده است. 

خیر و شرّ

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1392 شماره 379

«سخنان معصومین» خیر و شرّ

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1392 شماره 379

خیر و شر در منظر علامه طباطبایی

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 48

امامت در مقایسه دو رویکرد کلامی و فلسفی

مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1389 بهار 1389  شماره20

خیر و شر، گریبان ما را رها نمی‌کند

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1402 مرداد 354-1402

جلوه های خیر و شر اخلاقی در آیات قرآن

نویسنده: حسن سراج زاده* ،
مقاله نشریه: پژوهش نامه قرآن و حدیث » سال 1400 دوره 1400، شماره 29 (پاییز و زمستان 1400)

ترمینولوژی «کلام فلسفی» و «فلسفه کلامی»

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 پاییز و زمستان 1399

بررسی فلسفی و کلامی آموزه نجات

استاد راهنما: علیرضا قایمی نیا ، استاد مشاور: احمد واعظی ، دانشجو: اعظم محمود آبادی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1387 - [کارشناسی ارشد]

بررسی کلامی و فلسفی آموزه نجات

نویسنده: اعظم محمودآبادی ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: احمد واعظی جزئی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397