بررسی مقایسه ای پاسخ های حکمت مشاء و حکمت متعالیه به انتقادات غزالی بر فیلسوفان در مسائل معاد جسمانی و قدم عالم

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
غزالی در کتاب تهافت الفلاسفه بیست مسأله از آراء و عقاید فلاسفه را بیان و آنها را محتاج نقد و در سه مسأله¬ی، قدم عالم، علم خدا به جزئیات و معاد جسمانی، آنها را مستحقق تکفیر می¬داند. غزالی در مسأله قدم عالم ابتدا سه دلیل از فلاسفه که تقریباً لفظ به لفظ از کتاب دانش¬نامه علائی ابن سینا می¬باشد بر قدم عالم بیان کرده و سپس بر هر کدام از آنها اشکالاتی وارد می¬کند. غزالی ادعا دارد که دین حدوث زمانی عالم را مطرح می¬کند، اما فلاسفه آنرا نپذیرفته و با آن مخالفت می-کنند و به قدیم بودن عالم اعتقاد دارند لذا مستحق تکفیر می¬باشند. فلاسفه مشاء اعتقاد دارند که دین جزء حدوث ذاتی عالم چیزی را نگفته و به حدوث زمانی عالم اشاره¬ای نکرده است و منظور آنها از قدم عالم، قدیم زمانی می¬باشد. فلاسفه متعالیه اعتقاد دارند که دین حدوث زمانی را می¬گوید؛ اما این حدوث زمانی با حدوث زمانی مورد نظر غزالی تفاوت زیادی دارد. غزالی دربارۀ معاد جسمانی ادعا می¬کند که فلاسفه، معاد جسمانی را انکار می-کنند، لذا مستحق تکفیر می¬باشند. اگرچه ابن سینا در رساله اضحویه معاد جسمانی را انکار کرده است، اما در کتاب الهیات شفاء و الیهات نجات آنرا به صورت تعبدی پذیرفته اما عقل را از درک و اثبات آن عاجز دانسته است. صدرالمتألهین ادعا می¬کند که با اصول و قواعد عقلی، توانسته معاد جسمانی را اثبات کند. اما اینکه آیا بدن محشور که صدرا آنرا اثبات کرده است همان بدن دنیوی مورد نظر دین می¬باشد، یا یک بدن مثالی، قابل تامل است. کلیدواژه¬ها: حدوث و قدم، تقدم و تأخر، جعل، فاعل، ترجیح بلامرجح، امکان، عدم مجامع و مقابل، تناسخ، معاد، حکمت مشاء، غزالی، حکمت متعالیه.

معاد جسمانی در کتاب و سنت و در حکمت متعالیه

نویسنده: محمدحسن وکیلی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1387 18 (ویژه فلسفه و کلام 1)

امامت در مقایسه دو رویکرد حکمت متعالیه و فلسفه مشاء

مقاله نشریه: حکومت اسلامی » سال 1388   (پياپي 54)، زمستان 1388  شماره4

نقد روش شناختی و محتوایی کتاب «معاد جسمانی در حکمت متعالیه»

نویسنده: فاطمه پورنمازیان ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: ابوالفضل روحی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

علم خدای سبحان به جزئیات در حکمت مشاء و حکمت متعالیه

نویسنده: سعید رسالتی ، استاد راهنما: احمد واعظی جزئی ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی مقایسه ای صقع ربوبی از منظر حکمت متعالیه و عرفان نظری و کارکردهای آن

نویسنده: حسام الدین شریفی ، استاد راهنما: محسن قمی ، استاد مشاور 1: علی امینی نژاد ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]

بررسی تطبیقی تشکیک در حکمت اشراق و حکمت متعالیه با تکیه بر مبانی سهروردی ملاصدرا

نویسنده: اکرم امیرحسنی ، استاد راهنما: یدالله یزدان پناه ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تأثیر عشق و معرفت به خدا بر معنای زندگی از دیدگاه حکمت متعالیه

نویسنده: زکیه اکبری نژاد ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تحلیلی تعارض بدوی میان روایت «عالم اذ لامعلوم» و علم پیشین الهی با تاکید بر اندیشه حکمت متعالیه

مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1400 دوره 9، شماره 16 (بهار و تابستان 1400)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397