بررسی مقایسه ای پاسخ های حکمت مشاء و حکمت متعالیه به انتقادات غزالی بر فیلسوفان در مسائل معاد جسمانی و قدم عالم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
حدوث و قدم
،
تقدم و تأخر
،
جعل
،
فاعل
،
ترجیح بلامرجح
،
امکان
،
عدم مجامع و مقابل
،
تناسخ
،
معاد
،
حکمت مشاء
،
غزالی
،
حکمت متعالیه.
چکیده:
غزالی در کتاب تهافت الفلاسفه بیست مسأله از آراء و عقاید فلاسفه را بیان و آنها را محتاج نقد و در سه مسأله¬ی، قدم عالم، علم خدا به جزئیات و معاد جسمانی، آنها را مستحقق تکفیر می¬داند. غزالی در مسأله قدم عالم ابتدا سه دلیل از فلاسفه که تقریباً لفظ به لفظ از کتاب دانش¬نامه علائی ابن سینا می¬باشد بر قدم عالم بیان کرده و سپس بر هر کدام از آنها اشکالاتی وارد می¬کند. غزالی ادعا دارد که دین حدوث زمانی عالم را مطرح می¬کند، اما فلاسفه آنرا نپذیرفته و با آن مخالفت می-کنند و به قدیم بودن عالم اعتقاد دارند لذا مستحق تکفیر می¬باشند. فلاسفه مشاء اعتقاد دارند که دین جزء حدوث ذاتی عالم چیزی را نگفته و به حدوث زمانی عالم اشاره¬ای نکرده است و منظور آنها از قدم عالم، قدیم زمانی می¬باشد. فلاسفه متعالیه اعتقاد دارند که دین حدوث زمانی را می¬گوید؛ اما این حدوث زمانی با حدوث زمانی مورد نظر غزالی تفاوت زیادی دارد. غزالی دربارۀ معاد جسمانی ادعا می¬کند که فلاسفه، معاد جسمانی را انکار می-کنند، لذا مستحق تکفیر می¬باشند. اگرچه ابن سینا در رساله اضحویه معاد جسمانی را انکار کرده است، اما در کتاب الهیات شفاء و الیهات نجات آنرا به صورت تعبدی پذیرفته اما عقل را از درک و اثبات آن عاجز دانسته است. صدرالمتألهین ادعا می¬کند که با اصول و قواعد عقلی، توانسته معاد جسمانی را اثبات کند. اما اینکه آیا بدن محشور که صدرا آنرا اثبات کرده است همان بدن دنیوی مورد نظر دین می¬باشد، یا یک بدن مثالی، قابل تامل است. کلیدواژه¬ها: حدوث و قدم، تقدم و تأخر، جعل، فاعل، ترجیح بلامرجح، امکان، عدم مجامع و مقابل، تناسخ، معاد، حکمت مشاء، غزالی، حکمت متعالیه.
غزالی در کتاب تهافت الفلاسفه بیست مسأله از آراء و عقاید فلاسفه را بیان و آنها را محتاج نقد و در سه مسأله¬ی، قدم عالم، علم خدا به جزئیات و معاد جسمانی، آنها را مستحقق تکفیر می¬داند. غزالی در مسأله قدم عالم ابتدا سه دلیل از فلاسفه که تقریباً لفظ به لفظ از کتاب دانش¬نامه علائی ابن سینا می¬باشد بر قدم عالم بیان کرده و سپس بر هر کدام از آنها اشکالاتی وارد می¬کند. غزالی ادعا دارد که دین حدوث زمانی عالم را مطرح می¬کند، اما فلاسفه آنرا نپذیرفته و با آن مخالفت می-کنند و به قدیم بودن عالم اعتقاد دارند لذا مستحق تکفیر می¬باشند. فلاسفه مشاء اعتقاد دارند که دین جزء حدوث ذاتی عالم چیزی را نگفته و به حدوث زمانی عالم اشاره¬ای نکرده است و منظور آنها از قدم عالم، قدیم زمانی می¬باشد. فلاسفه متعالیه اعتقاد دارند که دین حدوث زمانی را می¬گوید؛ اما این حدوث زمانی با حدوث زمانی مورد نظر غزالی تفاوت زیادی دارد. غزالی دربارۀ معاد جسمانی ادعا می¬کند که فلاسفه، معاد جسمانی را انکار می-کنند، لذا مستحق تکفیر می¬باشند. اگرچه ابن سینا در رساله اضحویه معاد جسمانی را انکار کرده است، اما در کتاب الهیات شفاء و الیهات نجات آنرا به صورت تعبدی پذیرفته اما عقل را از درک و اثبات آن عاجز دانسته است. صدرالمتألهین ادعا می¬کند که با اصول و قواعد عقلی، توانسته معاد جسمانی را اثبات کند. اما اینکه آیا بدن محشور که صدرا آنرا اثبات کرده است همان بدن دنیوی مورد نظر دین می¬باشد، یا یک بدن مثالی، قابل تامل است. کلیدواژه¬ها: حدوث و قدم، تقدم و تأخر، جعل، فاعل، ترجیح بلامرجح، امکان، عدم مجامع و مقابل، تناسخ، معاد، حکمت مشاء، غزالی، حکمت متعالیه.
بررسی مقایسه ای پاسخ های حکمت مشاء و حکمت متعالیه به انتقادات غزالی بر فیلسوفان در مسائل معاد جسمانی و قدم عالم
3/21/2011 12:00:00 AM
معاد جسمانی در کتاب و سنت و در حکمت متعالیه
نویسنده:
محمدحسن وکیلی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1387 18 (ویژه فلسفه و کلام 1)
امامت در مقایسه دو رویکرد حکمت متعالیه و فلسفه مشاء
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: حکومت اسلامی » سال 1388 (پياپي 54)، زمستان 1388 شماره4
نقد روش شناختی و محتوایی کتاب «معاد جسمانی در حکمت متعالیه»
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
علم خدای سبحان به جزئیات در حکمت مشاء و حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تناسخ ملکی در حکمت متعالیه و نسبت آن با زنده شدن مردگان، رجعت و معاد جسمانی
نویسنده:
معصومه السادات سالک اصفهانی
، استاد راهنما:
محمدتقی یوسفی
، استاد مشاور 1:
عسکری سلیمانی امیری
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]
بررسی مقایسه ای صقع ربوبی از منظر حکمت متعالیه و عرفان نظری و کارکردهای آن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
بررسی تطبیقی تشکیک در حکمت اشراق و حکمت متعالیه با تکیه بر مبانی سهروردی ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تأثیر عشق و معرفت به خدا بر معنای زندگی از دیدگاه حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تحلیلی تعارض بدوی میان روایت «عالم اذ لامعلوم» و علم پیشین الهی با تاکید بر اندیشه حکمت متعالیه
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان عربی *
،
محمد عباسی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1400 دوره 9، شماره 16 (بهار و تابستان 1400)
تاثیر نوآوری های حکمت متعالیه در نفس شناسی بر برداشت های قرآنی و روایی ( مطالعه موردی : اخبار مربوط به خلقت نفوس)
نویسنده:
سیدمجید ظهیری
،
مقاله نشریه: پژوهش های عقلی نوین » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره2