معاد جسمانی در کتاب و سنت و در حکمت متعالیه

نویسنده: ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1387 18 (ویژه فلسفه و کلام 1)
چکیده:
دربارة معاد، دو دیدگاه کلی وجود دارد: نخست این‌که، معاد، بازگشت انسان به همین عالم مادّه است و حرکت انسان از مرگ تا قیامت، حرکتی رفت و برگشتی است. دوم این‌که، معاد بازگشت به سوی خداست و حرکت انسان، حرکتی یک سویه است. حکمت متعالیه معتقد است، قرآن دیدگاه دوّم را بیان کرده است، ولی عدّه‏ای دیدگاه نخست را باور داشته و آن را از ضروریّات دین و مخالف آن را منکر ضروری می‌دانند. این در حالی است که معتقدین به دیدگاه اوّل، علمای برجستة شیعه در قرنهای متأخّرند. این مقاله با هدف دفاع از کیان بزرگان مکتب تشیّع و تدبّر بیشتر در معارف کتاب و سنّت، پس از طرح مسأله و تبیین محل نزاع، به نقد دلایل باورمندان دیدگاه نخست می‌پردازد؛ و اثبات می‌کند که این ادله، نه تنها نص در مدّعای ایشان نیست، بلکه ظهور هم ندارد و بعضاً ظهور قریب به نص بودن، در طرف مخالف دارد. قسمت عمده‌ای از این نقد بررسی آیات خروج از قبر می‌باشد.

مبانی نظری معاد جسمانی در حکمت متعالیه

نویسنده: مهری چنگی آشتیانی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: علی شیروانی ، استاد مشاور 2: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]

نقد روش شناختی و محتوایی کتاب «معاد جسمانی در حکمت متعالیه»

نویسنده: فاطمه پورنمازیان ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: ابوالفضل روحی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

معاد جسمانی

مقاله نشریه: مبلغان » سال 1387 بهمن - اسفند 1387  شماره112

معاد جسمانی

مقاله نشریه: مبلغان » سال 1388 فروردين 1388  شماره113

معاد روحانی و جسمانی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1367 شماره 78

مبانی قرآنی ـ روایی معاد در حکمت متعالیه

نویسنده: سیده راضیه حسینی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: سیدعلی حسینی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

اصول صدرایی در معاد جسمانی

نویسنده: علیرضا کرمانی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63

بازخوانی معاد جسمانی صدرائی؛ نقد قرائت تفکیکی از معاد جسمانی

نویسنده: رضا آذریان ،
کتاب: موسسه مجمع عالی حکمت اسلامی - 1394
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397