آسیب شناسی الگوی تبلیغ دینی و ارائه الگوی مطلوب (مورد مطالعه دفتر تبلیغات اسلامی)

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
امروزه الگوی تبلیغی میان‌فردی و چهره به چهره، به جهت دارا بودن ظرفیت‌های بی بدیل و کارکردهای منحصر به فرد، الگوی غالب تبلیغات دینی در حوزه‌های علمیه و نظام‌های تبلیغی وابسته است. این پژوهش، با رویکرد آسیب شناختی و حل مسئله و با هدف توسعه و ارتقاء اثربخشی این الگوی ارتباطی انجام شده است. در این پژوهش با اقتباس از نظریهص عمومی سیستم‌ها با رویکرد کل‌گرایانه به ارکان و عناصر الگوی تبلیغ میان فردی، ویژگیهایی همچون میزان ارتباط، هماهنگی، وابستگی متقابل و انسجام میان عناصر و هدفمندی از شاخص‌های توسعه این الگوی ارتباطی دانسته شده و وجود هر عامل درونی و بیرونی مخل پیوند و انسجام میان آن‌ها به عنوان یک آسیب و مانع تلقی شده و تمرکز بر این بوده که با ترسیم و ارائه الگوی ارتباطی مطلوب و تبیین مختصات آن، همراه با تحلیل وضع موجود و تبیین آسیب‌ها، نقش نظام و مدیریت تبلیغی در تحقق و توسعه‌بخشی به الگوی آرمانی مورد مطالعه و تحلیل قرار گیرد. رویکرد محوری در تعریف الگوی تبلیغ دینی، رویکرد درون دینی است. کوشش شده است با نگاهی هنجاری ، با مرجع قرار دادن آموزه‌های وحیانی و سنت و نیز بهره‌گیری از نظریه‌های ارتباطات، ابتدا تصویری از وضعیت ایده‌آل و مطلوب الگوی تبلیغی میان فردی ترسیم و سپس با شناسائی و احصاء آسیبها به نقش نظام‌های تبلیغی در مهار آسیب‌ها و کاهش فاصله بین وضعیت مطلوب و موجود پرداخته شود. اطلاعات مورد نیاز این تحقیق با بهره‌گیری از روش ترکیبی مراجعه به اسناد و مدارک سازمانی و مصاحبه عمیق با متخصصان و مطلعین شامل مدیران و کارشناسان و مبلغان گردآوری شده است. در تحلیل اطلاعات از دو روش تحلیل محتوا و تحلیل مضمون بهره گیری شده است. یافته‌های تحقیق نشان میدهد آسیب‌های الگوی تبلیغی میان فردی در چهار حوزهی آسیب‌های مدیریت و سیاست‌گذاری(عدم تمرکز بر فعالیتهای تبلیغی،ضعف مناسبات درون و برون سازمانی، فقدان برنامه ریزی راهبردی، ضعف منابع انسانی، ضعف ساختاری)، آسیب‌های ارتباطگر(ضعف تعامل با مخاطب و جامعه هدف، ضعف بنیه دانشی، مهارتی و هنری، آسیبهاری رفتاری)، آسیب‌های محتوا و پیام(سهل گیری در فرایند تولید، عدم رعایت استانداردها، رویکرد غیر علمی، عدم جامعیت، ضعف تناسب محتوا با مبلغ و مخاطب)، آسیب‌های مخاطب شناسی(یکسان نگری، عدم بخش بندی مخاطبان، ضعف تناسب ارتباط-گر و مخاطب، عدم تنوع محتوائی) قرار میگیرند و تاکید گردید جهت آسیب شناسی و درمان و حل مسائل، نظام تبلیغی باید مناسبات تعریف شده و هدفمندی با تک تک عناصر الگوی تبلیغی برقرار نماید. کلید واژه‌ها: تبلیغ دینی، الگوی تبلیغ دینی، الگوی ارتباطی میان فردی، آسیب‌شناسی، حوزه علمیه و نظام‌های تبلیغی.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

طراحي الگوي ارزيابي عملكرد دفتر تبليغات اسلامي در باب تبليغ ديني

طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1390/05/25 تا تاریخ: 1391/08/01

تبلیغ و الگوی مطلوب مبلغ

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 2 (پیاپی 18)

تبلیغ و الگوی مطلوب مبلغ

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 پاييز 1396 شماره2

جایگاه تبلیغات دینی در دفتر

مقاله نشریه: حوزه » سال 1397 3.4

منشور اخلاقي دفتر تبليغات اسلامي

طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/03/20 تا تاریخ: 1395/07/01

آسیب شناسی کتاب های اخلاق قرآنی و ارائه الگوی جدید از نظام اخلاقی قرآن

نویسنده: حسن سراج زاده ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 (پياپي 87)، تابستان 1397 شماره2

آسیب شناسی دین و معرفت دینی

کتاب: بوستان کتاب - 1389

آسيب شناسي نقد كتاب ديني

ارائه دهنده: محمدتقی اسلامي ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1387

آسیب شناسی «پوشش بانوان مبلغ دینی» با رویکرد اخلاق تبلیغ دین

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 دوره 10، شماره 4 (بهار 1402)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397