الگوی اسلامی نظارت بر تبلیغات رسانهای
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 4
چکیده:
با ﺣﻀﻮر رسانههای ﻧﻮﻳﻦ ﻛﻪ ﻏﺎلباً در شبکه اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﻪ ﻧﻘﺶآﻓﺮﻳﻨﻲ ﻣﻲﭘﺮدازﻧﺪ، ﻧﺤﻮه ﻣﺼﺮف رﺳﺎﻧﻪای نیز تغییر ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪوﺿﻮح ﺑﺨﺶ ﺑﺰرﮔـﻲ از ﻣـﺼﺮف رﺳـﺎﻧﻪای ﺑـﻪ ﺳـﻤﺖ اﻳـﻦ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺟﻮاﻧﺎن دراﻳﻦبین اﺳﺘﻔﺎده بیشتری از اﻳﻦ رﺳﺎﻧﻪﻫـﺎ میکنند. ﻗﺎﻋﺪه ﮐﻠﯽ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ ﻧﻤﺎﯾﺸﯽ ﺗﺪوﯾﻦﯾﺎﻓﺘﻪ و ﮔﺰﯾﻨﺶﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ رﺳﺎﻧﻪ دﯾﻨﯽ، ﺑﻪﻃﻮر اﻗﺘﻀﺎﯾﯽ ﺣﺎوی ﭘﯿـﺎمﻫـﺎی ﻣﻔﯿـﺪ و ﺳﺎزﻧﺪه ﺑﺮای ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﺑﺎﺷﺪ و اﮔـﺮ ﻣﻔﯿـﺪ ﻧﯿﺴـﺖ، دﺳـﺖﮐـﻢ ﻣﻀﺮ ﻫﻢ ﻧﺒﺎﺷﺪ. نویسنده در این مقاله، الگویی مبتنی بر آموزههای دینی، به منظور نظارت بر تبلیغات رسانهها طراحی میکند. مؤلفههای مورد بررسی، شامل دستاورد معنوی تبلیغات، نظام هنجاری، سبد مصرف رسانهای، هنجارهای ارزشی و نظارت بر رسانه است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه مخاطبان تبلیغات رسانهای در شهر تهران است. در نهایت این نتیجه حاصل شده است که رﺳﺎنهها ﻫﻤﻮاره ﺳﻬﻢ ﺑﺰرﮔﻲ در تبلیغات داﺷﺘﻪاند و ﻧﻪﻓﻘﻂ ﺑﺎزار ﻣﻄﻠﻮب آﮔﻬﻲدﻫﻨﺪﮔﺎن را ﺷﻜﻞ ﻣـﻲدهند، ﺑﻠﻜـﻪ ﺧﻮد نیز درآﻣﺪ ﻋﻤﺪهای از آن ﺑﻪ دﺳﺖ میآورند. ازاینرو ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ مؤلفههای نظارت شرعی بر تبلیغات و به تبع آن ارائه الگویی مناسب برای نظارت بر روند ارائه آگهی تبلیغاتی در یک رسانه دینی، ضروری است. در بین مؤلفههای بررسیشده، هنجارهای ارزشی با ضریب 4/97 درصد بالاترین رتبه را داشتهاند.
با ﺣﻀﻮر رسانههای ﻧﻮﻳﻦ ﻛﻪ ﻏﺎلباً در شبکه اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﻪ ﻧﻘﺶآﻓﺮﻳﻨﻲ ﻣﻲﭘﺮدازﻧﺪ، ﻧﺤﻮه ﻣﺼﺮف رﺳﺎﻧﻪای نیز تغییر ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪوﺿﻮح ﺑﺨﺶ ﺑﺰرﮔـﻲ از ﻣـﺼﺮف رﺳـﺎﻧﻪای ﺑـﻪ ﺳـﻤﺖ اﻳـﻦ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺟﻮاﻧﺎن دراﻳﻦبین اﺳﺘﻔﺎده بیشتری از اﻳﻦ رﺳﺎﻧﻪﻫـﺎ میکنند. ﻗﺎﻋﺪه ﮐﻠﯽ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ ﻧﻤﺎﯾﺸﯽ ﺗﺪوﯾﻦﯾﺎﻓﺘﻪ و ﮔﺰﯾﻨﺶﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ رﺳﺎﻧﻪ دﯾﻨﯽ، ﺑﻪﻃﻮر اﻗﺘﻀﺎﯾﯽ ﺣﺎوی ﭘﯿـﺎمﻫـﺎی ﻣﻔﯿـﺪ و ﺳﺎزﻧﺪه ﺑﺮای ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﺑﺎﺷﺪ و اﮔـﺮ ﻣﻔﯿـﺪ ﻧﯿﺴـﺖ، دﺳـﺖﮐـﻢ ﻣﻀﺮ ﻫﻢ ﻧﺒﺎﺷﺪ. نویسنده در این مقاله، الگویی مبتنی بر آموزههای دینی، به منظور نظارت بر تبلیغات رسانهها طراحی میکند. مؤلفههای مورد بررسی، شامل دستاورد معنوی تبلیغات، نظام هنجاری، سبد مصرف رسانهای، هنجارهای ارزشی و نظارت بر رسانه است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه مخاطبان تبلیغات رسانهای در شهر تهران است. در نهایت این نتیجه حاصل شده است که رﺳﺎنهها ﻫﻤﻮاره ﺳﻬﻢ ﺑﺰرﮔﻲ در تبلیغات داﺷﺘﻪاند و ﻧﻪﻓﻘﻂ ﺑﺎزار ﻣﻄﻠﻮب آﮔﻬﻲدﻫﻨﺪﮔﺎن را ﺷﻜﻞ ﻣـﻲدهند، ﺑﻠﻜـﻪ ﺧﻮد نیز درآﻣﺪ ﻋﻤﺪهای از آن ﺑﻪ دﺳﺖ میآورند. ازاینرو ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ مؤلفههای نظارت شرعی بر تبلیغات و به تبع آن ارائه الگویی مناسب برای نظارت بر روند ارائه آگهی تبلیغاتی در یک رسانه دینی، ضروری است. در بین مؤلفههای بررسیشده، هنجارهای ارزشی با ضریب 4/97 درصد بالاترین رتبه را داشتهاند.
الگوی اسلامی نظارت بر تبلیغات رسانهای
3/21/2018 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
آسیب شناسی الگوی تبلیغ دینی و ارائه الگوی مطلوب (مورد مطالعه دفتر تبلیغات اسلامی)
نویسنده:
ابراهیم خان محمدی
، استاد راهنما:
نعمت الله کرم اللهی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
طراحي الگوي ارزيابي عملكرد دفتر تبليغات اسلامي در باب تبليغ ديني
نویسنده:
سيد محمدحسين هاشميان
،
طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1390/05/25 تا تاریخ: 1391/08/01
منشور اخلاقي دفتر تبليغات اسلامي
نویسنده:
محمدتقي اسلامي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/03/20 تا تاریخ: 1395/07/01
نظارت مادر بر رفتار دختران
نویسنده:
سیده معصومه موسوی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 142 رمضان ویژهنامه خانواده
الگوی بانکداری اسلامی
نویسنده:
محمدجواد محقق نیا
،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1394
تحلیل سازوکار نظارت رئیس مجلس شورای اسلامی بر مصوبات قوه مجریه
نویسنده:
حسن خسروی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 72- زمستان 94
الگوی رقابت رسانهای جبهه انقلاب اسلامی با جبهه غربی در فتنه 88 با محوریت فضای مجازی
نویسندگان:
کمیل خجسته
،
غلامرضا خواجه سروی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 1 (پیاپی 25)