هندسه مفاهیم کلیدی رابطه تعدّد معنایی قرآن و هرمنوتیک فلسفی با تعدّد قرائت از نگاه علامه مصباح یزدی

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1402 شماره 1
چکیده:
برداشت‏های متعدد و گاه متضاد از متون دینی، یکی از موضوعات جدیدی است که امروزه در فرهنگ اسلامی مطرح شده ‏است. ازجمله بسترهای مناسبی که زمینه طرح این نظریه را فراهم آورد، تعدّد معنایی قرآن و هرمنوتیک فلسفی است. قرآن به‌عنوان اصلی‏ترین منبع فهم دین، دارای تعدّد و ساحت‌های مختلف معنایی است، هرمنوتیک فلسفی نیز رویکرد ویژه‌ای به مسئله فهم و تفسیر متون است. ضمن آن‌که پذیرش تعدّد قرائت‌ها موجب اعتباربخشیدن به همه قرائت‏ها و فهم‌ها از متون دینی ازجمله قرآن است که این خود موجب سردرگمی و ضلالت انسان‌ها می‏گردد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، ضمن اشاره به مبانی مختلف، طرح نظریه تعدّد قرائت‌ها و پیامدهای حاصل از پذیرش این نظریه، دومبنای تعدّد معنایی قرآن و هرمنوتیک فلسفی را مورد بحث و بررسی قرار داده است. نتیجه حاصل گویای این است که، از نگاه مصباح‏یزدی، مقصود از بطن‌های قرآن، فهم‏های طولی و ذومراتب، غیرمتعارض باهم و ضابطه‏مند است که با این خصوصیات، هیچ‌گونه ارتباط و تلازمی با هرمنوتیک فلسفی و تکثر قرائت‏ها ندارد؛ بنابراین امکان قرائت‌های مختلف از یک متن، نتیجه نوعی نگرش درباره هرمنوتیک فلسفی است.

رابطه حقیقت علم با حقیقت اراده از منظر صدرالمتألهین و علامه مصباح یزدی

نویسنده: احمد سعیدی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 پاییز1401 مسلسل 53

رابطة حقیقت علم با حقیقت اراده از منظر صدرالمتألهین و علامه مصباح یزدی (ره)

نویسنده: احمد سعیدی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 بهار 1401 مسلسل 51

بررسی تطبیقی آراء فلسفی علامه طباطبایی و استاد مصباح یزدی در امور عامه

نویسنده: اکبر اسدپور فلکدهی ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

فهم و تفسیر در نگاه علامه طباطبایی (نگاهی مقایسه‌ای با هرمنوتیک)

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 71

رابطه دین و اخلاق از نظر آیت الله مصباح یزدی و پاسخ به شبهات مربوطه

نویسنده: ستار سبحانی نیا ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی مقایسه ای منطق فهم دین از دیدگاه شهید مطهری و علامه مصباح یزدی

نویسنده: محمدحسین ابراهیمی فر ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: رمضان علی تبار ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی و نقد شبکه معنایی مفاهیم دینی اخلاقی قرآن از دیدگاه ایزوتسو

مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1401 دوره 12، شماره 2 (زمستان 1401)

مبانی فلسفی و کلامی حکومت دینی از منظر آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی

استاد راهنما: علی شیروانی ، استاد مشاور: غلامرضا بهروزلک ، دانشجو: راضیه خانی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات - 1391 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397