هندسه مفاهیم کلیدی رابطه تعدّد معنایی قرآن و هرمنوتیک فلسفی با تعدّد قرائت از نگاه علامه مصباح یزدی
نویسندگان:
لیلا رمضان نیا
،
محمد شریفی
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1402 شماره 1
چکیده:
برداشتهای متعدد و گاه متضاد از متون دینی، یکی از موضوعات جدیدی است که امروزه در فرهنگ اسلامی مطرح شده است. ازجمله بسترهای مناسبی که زمینه طرح این نظریه را فراهم آورد، تعدّد معنایی قرآن و هرمنوتیک فلسفی است. قرآن بهعنوان اصلیترین منبع فهم دین، دارای تعدّد و ساحتهای مختلف معنایی است، هرمنوتیک فلسفی نیز رویکرد ویژهای به مسئله فهم و تفسیر متون است. ضمن آنکه پذیرش تعدّد قرائتها موجب اعتباربخشیدن به همه قرائتها و فهمها از متون دینی ازجمله قرآن است که این خود موجب سردرگمی و ضلالت انسانها میگردد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، ضمن اشاره به مبانی مختلف، طرح نظریه تعدّد قرائتها و پیامدهای حاصل از پذیرش این نظریه، دومبنای تعدّد معنایی قرآن و هرمنوتیک فلسفی را مورد بحث و بررسی قرار داده است. نتیجه حاصل گویای این است که، از نگاه مصباحیزدی، مقصود از بطنهای قرآن، فهمهای طولی و ذومراتب، غیرمتعارض باهم و ضابطهمند است که با این خصوصیات، هیچگونه ارتباط و تلازمی با هرمنوتیک فلسفی و تکثر قرائتها ندارد؛ بنابراین امکان قرائتهای مختلف از یک متن، نتیجه نوعی نگرش درباره هرمنوتیک فلسفی است.
برداشتهای متعدد و گاه متضاد از متون دینی، یکی از موضوعات جدیدی است که امروزه در فرهنگ اسلامی مطرح شده است. ازجمله بسترهای مناسبی که زمینه طرح این نظریه را فراهم آورد، تعدّد معنایی قرآن و هرمنوتیک فلسفی است. قرآن بهعنوان اصلیترین منبع فهم دین، دارای تعدّد و ساحتهای مختلف معنایی است، هرمنوتیک فلسفی نیز رویکرد ویژهای به مسئله فهم و تفسیر متون است. ضمن آنکه پذیرش تعدّد قرائتها موجب اعتباربخشیدن به همه قرائتها و فهمها از متون دینی ازجمله قرآن است که این خود موجب سردرگمی و ضلالت انسانها میگردد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، ضمن اشاره به مبانی مختلف، طرح نظریه تعدّد قرائتها و پیامدهای حاصل از پذیرش این نظریه، دومبنای تعدّد معنایی قرآن و هرمنوتیک فلسفی را مورد بحث و بررسی قرار داده است. نتیجه حاصل گویای این است که، از نگاه مصباحیزدی، مقصود از بطنهای قرآن، فهمهای طولی و ذومراتب، غیرمتعارض باهم و ضابطهمند است که با این خصوصیات، هیچگونه ارتباط و تلازمی با هرمنوتیک فلسفی و تکثر قرائتها ندارد؛ بنابراین امکان قرائتهای مختلف از یک متن، نتیجه نوعی نگرش درباره هرمنوتیک فلسفی است.
هندسه مفاهیم کلیدی رابطه تعدّد معنایی قرآن و هرمنوتیک فلسفی با تعدّد قرائت از نگاه علامه مصباح یزدی
1/1/1402 12:00:00 AM
رابطه حقیقت علم با حقیقت اراده از منظر صدرالمتألهین و علامه مصباح یزدی
نویسنده:
احمد سعیدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 پاییز1401 مسلسل 53
رابطة حقیقت علم با حقیقت اراده از منظر صدرالمتألهین و علامه مصباح یزدی (ره)
نویسنده:
احمد سعیدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 بهار 1401 مسلسل 51
بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله مصباح یزدی دربارۀ معقول ثانی فلسفی و رابطۀ آن با وجود ربطی
نویسندگان:
سیدابوالقاسم حسینی
،
عسکری سلیمانی امیری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
معرفت شناسی مفاهیم فلسفی در اندیشه علامه طباطبائی و آیت الله مصباح
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1398 پاییز 1398 شماره 1
بررسی تطبیقی آراء فلسفی علامه طباطبایی و استاد مصباح یزدی در امور عامه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
فهم و تفسیر در نگاه علامه طباطبایی (نگاهی مقایسهای با هرمنوتیک)
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 71
رابطه دین و اخلاق از نظر آیت الله مصباح یزدی و پاسخ به شبهات مربوطه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی مقایسه ای منطق فهم دین از دیدگاه شهید مطهری و علامه مصباح یزدی
نویسنده:
محمدحسین ابراهیمی فر
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
رمضان علی تبار
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی و نقد شبکه معنایی مفاهیم دینی اخلاقی قرآن از دیدگاه ایزوتسو
نویسنده:
سید محمد اکبریان*
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1401 دوره 12، شماره 2 (زمستان 1401)
مبانی فلسفی و کلامی حکومت دینی از منظر آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات - 1391 - [کارشناسی ارشد]