رابطة حقیقت علم با حقیقت اراده از منظر صدرالمتألهین و علامه مصباح یزدی (ره)
نویسنده:
احمد سعیدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 بهار 1401 مسلسل 51
چکیده:
صدرالمتألهین بین «مفهوم»، «حقیقت نفسالامری» و «حقیقت عینی» تمایز میگذارد و معتقد است یک حقیقت میتواند به صورتهای مختلف محقق شود؛ چنانکه چند حقیقت میتوانند در یک موطن به یک وجود و در موطن دیگر جداگانه محقق شوند. ایشان حقایق علم و اراده را ساری در کل هستی میشمارد و معتقد است امکان ندارد وجودی مطلقا فاقد علم و اراده باشد، هرچند ممکن است مراتبی از وجود و علم و اراده جداگانه محقق شوند. اما علامه مصباح نه تمایز سهحدیِ «مفهوم»، «حقیقت نفسالامری» و «حقیقت عینی» را میپذیرد، نه اجتماع چند حقیقت نفسالامری در یک وجود را و نه وحدتِ شخصی یک حقیقت و تکثر تعینات آن در مراتب و مواطن مختلف را. ایشان در بحث علم و اراده نیز نه اجتماع آنها در یک وجود را برمیتابد و نه وحدت حقایق آنها در عین تکثر تعیناتشان را. «سؤال اصلی» این تحقیق درباره نوع رابطة علم و اراده است و «هدف» از این تحقیق، شناخت اراده و مقومات آن به عنوان یکی از شئون انسانشناسی است. ما در این پژوهش با «روش» تحلیلی، توصیفی و مقایسهای به این «نتیجه» رسیدهایم که باوجود اختلاف مبانی، هر دو حکیم میپذیرند که نوعی علم، تلازم ضروری و غیر قابل انفکاک با نوعی اراده دارد.
صدرالمتألهین بین «مفهوم»، «حقیقت نفسالامری» و «حقیقت عینی» تمایز میگذارد و معتقد است یک حقیقت میتواند به صورتهای مختلف محقق شود؛ چنانکه چند حقیقت میتوانند در یک موطن به یک وجود و در موطن دیگر جداگانه محقق شوند. ایشان حقایق علم و اراده را ساری در کل هستی میشمارد و معتقد است امکان ندارد وجودی مطلقا فاقد علم و اراده باشد، هرچند ممکن است مراتبی از وجود و علم و اراده جداگانه محقق شوند. اما علامه مصباح نه تمایز سهحدیِ «مفهوم»، «حقیقت نفسالامری» و «حقیقت عینی» را میپذیرد، نه اجتماع چند حقیقت نفسالامری در یک وجود را و نه وحدتِ شخصی یک حقیقت و تکثر تعینات آن در مراتب و مواطن مختلف را. ایشان در بحث علم و اراده نیز نه اجتماع آنها در یک وجود را برمیتابد و نه وحدت حقایق آنها در عین تکثر تعیناتشان را. «سؤال اصلی» این تحقیق درباره نوع رابطة علم و اراده است و «هدف» از این تحقیق، شناخت اراده و مقومات آن به عنوان یکی از شئون انسانشناسی است. ما در این پژوهش با «روش» تحلیلی، توصیفی و مقایسهای به این «نتیجه» رسیدهایم که باوجود اختلاف مبانی، هر دو حکیم میپذیرند که نوعی علم، تلازم ضروری و غیر قابل انفکاک با نوعی اراده دارد.
رابطة حقیقت علم با حقیقت اراده از منظر صدرالمتألهین و علامه مصباح یزدی (ره)
1/1/1402 12:00:00 AM
رابطه حقیقت علم با حقیقت اراده از منظر صدرالمتألهین و علامه مصباح یزدی
نویسنده:
احمد سعیدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 پاییز1401 مسلسل 53
حقیقت علم از نظر صدرالمتألهین
نویسنده:
ناصر عرب مومنی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0
تحول در علم کلام از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی(ره)
نویسنده:
جواد قلی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 106
هندسه مفاهیم کلیدی رابطه تعدّد معنایی قرآن و هرمنوتیک فلسفی با تعدّد قرائت از نگاه علامه مصباح یزدی
نویسندگان:
لیلا رمضان نیا
،
محمد شریفی
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1402 شماره 1
بررسی مبانی معرفت شناختی و روش شناختی علم دینی از منظر آیت الله مصباح یزدی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رابطۀ دو سویه معرفت با حب و بغض از منظر علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره)
نویسنده:
محمد ثنائی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 34- تابستان 1397
بررسی نسبت انگیزش و الزام اخلاقی از منظر محقق اصفهانی ، علامه طباطبایی و استاد مصباح یزدی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
امکان پیش بینی در علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی با تاکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1402 دوره 15، شماره 1 (زمستان 1402)
رابطه علم و دین از دیدگاه علامه طباطبایى
نویسنده:
کاشانى محمدجواد حیدرى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 200