چیستی «ذهن‌آگاهی» در انیمیشن «روح» و نسبت‌سنجی آن با «حضور قلب» در عرفان اسلامی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 2
چکیده:
زندگی در حال و زیستن در لحظه اکنون تبدیل به اهداف انسان امروز شده است. این هدف با تکنیک «ذهن‌آگاهی» که برخاسته از آموزه‌های بودایی است در درمان‌گری، موفقیت شغلی و در معنایابی زندگی نیز به‌کار می‌رود. پرسش مقاله حاضر آن است که، این تجربه آیا تجربه‌ای معرفت‌بخش است و آیا می‌تواند برای فرد رشد اخلاقی و معنوی به همراه بیاورد؟ به‌علاوه آیا این تجربه نیز مانند تجارب مشابه در عرفان اسلامی (مثلاً تجربه حضور قلب) در تعامل با خداوند و با فرض حضور وی انجام می‌شود یا تنها امری در ساحت ذهن است و دلالتی خداشناختی ندارد؟ برای پرداختن به این مبحث، مقاله حاضر مطالعه‌ای موردی را آغاز می‌کند و با روش تحلیل محتوای کیفی، انیمشین روح، که پیام اصلی آن «ذهن‌آگاهی» برای معنایابی است را تحلیل کرده و سپس با کمک مباحث فلسفه عرفان به‌خصوص دیدگاه‌های ریچارد جونز به تحلیل این نوع «ذهن‌آگاهی» پرداخته و تلاش می‌کند به پرسش‌های بحث پاسخ دهد. یافته مقاله حاضر آن است که «ذهن‌آگاهی» در معنویت عصر جدید که در این انیمیشن نیز به تصویر کشیده شده، محتوای خداشناختی ندارد. علاوه براین دستاوردهای شناختی و اخلاقی نیز به همراه ندارد و تنها حال خوب که ناشی از پایین‌آوردن حساسیت ذهنی نسبت به گذشته و آینده است را به ارمغان می‌آورد.

چیستی «ذهن آگاهی» در انیمیشن «روح» و نسبت سنجی آن با «حضور قلب» در عرفان اسلامی

نویسنده: احمد شاکرنژاد* ،
مقاله نشریه: نشریه اسلام و مطالعات معنویت » سال 1402 دوره 2، شماره 2 (پاییز و زمستان 1402)

حقیقت قلب در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: حکمت عرفانی » سال 1391 پاييز و زمستان 1391  شماره4

واکاوی مفهوم عرفان و معنویت و نسبت‌سنجی آن دو

نویسنده: علیرضا کرمانی ،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 1

حضور قلب در نماز

نویسنده: آیت الله آصفی ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 141 رمضان

حضور قلب در نماز

کتاب: بوستان کتاب - 1399

توجه و حضور قلب در نماز

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1372 شماره 142

سماع در عرفان اسلامی و ارتباط آن با بدعت، غنا و رقص

نویسنده: حسن رمضانی* ،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1399 دوره 12، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)

ساخت آزمون اولیه حضور قلب در نماز بر اساس منابع اسلامی

دانشجو: محمد علی رحیمی نداف ، استاد مشاور: حمید رفیعی هنر ، استاد راهنما: محمد رضا احمدی ،
پایان‌نامه: غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - 1394 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397