مبانی فلسفی کاربرد خیال (تمثیل) در قرآن
نویسنده:
ید مهدی میرهادی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2
چکیده:
تمثیل از مهمترین وجوه معنایی و کلامی بهکاررفته در قرآن است. مقاله پیشِ رو با هدف تبیین چرایی کاربرد تمثیل (خیال) در قرآن به لحاظ هستیشناختی و معرفتشناختی تدوین گردیده است. تحلیل و استنتاج، روش مورد استفاده در این مقاله است. دو گزاره اصلی که مقاله در پی تبیین آن است، عبارتاند از: 1. تمثیلهای قرآنی ماهیت اعتباری و مجازی ندارند؛ یعنی صرف مثال برای آسانشدن فهم نیستند (وجه هستیشناختی)؛ 2. تمثیلهای قرآنی، حقایق متنزلشدهای هستند که موضوع، مبادی و مواد قوه خیال برای فهم معارف قرآنی قرار میگیرند و فهم را امکانپذیر میسازند (وجه معرفتشناختی). در قرآن، تمثیل به معنای توصیفکردن و تشبیه حقایق معقول به نمودهای محسوس بهکار میرود؛ زیرا واقعیتهای عالم مشهود، نمودهای مناسبی برای ترسیم عالم غیب و حقایق معنوی است. تمثیل، فعالیت مهم قوه خیال برای فهم و تفهیم مسائل است که از طریق بازیابی، ترکیب یا خلق صورتهای مثالی (خیالی) متناسب با مفاهیم مورد نظر انجام میپذیرد. قرآن کتاب هدایت انسانها است و نه تنها معارف مندرج در آن، بلکه چگونگی تبیین آن معارف نیز برای افراد بشر حجت و راهگشا است. اراده و تدبیر الهی در بهکارگیری تمثیل در قرآن، آموزههای پربرکتی را برای ما به ارمغان میآورد.
تمثیل از مهمترین وجوه معنایی و کلامی بهکاررفته در قرآن است. مقاله پیشِ رو با هدف تبیین چرایی کاربرد تمثیل (خیال) در قرآن به لحاظ هستیشناختی و معرفتشناختی تدوین گردیده است. تحلیل و استنتاج، روش مورد استفاده در این مقاله است. دو گزاره اصلی که مقاله در پی تبیین آن است، عبارتاند از: 1. تمثیلهای قرآنی ماهیت اعتباری و مجازی ندارند؛ یعنی صرف مثال برای آسانشدن فهم نیستند (وجه هستیشناختی)؛ 2. تمثیلهای قرآنی، حقایق متنزلشدهای هستند که موضوع، مبادی و مواد قوه خیال برای فهم معارف قرآنی قرار میگیرند و فهم را امکانپذیر میسازند (وجه معرفتشناختی). در قرآن، تمثیل به معنای توصیفکردن و تشبیه حقایق معقول به نمودهای محسوس بهکار میرود؛ زیرا واقعیتهای عالم مشهود، نمودهای مناسبی برای ترسیم عالم غیب و حقایق معنوی است. تمثیل، فعالیت مهم قوه خیال برای فهم و تفهیم مسائل است که از طریق بازیابی، ترکیب یا خلق صورتهای مثالی (خیالی) متناسب با مفاهیم مورد نظر انجام میپذیرد. قرآن کتاب هدایت انسانها است و نه تنها معارف مندرج در آن، بلکه چگونگی تبیین آن معارف نیز برای افراد بشر حجت و راهگشا است. اراده و تدبیر الهی در بهکارگیری تمثیل در قرآن، آموزههای پربرکتی را برای ما به ارمغان میآورد.
مبانی فلسفی کاربرد خیال (تمثیل) در قرآن
3/21/2021 12:00:00 AM
جایگاه قوۀ خیال در نظام فلسفی صدرالمتألهین
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1388 شماره 4 - پاییز 1388
کارکردهای خیال متصل در نظام فلسفی صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مبانی فلسفی مدرنیسم
نویسنده:
سیدجلال عمادی پاشاکلایی
، استاد راهنما:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 1:
علیرضا قائمی نیا
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مبانی فهم قرآن و هرمنوتیک فلسفی: بررسی و نقد رهاوردهای اندیشه گادامر، در مبانی فهم قرآن
پدیدآور:
علی رضا آزاد
، استاد مشاور:
محمد علی رضایی کرمانی
،
جهانگیر مسعودی
، استاد راهنما:
احمد واعظی
،
حسن نقی زاده
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری - 1393 - [پایان نامه دکترا]
مبانی فلسفی اندیشه های سیاسی در اسلام
نویسنده:
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1392 تابستان 1392 شماره1