مسئله «دیگری» در جامعهشناسی پدیدارشناختی و حکمت متعالیه
نویسندگان:
سیدسعید طوطیان (نویسنده مسئول)
،
حمید پارسانیا
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره 1(پیاپی 33)
چکیده:
در این مقاله به یکی از مسائل مهم علوم اجتماعی یعنی مسئله «دیگری» از منظر دو دستگاه فکری متفاوت پرداخته شده است: اول پدیدارشناسی بهعنوان یکی از جنبشهای مؤثر فلسفی قرن بیستم در غرب و دوم حکمت متعالیه بهعنوان یک دستگاه فلسفی تمامعیار. اگرچه کوششهای جامعهشناسان طرفدار دیدگاههای پدیدارشناسی، در بهکارگیری مفاهیم فلسفی آن برای پاسخگویی به مسائل علوم اجتماعی مدتها است، آغاز شده است و افرادی چون شوتس نقش برجستهای در شکلگیری نوعی از تفکر جامعهشناسی که امروز با عنوان جامعهشناسی پدیدارشناختی معرفی میشود، داشتهاند؛ اما پیچیدگیهای فلسفه هوسرل و همچنین اختلافات این جامعهشناسان با نظریات هوسرل در برخی مسائل از جمله مسئله اصلی این مقاله، لزوم پرداخت جدیتر به آن را لازم مینماید. از طرف دیگر به دلیل آنکه مدتی است توجه به ظرفیتهای نظام فکری حکمت متعالیه برای مسائل علوم اجتماعی نیز ثمرههای قابل قبولی را نمایانده است، این نوشتار بر آن است تا با عنایت به تفاوتهای اساسی دو دستگاه فکری پیشگفته، مسئله مهم «دیگری» را از منظر دو رویکرد جامعهشناسی پدیدارشناختی و نظریه اجتماعی قابل استنطاق از حکمت متعالیه بررسی کند.
در این مقاله به یکی از مسائل مهم علوم اجتماعی یعنی مسئله «دیگری» از منظر دو دستگاه فکری متفاوت پرداخته شده است: اول پدیدارشناسی بهعنوان یکی از جنبشهای مؤثر فلسفی قرن بیستم در غرب و دوم حکمت متعالیه بهعنوان یک دستگاه فلسفی تمامعیار. اگرچه کوششهای جامعهشناسان طرفدار دیدگاههای پدیدارشناسی، در بهکارگیری مفاهیم فلسفی آن برای پاسخگویی به مسائل علوم اجتماعی مدتها است، آغاز شده است و افرادی چون شوتس نقش برجستهای در شکلگیری نوعی از تفکر جامعهشناسی که امروز با عنوان جامعهشناسی پدیدارشناختی معرفی میشود، داشتهاند؛ اما پیچیدگیهای فلسفه هوسرل و همچنین اختلافات این جامعهشناسان با نظریات هوسرل در برخی مسائل از جمله مسئله اصلی این مقاله، لزوم پرداخت جدیتر به آن را لازم مینماید. از طرف دیگر به دلیل آنکه مدتی است توجه به ظرفیتهای نظام فکری حکمت متعالیه برای مسائل علوم اجتماعی نیز ثمرههای قابل قبولی را نمایانده است، این نوشتار بر آن است تا با عنایت به تفاوتهای اساسی دو دستگاه فکری پیشگفته، مسئله مهم «دیگری» را از منظر دو رویکرد جامعهشناسی پدیدارشناختی و نظریه اجتماعی قابل استنطاق از حکمت متعالیه بررسی کند.
مسئله «دیگری» در جامعهشناسی پدیدارشناختی و حکمت متعالیه
3/21/2021 12:00:00 AM
دیگری و استکمال نفس در حکمت صدرایی
نویسندگان:
حامده راستایی
،
عبدالله نصری
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 15
نسبت حکمت و شریعت در حکمت متعالیه
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی » سال 1387 (پياپي 39)، پاييز 1387 شماره3
زیبایی در حکمت متعالیه
نویسنده:
مهدی پرویزی
، استاد راهنما:
غلامرضا اعوانی
، استاد مشاور 1:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 2:
سیدرضی موسوی گیلانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
هویت در پستمدرنیسم و حکمت متعالیه
نویسندگان:
محمد عباسی
،
حسن عبدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 پاییز 99 _ مسلسل 45
حكمت سياسي متعاليه
نویسنده:
شريف لك زايي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/05/24 تا تاریخ: 1396/11/30
تلفیق میان شریعت و حکمت در حکمت متعالیه صدرایی
نویسنده:
نصرالله شاملی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0
حیثیت تقییدی در حکمت متعالیه
نویسنده:
علی افضلی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 پاییز 88 - مسلسل 1