تحلیل فلسفی اسناد تحولی آموزشوپرورش بر اساس مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان و دلالتهای تربیتی آن
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 42
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل فلسفی اسناد تحولی آموزشوپرورش بر اساس مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان و دلالتهای تربیتی انجام شده است. در این پژوهش از روش پژوهش تحلیل مفهومی و قیاس استنتاجی (الگوی بازسازیشدۀ فرانکنا) استفاده شده است. بدین منظور، اخلاق حرفهای معلم و شاخصهای معتبر آن بر اساس هشت محور اصلی احصا گردید، محتوای اسناد تحولی آموزشوپرورش برای شناسایی گزارههای توصیفی و تجویزی مرتبط، بررسی و تحلیل شد و سپس، متناظر با آن، الگویی متشکل از اهداف، اصول و روشهای اخلاق حرفهای معلم به دست آمد. یافتههای پژوهش بیانگر دلالتهایی در اهداف، اصول و روشهای اخلاق حرفهای معلم است. شماری از اهداف اخلاق حرفهای معلم عبارتاند از: دستیابی به سعادت و کمال، پرورش مسئولیتپذیری، کسب شایستگیها و زمینهسازی برای هدایت متربیان. بعضی از اصول عبارتاند از: احترام، تعهد، شایستهمحوری و شکیبایی. از روشها نیز میتوان به اسوهسازی اخلاقی، باورسازی ایمانی، تعالی شئون وجودی و تدریج و مداومت اشاره کرد. نتایج پژوهش نشان میدهد که اسناد تحولی آموزشوپرورش بر محورهای اخلاق حرفهای معلم منطبق است و باید برای آموزش اخلاق حرفهای معلم به نومعلمان همت گماشت.
پژوهش حاضر با هدف تحلیل فلسفی اسناد تحولی آموزشوپرورش بر اساس مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان و دلالتهای تربیتی انجام شده است. در این پژوهش از روش پژوهش تحلیل مفهومی و قیاس استنتاجی (الگوی بازسازیشدۀ فرانکنا) استفاده شده است. بدین منظور، اخلاق حرفهای معلم و شاخصهای معتبر آن بر اساس هشت محور اصلی احصا گردید، محتوای اسناد تحولی آموزشوپرورش برای شناسایی گزارههای توصیفی و تجویزی مرتبط، بررسی و تحلیل شد و سپس، متناظر با آن، الگویی متشکل از اهداف، اصول و روشهای اخلاق حرفهای معلم به دست آمد. یافتههای پژوهش بیانگر دلالتهایی در اهداف، اصول و روشهای اخلاق حرفهای معلم است. شماری از اهداف اخلاق حرفهای معلم عبارتاند از: دستیابی به سعادت و کمال، پرورش مسئولیتپذیری، کسب شایستگیها و زمینهسازی برای هدایت متربیان. بعضی از اصول عبارتاند از: احترام، تعهد، شایستهمحوری و شکیبایی. از روشها نیز میتوان به اسوهسازی اخلاقی، باورسازی ایمانی، تعالی شئون وجودی و تدریج و مداومت اشاره کرد. نتایج پژوهش نشان میدهد که اسناد تحولی آموزشوپرورش بر محورهای اخلاق حرفهای معلم منطبق است و باید برای آموزش اخلاق حرفهای معلم به نومعلمان همت گماشت.
تحلیل فلسفی اسناد تحولی آموزشوپرورش بر اساس مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان و دلالتهای تربیتی آن
3/21/2021 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
ارزیابی اخلاق حرفهای و مؤلفههای آن میان معلمان مدارس ابتدایی پسرانۀ دولتی در شهر تهران
نویسنده:
مجتبی حاج خزیمه
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
تحلیل و بررسی فلسفی نظریه بیگبنگ و دلالتهای الهیّاتی آن
نویسنده:
محمد حسین نیک زاد
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 41 - بهار 1399
رابطة اخلاق حرفهای و اعتماد سازمانی با توانمندسازی روانشناختی معلمان
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
پیشبینی اخلاق حرفهای بر اساس تحول اخلاقی در کارکنان ستادی قوه قضاییه
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47
بررسی و تحلیل اسناد عریضه نویسی با تاکید بر آسیبهای آن
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1392 پاييز 1392 شماره42
تحلیل محتوای کتب فارسی دورۀ دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تربیت اخلاقی
نویسندگان:
پیروز مرادی
،
میثم غلام پور
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 40
هرمنوتیک فلسفی گادامر و دلالتهای آن بر مدیریت فرایندهای سیاستگذاری فرهنگی با رویکرد انتقادی
نویسنده:
حسین پرکان*
،
مقاله نشریه: اسلام و مدیریت » سال 1402 دوره 10، شماره 18 (بهار و تابستان 1402)
اخلاق کاربردی؛ تجزیه و تحلیل بنیادی هوش معنوی و اخلاق حرفهای مدیران و کارکنان
نویسندگان:
سلیم کریمی تکلو
،
سمیه حاجی پور داوران
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 41
تربیت اخلاقی از منظر رویکرد نقلگرایی و دلالتهای تربیتی متأثر از آن
نویسندگان:
بابک شمشیری
،
سیده نجمه تقوی نسب
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
جامعه و اصالت فلسفی آن در قرآن (بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی و مطهری)
نویسنده:
سید علیرضا واسعی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 81