تحلیل فلسفی اسناد تحولی آموزش‌وپرورش بر اساس مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای معلمان و دلالت‌های تربیتی آن

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 42
چکیده:
  پژوهش حاضر با هدف تحلیل فلسفی اسناد تحولی آموزش‌وپرورش بر اساس مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای معلمان و دلالت‌های تربیتی انجام شده است. در این پژوهش از روش پژوهش تحلیل مفهومی و قیاس استنتاجی (الگوی بازسازی‌شدۀ فرانکنا) استفاده شده است. بدین منظور، اخلاق حرفه‌ای معلم و شاخص‌های معتبر آن بر اساس هشت محور اصلی احصا گردید، محتوای اسناد تحولی آموزش‌وپرورش برای شناسایی گزاره‌های توصیفی و تجویزی مرتبط، بررسی و تحلیل شد و سپس، متناظر با آن، الگویی متشکل از اهداف، اصول و روش‌های اخلاق حرفه‌ای معلم به دست آمد. یافته‌های پژوهش بیانگر دلالت‌هایی در اهداف، اصول و روش‌های اخلاق حرفه‌ای معلم است. شماری از اهداف اخلاق حرفه‌ای معلم عبارت‌اند از: دستیابی به سعادت و کمال، پرورش مسئولیت‌پذیری، کسب شایستگی‌ها و زمینه‌سازی برای هدایت متربیان. بعضی از اصول عبارت‌اند از: احترام، تعهد، شایسته‌محوری و شکیبایی. از روش‌ها نیز می‌توان به اسوه‌سازی اخلاقی، باورسازی ایمانی، تعالی شئون وجودی و تدریج و مداومت اشاره کرد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که اسناد تحولی آموزش‌وپرورش بر محورهای اخلاق حرفه‌ای معلم منطبق است و باید برای آموزش اخلاق حرفه‌ای معلم به نومعلمان همت گماشت.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

تحلیل و بررسی فلسفی نظریه بیگ‌بنگ و دلالت‌های الهیّاتی آن

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 41 - بهار 1399

تحلیل محتوای کتب فارسی دورۀ دوم ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های تربیت اخلاقی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 40

هرمنوتیک فلسفی گادامر و دلالت‎های آن بر مدیریت فرایندهای سیاستگذاری فرهنگی با رویکرد انتقادی

نویسنده: حسین پرکان* ،
مقاله نشریه: اسلام و مدیریت » سال 1402 دوره 10، شماره 18 (بهار و تابستان 1402)

تربیت اخلاقی از منظر رویکرد نقل‌گرایی و دلالت‌های تربیتی متأثر از آن

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397