تحلیل محتوای کتب فارسی دورۀ دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تربیت اخلاقی
نویسندگان:
پیروز مرادی
،
میثم غلام پور
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 40
چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای فارسی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به مؤلفههای تربیت اخلاقی است. در این پژوهش برای مشخصکردن مؤلفههای تربیت اخلاقی و سپس، میزان توجه به این مؤلفهها در کتب فارسی دورۀ دوم ابتدایی، از روش تحلیل محتوای کیفی- قیاسی استفاده شده و واحد تحلیل، شامل تمام متون، تصاویر و فعالیتهای این کتابهاست. ابزار تحلیل محتوا، چکلیست تحلیل محتواست که محقق با توجه به مرحلۀ اول پژوهش (استخراج مؤلفهها از سند تحول بنیادین و کتب راهنمای معلم) ساخته است. روایی ابزار پژوهش بر اساس نظر کارشناسان این حوزه به دست آمد. همچنین، پایایی ابزار با فرمول ویلیام اسکات محاسبه شد که ضریب توافق 72درصد را نشان داد. یافتهها حاکی از آن است که در کتب یادشده، بهطور نامتعادل به این مؤلفهها پرداخته شده است. بیشترین فراوانی در جمع سه واحد تحلیل به آموزش بهکارگیری معیارهای عقلانی و دینی در ارزیابیها و کمترین فراوانی به آموزش قوانین و مقررات مربوط است. بنابراین، لزوم توجه متوازن به این مؤلفهها در کتب فارسی ضرورت دارد.
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای فارسی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به مؤلفههای تربیت اخلاقی است. در این پژوهش برای مشخصکردن مؤلفههای تربیت اخلاقی و سپس، میزان توجه به این مؤلفهها در کتب فارسی دورۀ دوم ابتدایی، از روش تحلیل محتوای کیفی- قیاسی استفاده شده و واحد تحلیل، شامل تمام متون، تصاویر و فعالیتهای این کتابهاست. ابزار تحلیل محتوا، چکلیست تحلیل محتواست که محقق با توجه به مرحلۀ اول پژوهش (استخراج مؤلفهها از سند تحول بنیادین و کتب راهنمای معلم) ساخته است. روایی ابزار پژوهش بر اساس نظر کارشناسان این حوزه به دست آمد. همچنین، پایایی ابزار با فرمول ویلیام اسکات محاسبه شد که ضریب توافق 72درصد را نشان داد. یافتهها حاکی از آن است که در کتب یادشده، بهطور نامتعادل به این مؤلفهها پرداخته شده است. بیشترین فراوانی در جمع سه واحد تحلیل به آموزش بهکارگیری معیارهای عقلانی و دینی در ارزیابیها و کمترین فراوانی به آموزش قوانین و مقررات مربوط است. بنابراین، لزوم توجه متوازن به این مؤلفهها در کتب فارسی ضرورت دارد.
تحلیل محتوای کتب فارسی دورۀ دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تربیت اخلاقی
3/20/2020 12:00:00 AM
تولید محتوای گزارش تحلیل نیازهای تربیت اخلاقی و دینی، بر اساس دادههای مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
طرح پژوهشی: »
درآمدی بر مولفههای نظام اخلاقی قرآن
نويسنده:
سیدعلیاکبر حسینیرامندی
، ويراستار:
وحید حامد
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1400
مأخذشناسي توصيفي كتب سيره بر اساس مفاهيم سبك زندگي
نویسنده:
علي بيات
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/05/30 تا تاریخ: 1398/04/31
تحلیل فلسفی اسناد تحولی آموزشوپرورش بر اساس مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان و دلالتهای تربیتی آن
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 42
تأثیر گزارههای اخلاقی نهجالبلاغه بر ادب فارسی
نویسنده:
زهرا یاریان کوپایی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 22
تبیین بیانیه گام دوم بر اساس الگوی حرکت
مقاله نشریه: حکومت اسلامی » سال 1401 دوره 27، شماره 1 (بهار 1401)
گزارش، تحليل و ارزيابي نظريات رشد اخلاقي دفتر دوم
نویسنده:
مهدي فصيحي رامندي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/03/07 تا تاریخ: 1396/05/01