فطرت به مثابه یک نظریه انسانشناختی رقیب برای علوم انسانی مدرن
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44
چکیده:
امروزه به نظر میرسد که دیدگاه داروین دربارۀ ماهیت انسان، به نحوی زیربنای انسانشناسی اومانیستیِ مدرن قرار گرفته است و تمامی مسائل انسان در حد یک حیوان تکاملیافته و در افق غریزه تحلیل میشود. در مقابل، آنچه در معارف اسلامی، انسان را موجود ویژه میکند، بهرهمندی او از حقیقتی متعالی به نام «روح» یا «فطرت انسانی» است. با اینکه برخی از متفکران در فرهنگ اسلامی، فطرت را «امالمعارف» دانستهاند، اما حق این است که تاکنون «فطرت» به عنوان یک نظریه منسجم که بتواند در مقایسه با دیدگاههای رقیب در عرصه علوم انسانی و اجتماعی لوازم خود را بروز دهد، ارائه نشده است. در این مقاله تلاش شده است ایده «فطرت»، در قبال برخی از دوگانههای مهم اندیشه غربی، در افق یک نظریه بازسازی شود، و برخی از زوایای آن، به نحو انضمامی در ساحت انسانشناسی نشان داده شود؛ نوعی انسانشناسی که از کلیگویی فراتر رود و بتواند به عنوان مبنایی در ساحت علوم انسانی و اجتماعی در قبال نظریههای غربی به کار گرفته شود.
امروزه به نظر میرسد که دیدگاه داروین دربارۀ ماهیت انسان، به نحوی زیربنای انسانشناسی اومانیستیِ مدرن قرار گرفته است و تمامی مسائل انسان در حد یک حیوان تکاملیافته و در افق غریزه تحلیل میشود. در مقابل، آنچه در معارف اسلامی، انسان را موجود ویژه میکند، بهرهمندی او از حقیقتی متعالی به نام «روح» یا «فطرت انسانی» است. با اینکه برخی از متفکران در فرهنگ اسلامی، فطرت را «امالمعارف» دانستهاند، اما حق این است که تاکنون «فطرت» به عنوان یک نظریه منسجم که بتواند در مقایسه با دیدگاههای رقیب در عرصه علوم انسانی و اجتماعی لوازم خود را بروز دهد، ارائه نشده است. در این مقاله تلاش شده است ایده «فطرت»، در قبال برخی از دوگانههای مهم اندیشه غربی، در افق یک نظریه بازسازی شود، و برخی از زوایای آن، به نحو انضمامی در ساحت انسانشناسی نشان داده شود؛ نوعی انسانشناسی که از کلیگویی فراتر رود و بتواند به عنوان مبنایی در ساحت علوم انسانی و اجتماعی در قبال نظریههای غربی به کار گرفته شود.
فطرت به مثابه یک نظریه انسانشناختی رقیب برای علوم انسانی مدرن
3/20/2020 12:00:00 AM
فطرت به مثابه یک نظریه انسان شناختی رقیب برای علوم انسانی مدرن
نویسنده:
حسین سوزنچی *
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 دوره 12، شماره 44 (تابستان 1399)
نظریۀ فطرت؛ بهمثابه مبنای معرفتشناختی علوم انسانی
نویسنده:
قاسم ترخان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40
دلالتهای نظریه اعتباریات برای تحول در علوم انسانی
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1393 شماره 1 (پیاپی 5)
جنسیت و فطرت؛ گامی به سوی یک «نظریه جنسی» اسلامی
نویسنده:
حسین سوزنچی*
،
مقاله نشریه: نشریه مطالعات جنسیت و خانواده » سال 1399 دوره 8، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)
استاد مرتضی به مثابه یک مورخ - متکلّم
نویسنده:
رسول جعفریان
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1398 شماره 179
نظریه و روش در علوم انسانی (نگاهی به رویکرد اسلامی و غیراسلامی)
نویسنده:
علیرضا پویا
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1397 شماره 3