حذف غایتاندیشی از شناخت طبیعت در فرایند تاریخی علم طبیعی
نویسندگان:
یارعلی کرد فیروزجائی
،
مهدی مشکی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 تابستان 1400 _ مسلسل 48
چکیده:
در مغرب زمین علم که در زمان پیشامدرن غایتاندیش بود و شناخت غایت از مهمترین ارکان آن تلقی میگردید در یک تحول معرفتی، نهتنها ضرورت غایتاندیشی از شناخت طبیعت انکار شد، بلکه مانع رشد علم و شکوفایی تجربه بشری دانسته شد و درنتیجه شناخت غایت از دستور کار عالمان علم طبیعی کنار گذاشته شد. درباره علم مدرن سه مسئله قابل طرح است: 1- تفاوت مبنایی علم پیشامدرن و پسامدرن و اینکه علم مدرن ادامه علم گذشته نیست، بلکه تفاوت ریشهای با آن دارد. علم مدرن بر خلاف علم پیش از ظهور مدرنیته غایتگریز است. 2- نتایج تخریبی و فسادآور علم مدرن (غایتگریز). 3- نیاز علوم طبیعی به دین و وحی در شناخت غایات موجودات. این مقاله عهدهدار بررسی مسئله اول است و با روش تحلیلی- توصیفی به تحلیل و بررسی فرایند تحول علم در حذف غایتاندیشی میپردازد. از نظر این مقاله علم طبیعی که در آغاز هدفش شناخت حقیقت و موضوعش با اندیشه غایی همراه بود، با ورود اندیشه مدرن و در یک فرایند تاریخی هدف و موضوعش تغییر کرد. بانیان علم مدرن هدف علم را بسط تسلط انسان بر طبیعت و موضوع آن را طبیعت بدون غایت دانستند. اندیشه تسلط بر طبیعت و غایتگریز با نوشتههای راجر بیکن در قرن سیزدهم آغاز شد و با نظریات گالیله، فرانسیس بیکن، دکارت و نیوتن در قرن شانزده و هفده تکمیل گردید.
در مغرب زمین علم که در زمان پیشامدرن غایتاندیش بود و شناخت غایت از مهمترین ارکان آن تلقی میگردید در یک تحول معرفتی، نهتنها ضرورت غایتاندیشی از شناخت طبیعت انکار شد، بلکه مانع رشد علم و شکوفایی تجربه بشری دانسته شد و درنتیجه شناخت غایت از دستور کار عالمان علم طبیعی کنار گذاشته شد. درباره علم مدرن سه مسئله قابل طرح است: 1- تفاوت مبنایی علم پیشامدرن و پسامدرن و اینکه علم مدرن ادامه علم گذشته نیست، بلکه تفاوت ریشهای با آن دارد. علم مدرن بر خلاف علم پیش از ظهور مدرنیته غایتگریز است. 2- نتایج تخریبی و فسادآور علم مدرن (غایتگریز). 3- نیاز علوم طبیعی به دین و وحی در شناخت غایات موجودات. این مقاله عهدهدار بررسی مسئله اول است و با روش تحلیلی- توصیفی به تحلیل و بررسی فرایند تحول علم در حذف غایتاندیشی میپردازد. از نظر این مقاله علم طبیعی که در آغاز هدفش شناخت حقیقت و موضوعش با اندیشه غایی همراه بود، با ورود اندیشه مدرن و در یک فرایند تاریخی هدف و موضوعش تغییر کرد. بانیان علم مدرن هدف علم را بسط تسلط انسان بر طبیعت و موضوع آن را طبیعت بدون غایت دانستند. اندیشه تسلط بر طبیعت و غایتگریز با نوشتههای راجر بیکن در قرن سیزدهم آغاز شد و با نظریات گالیله، فرانسیس بیکن، دکارت و نیوتن در قرن شانزده و هفده تکمیل گردید.
حذف غایتاندیشی از شناخت طبیعت در فرایند تاریخی علم طبیعی
3/21/2021 12:00:00 AM
مسئله شناخت تاریخی
نویسندگان:
محمد علی رنجبر
،
سعید موسوی سیانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1397 زمستان 96 مسلسل72
قرائتی اجتماعی از فرآیند تولید علم
نویسنده:
حسین ایزدی
،
مقاله نشریه: کیهان فرهنگی » سال 1390 دي 1390 شماره301
فرایند تاریخی مشروعیت سازی در حکومت اموی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حذف در نحو عربی
نویسنده:
مهدی ستاریان
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0
بررسي فرآيند توليد علم و هنر
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین ايزدپناه
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1384
بازخوانی ویژگیها و فرایند شناخت موضوعات احکام فقهی
نویسنده:
حجتالله بیات
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1398 شماره 97
تحلیلی تاریخی از علم انگاری اراده خداوند در کلام امامیه
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 دوره 27، شماره 1 (بهار 1401)
بررسی آرای تاریخی غیبت صغرا در کتاب «مکتب در فرایند تکامل»
نویسنده:
مجید احمدی کچایی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1393 تابستان 1393 شماره9
ایرادات ناظر به کاربست خصایص طبیعی آدمی در شناخت (مربوط به نظریه زاگزبسکی)
نویسندگان:
سید علی علم الهدی
،
اکرم عسکرزاده مزرعه
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 16