خیال بهمثابه نفس حیوانی بازشناسی قوّۀ خیال نزد صدرالمتألهین در پرتوی تبیین مبانی و تحلیل کارکردها
نویسندگان:
محمدحسین وفائیان
،
احد فرامرز قراملکی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40
چکیده:
قوّۀ خیال در فلسفۀ ابنسینا و تابعان وی، «خزانۀ» صوَری معرّفی میشود که جزئی است و به وسیلۀ حسّ مشترک ادراک شده است. در مقابل، صدرالمتألهین در مقام تعریف قوّۀ خیال، دو دیدگاه متفاوت ـ ولی منسجم و منطقی ـ را ارائه کرده که با تحلیل روششناختی وی در مباحث نفس، قابل استنتاج و توصیف است. مسئله اساسی پژوهش جاری، توصیف نظریۀ واقعی صدرالمتألهین در مسئله چیستی خیال و سپس مقایسه آن با دیدگاه رایج مشائیان، به منظور کشف نقاط اشتراک و افتراق حقیقی این دو دیدگاه است. یافته اصلی که بر اساس روش تحلیلی ـ منطقی و با تکیه بر رویآورد تحلیل گزارهای و سیستمی عبارات صدرالمتألهین در دو مقامِ «تبیین مبانی شناخت قوّۀ خیال» و «ارائه کارکردهای این قوّۀ» به دست آمده است، حاکی از اتخاذ دو رویکرد از سوی صدرالمتألهین در تعریف قوّۀ خیال است. وی در ابتدای مباحث نفسشناسی و قوای آن، تابع دیدگاه مشهور مشائیان است. پس از آن و در فرایندی تعالیگونه و با ابتنا بر امکان تشکیک در قوای نفس، دیدگاه دیگری را در بازشناسی قوه خیال ارائه میدهد. صدرالمتألهین خیال را بهمثابه نفس حیوانی و فصل حقیقی انسان در مرتبۀ حیوانیّت معرّفی نموده که خود، مبتنی بر قوّهانگاری هریک از مراتب سهگانۀ نفس انسانی در نظام فلسفی وی است.
قوّۀ خیال در فلسفۀ ابنسینا و تابعان وی، «خزانۀ» صوَری معرّفی میشود که جزئی است و به وسیلۀ حسّ مشترک ادراک شده است. در مقابل، صدرالمتألهین در مقام تعریف قوّۀ خیال، دو دیدگاه متفاوت ـ ولی منسجم و منطقی ـ را ارائه کرده که با تحلیل روششناختی وی در مباحث نفس، قابل استنتاج و توصیف است. مسئله اساسی پژوهش جاری، توصیف نظریۀ واقعی صدرالمتألهین در مسئله چیستی خیال و سپس مقایسه آن با دیدگاه رایج مشائیان، به منظور کشف نقاط اشتراک و افتراق حقیقی این دو دیدگاه است. یافته اصلی که بر اساس روش تحلیلی ـ منطقی و با تکیه بر رویآورد تحلیل گزارهای و سیستمی عبارات صدرالمتألهین در دو مقامِ «تبیین مبانی شناخت قوّۀ خیال» و «ارائه کارکردهای این قوّۀ» به دست آمده است، حاکی از اتخاذ دو رویکرد از سوی صدرالمتألهین در تعریف قوّۀ خیال است. وی در ابتدای مباحث نفسشناسی و قوای آن، تابع دیدگاه مشهور مشائیان است. پس از آن و در فرایندی تعالیگونه و با ابتنا بر امکان تشکیک در قوای نفس، دیدگاه دیگری را در بازشناسی قوه خیال ارائه میدهد. صدرالمتألهین خیال را بهمثابه نفس حیوانی و فصل حقیقی انسان در مرتبۀ حیوانیّت معرّفی نموده که خود، مبتنی بر قوّهانگاری هریک از مراتب سهگانۀ نفس انسانی در نظام فلسفی وی است.
خیال بهمثابه نفس حیوانی بازشناسی قوّۀ خیال نزد صدرالمتألهین در پرتوی تبیین مبانی و تحلیل کارکردها
3/21/2019 12:00:00 AM
خیال بهمثابه نفس حیوانی بازشناسی قوّۀ خیال نزد صدرالمتألهین در پرتوی تبیین مبانی و تحلیل کارکردها
نویسندگان:
محمدحسین وفائیان
،
احد فرامرز قراملکی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40
جایگاه قوۀ خیال در نظام فلسفی صدرالمتألهین
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1388 شماره 4 - پاییز 1388
مبانی رابطه نفس و بدن در اندیشه صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد میری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24
تحلیل و تبیین روش شناسی صدرالمتألهین در استفاده از آیات و روایات
نویسنده:
ریحانه عاشورپور چمندانی
، استاد راهنما:
عسكري سليماني اميري
، استاد مشاور 1:
علیرضا قائمی نیا
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل و تبیین مبانی انسان شناختی آینده پژوهی اسلامی
نویسندگان:
رحیم کارگر
،
محمدهاشم وزیرزاده *
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1401 دوره 31، شماره 6 (شهریور 1401)
بررسی و تبیین وجودی و کارکردی قوّه متخیله در فلسفۀ اسلامی
نویسندگان:
محمد نجاتی
،
فاروق طولی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 16
تأملی در حقیقت قوة واهمه و ادراکات آن، بر اساس آرای صدرالمتألهین
نویسنده:
محمود شریفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1401 پاییز 1400 _ مسلسل 49
بررسی عملکرد قوه خیال در تجربههای دینی و کشف و شهودهای غیرمبتنی بر احساس
نویسنده:
محمد سعید شهبازی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 47- پاییز 1400
نقش قوه خیال در تشبه انسان به خدا از منظر علامه طباطبایی و شاگردان
نویسندگان:
محمد مهدی گرجیان عربی*
،
رقیه یوسفی سوته
،
مقاله نشریه: نشریه کاوش های فلسفه دین » سال 1400 دوره 1، شماره 1 (پاییز و زمستان 1400)
تحلیل و ارزیابی کاربرد نفس در قرآن
نویسنده:
احمد شه گلی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 1