تحلیل محتوای مفاهیم تربیتی و اخلاقی اشعار و قصههای آموزشی مراکز پیشدبستانی وابسته به دارالقرآنهای شهر اصفهان
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 1
چکیده:
هدف از این پژوهش تحلیل محتوای مفاهیم تربیتی و اخلاقی در اشعار و قصههای آموزشی مراکز پیشدبستانی وابسته به دارالقرآنها است. پژوهش با رویکرد کیفی و کمی انجام شد. جامعۀ آماری، همۀ اشعار و قصههای آموزشی مورد تأکید مراکز پیشدبستانی وابسته به دارالقرآنهای شهر اصفهان در سالهای 1394 تا 1399 بود. روش نمونهگیری، هدفمند از نوع همگن بود. یافتههای حاصل از تحلیل محتوای کیفی، کمی وآزمون کایاسکوئر حاکی از آن است که آموزههای مذهبی و احکام، آداب اجتماعی، سبک زندگی، احترام به والدین و توصیه به نظافت بهعنوان مفاهیم اخلاقی و تربیتی مشترک در اشعار و قصههای مراکز پیشدبستانی استفاده میشود. میزان تکرار مفاهیم اخلاقی و تربیتی آموزههای مذهبی و احکام، احترام به والدین و توصیه به نظافت در سه بخش اشعار و قصههای مذهبی و قصههای مبتنی بر اصول و دیدگاههای روانشناسی تفاوت معناداری را (در سطح 01/0>p) نشان داد و این تفاوت در آموزش آموزههای مذهبی و احکام و توصیه به نظافت در بین اشعار قرآنی و آموزش احترام و نیکی به والدین در قصههایی مبتنی بردیدگاه روانشناسی درصد فراوانی بیشتری را نشان داد.
بر اساس این تحقیق میتوان گفت به برخی از مفاهیم اخلاقی و تربیتی توجه شده و به برخی کمتوجهی و حتی بیتوجهی شده است. البته در این زمینه میتوانیم با بهکارگیری آموزههای قرآنی و روانشناسی با روش قصه و شعر به اهدافی که در تربیت کودکان داریم، برسیم.
هدف از این پژوهش تحلیل محتوای مفاهیم تربیتی و اخلاقی در اشعار و قصههای آموزشی مراکز پیشدبستانی وابسته به دارالقرآنها است. پژوهش با رویکرد کیفی و کمی انجام شد. جامعۀ آماری، همۀ اشعار و قصههای آموزشی مورد تأکید مراکز پیشدبستانی وابسته به دارالقرآنهای شهر اصفهان در سالهای 1394 تا 1399 بود. روش نمونهگیری، هدفمند از نوع همگن بود. یافتههای حاصل از تحلیل محتوای کیفی، کمی وآزمون کایاسکوئر حاکی از آن است که آموزههای مذهبی و احکام، آداب اجتماعی، سبک زندگی، احترام به والدین و توصیه به نظافت بهعنوان مفاهیم اخلاقی و تربیتی مشترک در اشعار و قصههای مراکز پیشدبستانی استفاده میشود. میزان تکرار مفاهیم اخلاقی و تربیتی آموزههای مذهبی و احکام، احترام به والدین و توصیه به نظافت در سه بخش اشعار و قصههای مذهبی و قصههای مبتنی بر اصول و دیدگاههای روانشناسی تفاوت معناداری را (در سطح 01/0>p) نشان داد و این تفاوت در آموزش آموزههای مذهبی و احکام و توصیه به نظافت در بین اشعار قرآنی و آموزش احترام و نیکی به والدین در قصههایی مبتنی بردیدگاه روانشناسی درصد فراوانی بیشتری را نشان داد.
بر اساس این تحقیق میتوان گفت به برخی از مفاهیم اخلاقی و تربیتی توجه شده و به برخی کمتوجهی و حتی بیتوجهی شده است. البته در این زمینه میتوانیم با بهکارگیری آموزههای قرآنی و روانشناسی با روش قصه و شعر به اهدافی که در تربیت کودکان داریم، برسیم.
تحلیل محتوای مفاهیم تربیتی و اخلاقی اشعار و قصههای آموزشی مراکز پیشدبستانی وابسته به دارالقرآنهای شهر اصفهان
1/1/1401 12:00:00 AM
بررسی اجمالی نظام آموزشی حوزه و مراکز وابسته به نخبگان آن و آفتهای توسعه علمی آنها
نویسنده:
علی نهاوندی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1384 شماره 7
امور مربوط به تولید مجلات و بستههای الكترونیكی انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی به نوجوانان و تربیت دیجیتالی
طرح پژوهشی: »
تبیین و تحلیلی بر مفاهیم تربیتی- اخلاقی از نظر فارابی، کومنیوس و روسو
نویسندگان:
مرجان کیان
،
فهیمه نظام الاسلامی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 35
تحلیل نظری غرر آیات در آرای قرآنپژوهان با رویکرد اخلاقی و تربیتی
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 102
شناسایی آسیبهای اخلاقی و خانوادگی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در میان فرزندان پسر شهر اصفهان
نویسندگان:
عباس زمانی
،
فائزه تقی پور
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 50