تبیین و تحلیلی بر مفاهیم تربیتی- اخلاقی از نظر فارابی، کومنیوس و روسو
نویسندگان:
مرجان کیان
،
فهیمه نظام الاسلامی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 35
چکیده:
مطالعه حاضر بر آن است تا اندیشههای تربیتی- اخلاقی سه اندیشمند صاحبنظر در حوزه تعلیم و تربیت یعنی فارابی، کومنیوس و روسو را بررسی و به بیان شباهتها و تفاوتهای آرای تربیتی آنها بپردازد. روش پژوهش، توصیفی با رویکرد تحلیلی- مقایسهای است. از نظر فارابی، انسان دارای فضائل و رذائلی است که در زندگی انفرادیاش ظهور نمییابند، بلکه جامعه است که آنها را از قوه به فعل در میآورد. کومنیوس با بیان تربیت فراگیر، تبعیضهای بین افراد را نادیده میگیرد و در صدد اصلاح و بهبود تعلیم و تربیت کودکان و بزرگسالان و سالمندان بر میآید. وی که بنیانگذار نظام آموزش گام به گام متناسب با رشد یادگیرنده است با اصولی بنیادین برگرفته از طبیعت، به بنیان نهادن سازمان آموزش دقیق خود میپردازد. روسو نیز از یکسو از فرد و تربیت فردی و بازگشت به طبیعت سخن میگوید و از دیگر سو به جامعه و پیمان اجتماعی میپردازد. یافتههای پژوهش پیش رو حاکی است که بین دیدگاه تربیتی- اخلاقی هر سه اندیشمند تفاوتها و شباهتهایی وجود دارد.
مطالعه حاضر بر آن است تا اندیشههای تربیتی- اخلاقی سه اندیشمند صاحبنظر در حوزه تعلیم و تربیت یعنی فارابی، کومنیوس و روسو را بررسی و به بیان شباهتها و تفاوتهای آرای تربیتی آنها بپردازد. روش پژوهش، توصیفی با رویکرد تحلیلی- مقایسهای است. از نظر فارابی، انسان دارای فضائل و رذائلی است که در زندگی انفرادیاش ظهور نمییابند، بلکه جامعه است که آنها را از قوه به فعل در میآورد. کومنیوس با بیان تربیت فراگیر، تبعیضهای بین افراد را نادیده میگیرد و در صدد اصلاح و بهبود تعلیم و تربیت کودکان و بزرگسالان و سالمندان بر میآید. وی که بنیانگذار نظام آموزش گام به گام متناسب با رشد یادگیرنده است با اصولی بنیادین برگرفته از طبیعت، به بنیان نهادن سازمان آموزش دقیق خود میپردازد. روسو نیز از یکسو از فرد و تربیت فردی و بازگشت به طبیعت سخن میگوید و از دیگر سو به جامعه و پیمان اجتماعی میپردازد. یافتههای پژوهش پیش رو حاکی است که بین دیدگاه تربیتی- اخلاقی هر سه اندیشمند تفاوتها و شباهتهایی وجود دارد.
تبیین و تحلیلی بر مفاهیم تربیتی- اخلاقی از نظر فارابی، کومنیوس و روسو
3/21/2014 12:00:00 AM
تحلیلی براصول اخلاقی در فرایند پژوهشهای علوم تربیتی
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 40
معیار تمایز مفاهیم اخلاقی از غیر اخلاقی
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14
منشأ الزامهای اخلاقی از نظر کریستین کرسگارد
نویسنده:
حسین اترک
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 85
سیر تطوّر تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا
نویسنده:
زهرا یوسفی روشناوند
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 زمستان 88 - مسلسل 2
مفاهیم اخلاقی معیار از منظر قرآن کریم
نویسنده:
سید عباس صالحی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 69
مفاهیم اخلاقی معیار از منظر قرآن کریم
نویسنده:
سید عباس صالحی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 بهار 1391 شماره69
تعریف مفاهیم اخلاقی و ساختارهای قرآنی
نویسنده:
محمد عالم زاده نوری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 70
تقوا؛سرآمد اخلاق، درآمدی بر شناخت مفاهیم اخلاقی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسندگان:
محمد صادق حسینی سرشت
،
امیر اشرافی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1388 شماره 15
آسیب شناسی مفاهیم اخلاقی از نگاه شهید مطهری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تبیین درونگرایانه شهودگرایی اخلاقی (مبتنی بر مبناگرایی غیراعتقادی)
نویسنده:
بهروز محمدی منفرد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 70