جهانشمولى عرفان اسلامى*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
چکیده:
این که کسانى اصرار مى‏ورزند که عرفان اسلامى از قید و بند (1) دین آزاد است تا اندازه‏اى بدین سبب است که تصور مى‏کنند که جهانشمولى آن در خطر است. اما هرچند با دلمشغولى اینان به این وجه تردیدناپذیر عرفان اسلامى احساس همدلى کنیم، نباید فراموش کرد که خاص بودن، کاملا با جهانشمولى سازگار است، و براى این‏که این حقیقت اجمالا درک شود، کافى است هنر مقدس را ملاحظه کنیم، که به صورت غیرقابل تفوقى هم خاص است و هم جهانشمول (2) . براى این‏که مثال را به موضوع بحث‏خودمان نزدیکتر کنیم، باید گفت که هنر اسلامى فى نفسه به خاطر تمایزش از هر هنر مقدس دیگرى، بى‏درنگ قابل تشخیص است: یکپارچگى هنر اسلامى، در زمان یا مکان قابل انکار نیست; این امر بسیار روشن است: خواه مسجد قرطبه را مشاهده کنیم و خواه مدرسه بزرگ سمرقند را، یا آرامگاه یکى از اولیاءالله را در مغرب یا ترکستان چین، به نظرمان مى‏رسد که گویا نور واحدى است که از همه این آثار هنرى مى‏تابد.

اصالت عرفان اسلامى*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

جهانشمولى عرفان اسلامى*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

تعطیل در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: قبسات » سال 1393 تابستان 1393  شماره72

دین و عرفان اسلامی

نویسنده: علی رضا کرمانی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25

وحدت وجود در عرفان اسلامی

نویسنده: رقیه ظفری ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1389 25.26

ظرفیت‌های عرفان اسلامی در تمدن‌زایی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 80

کارکرد حدیث در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: جستار » سال 1390 29و30 (ویژه قرآن و حدیث)

اسم الاهى در عرفان اسلامى

نویسنده: سعید رحیمیان ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 46-45

حقیقت قلب در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: حکمت عرفانی » سال 1391 پاييز و زمستان 1391  شماره4

نظریۀ «خون خدا » در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1397 شماره 172
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397