حاکمیت اراده ظاهری در ساحت بازپژوهی در ماهیت انشاء
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
چکیده:
فقهای امامیه یکی از شروط صحت در معاملات به معنای عام را وجود قصد انشاء دانسته اند و به همین جهت فقدان آن را موجب بطلان یا عدم انعقاد عقد می دانند. این برداشت از مفهوم انشاء ناظر به جنبه سلبی آن می باشد که مورد اتفاق همه فقهای امامیه است و اختلافی در این میان دیده نمی شود. آن چه محل تامل است و در لسان برخی از فقهای معاصر نیز سخن به میان آمده جنبه ایجابی و سببیت انشاء در تحقق عقد است؛ بیان این امر با این پرسش است که آیا در انعقاد عقد آنچه سازنده عقد می باشد اراده باطنی و انشاء درونی است یا اراده ظاهری نیز یارای آن را دارد که سبب در ساختن عقد باشد. این اختلاف نظر در این مبنا تا جایی است که حتی برخی از فقهای امامیه در تبیین ماهیت انشاء به صراحت آن را همان اراده مظهره یا ظاهر شده دانسته اند. هرچند با تتبع در متون فقهی می توان دریافت که فقهای امامیه در سببیت تحقق عقد بیشتر جانب اراده باطنی را گرفته اند اما نظریه حاکمیت اراده ظاهری که برگرفته از برخی فتاوای آنان است می تواند به عنوان یک نظریه مترقی به سان برخی از مکاتب حقوقی در جهت اتقان و استحکام معاملات و قرار دادها متجلی گردد.
فقهای امامیه یکی از شروط صحت در معاملات به معنای عام را وجود قصد انشاء دانسته اند و به همین جهت فقدان آن را موجب بطلان یا عدم انعقاد عقد می دانند. این برداشت از مفهوم انشاء ناظر به جنبه سلبی آن می باشد که مورد اتفاق همه فقهای امامیه است و اختلافی در این میان دیده نمی شود. آن چه محل تامل است و در لسان برخی از فقهای معاصر نیز سخن به میان آمده جنبه ایجابی و سببیت انشاء در تحقق عقد است؛ بیان این امر با این پرسش است که آیا در انعقاد عقد آنچه سازنده عقد می باشد اراده باطنی و انشاء درونی است یا اراده ظاهری نیز یارای آن را دارد که سبب در ساختن عقد باشد. این اختلاف نظر در این مبنا تا جایی است که حتی برخی از فقهای امامیه در تبیین ماهیت انشاء به صراحت آن را همان اراده مظهره یا ظاهر شده دانسته اند. هرچند با تتبع در متون فقهی می توان دریافت که فقهای امامیه در سببیت تحقق عقد بیشتر جانب اراده باطنی را گرفته اند اما نظریه حاکمیت اراده ظاهری که برگرفته از برخی فتاوای آنان است می تواند به عنوان یک نظریه مترقی به سان برخی از مکاتب حقوقی در جهت اتقان و استحکام معاملات و قرار دادها متجلی گردد.
حاکمیت اراده ظاهری در ساحت بازپژوهی در ماهیت انشاء
3/21/2019 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بازپژوهی ماهیت جرم سبالنبی در فقه امامیه
نویسندگان:
مجید قورچی بیگی
،
حسین حاجی حسینی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1396 شماره 91
حدود دخالت اصل حاکمیت اراده در قراردادهای کار
استاد راهنما:
محمد عالم زاده
، دانشجو:
مهدی نوروززاده
،
پایاننامه: غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی - 1394 - [کارشناسی ارشد]
نسبت میان حاکمیت الهی و حق حاکمیت انسان در پذیرش یا عدم پذیرش اراده ی تشریعی خداوند
نویسندگان:
احمد واعظی
،
عبدالله عصاره*
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1399 دوره 23، شماره 2 (تابستان 1399)
نقش نظریه «معنا» در تبیین هشام بن حکم از ماهیتِ ارادۀ خدا
نویسندگان:
محمدتقی سبحانی
،
اکبر اقوام کرباسی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 96
اراده آزاد؛ دیدگاههای معاصر در باب ارادۀ آزاد
نویسنده:
بهرام علیزاده
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 57
معناشناسی عدالت در ساحت اجتماعی
نویسنده:
حسین توسلی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 زمستان 1393 شماره22
عدالت در ساحت هستی اجتماع
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: پگاه حوزه » سال 1385 شنبه 26 فروردين 1385 شماره180
معناشناسی عدالت در ساحت اجتماعی
نویسنده:
حسین توسلی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 زمستان 93 - مسلسل 22