حاکمیت ارادة ظاهری در ماهیت انشا
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 1
چکیده:
فقهای امامیه یکی از شروطِ صحت در معاملاتِ بمعنی الأعم را وجود قصدِ انشا دانسته اند و از این رو، فقدان آن را موجب بطلان یا عدم انعقاد عقد میدانند. این برداشت از مفهوم انشا ناظر به جنبة سلبی آن می باشد که مورد اتفاق همه فقهای امامیه است و اختلافی در این میان دیده نمیشود. آنچه محل تأمل است و در لسان برخی از فقهای معاصر نیز سخن به میان آمده، جنبة ایجابی و سببیّت انشا در تحقق عقد است؛ بیان این امر، با این پرسش است که آیا در انعقاد عقد آنچه سازندة عقد میباشد ارادة باطنی و انشای درونی است یا ارادة ظاهری نیز یارای آن را دارد که سبب در ساختن عقد باشد. این اختلاف نظر در این مبنا تا جایی است که حتی برخی از فقهای امامیه در تبیین ماهیت انشا بهصراحت آن را همان ارادة مظهره یا ظاهر شده دانسته اند. هر چند با تتبع در متون فقهی میتوان دریافت که فقهای امامیه در سببیّت تحقق عقد بیشتر جانب ارادة باطنی را گرفتهاند، اما نظریة حاکمیت ارادة ظاهری که برگرفته از برخی فتواهای آنهاست میتواند به عنوان یک نظریه مترقی بسان برخی از مکاتب حقوقی برای اتقان و استحکام معاملات و قراردادها قرار گیرد.
فقهای امامیه یکی از شروطِ صحت در معاملاتِ بمعنی الأعم را وجود قصدِ انشا دانسته اند و از این رو، فقدان آن را موجب بطلان یا عدم انعقاد عقد میدانند. این برداشت از مفهوم انشا ناظر به جنبة سلبی آن می باشد که مورد اتفاق همه فقهای امامیه است و اختلافی در این میان دیده نمیشود. آنچه محل تأمل است و در لسان برخی از فقهای معاصر نیز سخن به میان آمده، جنبة ایجابی و سببیّت انشا در تحقق عقد است؛ بیان این امر، با این پرسش است که آیا در انعقاد عقد آنچه سازندة عقد میباشد ارادة باطنی و انشای درونی است یا ارادة ظاهری نیز یارای آن را دارد که سبب در ساختن عقد باشد. این اختلاف نظر در این مبنا تا جایی است که حتی برخی از فقهای امامیه در تبیین ماهیت انشا بهصراحت آن را همان ارادة مظهره یا ظاهر شده دانسته اند. هر چند با تتبع در متون فقهی میتوان دریافت که فقهای امامیه در سببیّت تحقق عقد بیشتر جانب ارادة باطنی را گرفتهاند، اما نظریة حاکمیت ارادة ظاهری که برگرفته از برخی فتواهای آنهاست میتواند به عنوان یک نظریه مترقی بسان برخی از مکاتب حقوقی برای اتقان و استحکام معاملات و قراردادها قرار گیرد.
حاکمیت ارادة ظاهری در ماهیت انشا
3/21/2018 12:00:00 AM
حاکمیت اراده ظاهری در ساحت بازپژوهی در ماهیت انشاء
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
حدود دخالت اصل حاکمیت اراده در قراردادهای کار
استاد راهنما:
محمد عالم زاده
، دانشجو:
مهدی نوروززاده
،
پایاننامه: غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی - 1394 - [کارشناسی ارشد]
نسبت میان حاکمیت الهی و حق حاکمیت انسان در پذیرش یا عدم پذیرش اراده ی تشریعی خداوند
نویسندگان:
احمد واعظی
،
عبدالله عصاره*
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1399 دوره 23، شماره 2 (تابستان 1399)
نقش نظریه «معنا» در تبیین هشام بن حکم از ماهیتِ ارادۀ خدا
نویسندگان:
محمدتقی سبحانی
،
اکبر اقوام کرباسی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 96
اراده آزاد؛ دیدگاههای معاصر در باب ارادۀ آزاد
نویسنده:
بهرام علیزاده
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 57
نقش نظریه «معنا» در تبیین هشام بن حکم از ماهیت اراده خدا
نویسندگان:
اکبر اقوام کرباسی*
،
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 زمستان 1398 شماره 4
هم آوایی خط فکری شیخ مفید با معتزله بغداد در تبیین ماهیت اراده خداوند
نویسنده:
اکبر اقوام کرباسی*
،
مقاله نشریه: معرفت کلامی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 2
نگارش مقاله اراده
نویسنده:
اكبر اقوام كرباسي
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1395/10/16 تا تاریخ: 1396/09/01