اراده آزاد؛ دیدگاههای معاصر در باب ارادۀ آزاد
نویسنده:
بهرام علیزاده
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 57
چکیده:
بیش از دو هزار سال است که مسئلۀ ارادۀ آزاد و دترمینیسم ذهن فیلسوفان را به خود مشغول ساخته است. این مسئله در سالهای اخیر به شکل و شیوهای نو، دوباره احیا شده است. در این مقاله نخست به دیدگاه «شهود متعارف» و تقابل آن با دترمینیسم پرداخته شده است. همسازی یا ناهمسازی ارادۀ آزاد و دترمینیسم، مسئلۀ همسازی[i] نامیده میشود. بهواسطۀ پاسخهایی که به مسئلۀ همسازی داده شده، انشعاباتی اساسی در حوزۀ ارادۀ آزاد پدید آمده است. همسازگرایی و ناهمسازگرایی دو دیدگاه عمده بهحساب میآیند. ناهمسازگرایی نیز دو گونۀ اصلی دارد که عبارتند از اختیارگرایی و دترمینیسم سخت (ناهمسازگرایی سخت). بخش پایانی مقاله به رویکرد علمی و نسبت آن با مسئلۀ ارادۀ آزاد اختصاص دارد. آزمایش بنیامین لیبت و آزمایش نیکولز از آزمایشهاییاند که به آنها اشاره شده است. این آزمایشها پیامدهای متفاوت و حتی متضادی داشتهاند
بیش از دو هزار سال است که مسئلۀ ارادۀ آزاد و دترمینیسم ذهن فیلسوفان را به خود مشغول ساخته است. این مسئله در سالهای اخیر به شکل و شیوهای نو، دوباره احیا شده است. در این مقاله نخست به دیدگاه «شهود متعارف» و تقابل آن با دترمینیسم پرداخته شده است. همسازی یا ناهمسازی ارادۀ آزاد و دترمینیسم، مسئلۀ همسازی[i] نامیده میشود. بهواسطۀ پاسخهایی که به مسئلۀ همسازی داده شده، انشعاباتی اساسی در حوزۀ ارادۀ آزاد پدید آمده است. همسازگرایی و ناهمسازگرایی دو دیدگاه عمده بهحساب میآیند. ناهمسازگرایی نیز دو گونۀ اصلی دارد که عبارتند از اختیارگرایی و دترمینیسم سخت (ناهمسازگرایی سخت). بخش پایانی مقاله به رویکرد علمی و نسبت آن با مسئلۀ ارادۀ آزاد اختصاص دارد. آزمایش بنیامین لیبت و آزمایش نیکولز از آزمایشهاییاند که به آنها اشاره شده است. این آزمایشها پیامدهای متفاوت و حتی متضادی داشتهاند
اراده آزاد؛ دیدگاههای معاصر در باب ارادۀ آزاد
3/21/2010 12:00:00 AM
اراده آزاد انسان؛ بررسی تطبیقی نظریه اصول فقه معاصر و حکمت متعالیه
نویسندگان:
مجتبی افشارپور
،
محسن قمی
،
مقاله نشریه: نسیم خرد » سال 1399 دوره 6، شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)
نگارش مقاله اراده
نویسنده:
اكبر اقوام كرباسي
،
طرح پژوهشی: تاليف دايره المعارف » از تاریخ: 1395/10/16 تا تاریخ: 1396/09/01
بررسی انتقادی دیدگاه برخی اصولیان معاصر در باب حقیقت اختیار در پرتوی حکمت متعالیه
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39