بررسی انتقادی دیدگاه برخی اصولیان معاصر در باب حقیقت اختیار در پرتوی حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39
چکیده:
یکی از مبانی انسان شناختی حکمت متعالیه، اختیار است که در بستر دیگر مبانی فلسفی آن تبیین می شود. صدرا دو تعریف از حقیقت اختیار ارائه کرده که متخَّذ از تحلیل واقعیت است. برخی از متفکران علم اصول با بیان اشکالات متعدد گفته‌اند این تعاریف، نه برآمده از واقعیت، بلکه برساخته از ذهن فلاسفه برای فرار از شبهه جبری است که لازمه قولشان است؛ زیرا امکان فعل و ترک برای مختار بودن فاعل، موضوعیت دارد که به دلیل قول حکمت متعالیه به جریان عام ضرورت علّی، قابل تصور نیست. بررسی جامع نشان میدهد دیدگاه اصولیان با اشکالات مبنایی و بنایی متعددی مواجه است و تحلیل‌های حکمت متعالیه دراینباره، دقیق‌تر و مبتنی بر واقعیت است؛ چه اینکه ضرورت علّی، نه‌تنها نافی اختیار نیست، بلکه موکِّد آن است

شواهد قرآنی برخی مضامین حکمت متعالیه

نویسنده: علی کرجی ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1394

بررسی انتقادی دیدگاه تفکیکی استاد حکیمی در کتاب «معادجسمانی در حکمت متعالیه» (1)

مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1392 بهار 1392  شماره43

بررسی دیدگاه های برخی از متکلمان مسلمان درباره حقیقت ملائک

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 1396 شماره31

تحلیل انتقادی دیدگاه هیوم در باب شکاکیت

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47

بررسی انتقادی دیدگاه ویلیام استنگر در باب نظریه تنظیم دقیق کیهانی

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401

بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه کوهن از منظر حکمت متعالیه

استاد راهنما: عبدالحسین خسروپناه ، استاد مشاور: شمس الله مریجی ، دانشجو: سید هادی ساجدی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

مطالعه انتقادی دیدگاه تیلیش در باب عقل و ایمان

نویسنده: مصطفی صالحی اردکانی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

هورقلیا در حکمت متعالیه

نویسنده: حسین توفیقی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 203
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397