بررسی تطبیقی مبانی اعتقادی زیدیه و امامیه درباره منجی آخرالزمان
نویسنده:
علی دادرو
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1402 شماره بیست و ششم - تابستان 1402
چکیده:
فرقه زیدیه بهعنوان دومین فرقه مهم جهان تشیع؛ پس از قیام زید بن علی فرزند امام چهارم شیعیان و شهادت او شکل گرفته است. مبانی اعتقادی زیدیه در مورد مهدویت؛ نیاز جامعه به منجی آخرالزمان و عدالت گستر و ناجی جهانی است، اما آنان در مصداق مهدویت با امامیه اختلاف نظر دارند. امامیه اعتقاد به مهدی موعودی دارند که دوازدهمین امام شیعیان جهان است و معتقدند که در غیبت به سر میبرد و زمانی ظهور مینماید و عدالت گستری کرده و جهان را پی از عدل و داد میکند. ولی زیدیان قائل اند هر امامی که دارای شرایط امامت بوده و قیام کند مهدی و ناجی آخرالزمانی است. با این تفاسیر مهمترین فرق تشیع زیدی با تشیع امامی در این است که نگرش زیدیان به امامت بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد؛ در حالی که نگرش شیعه امامیه به امامت نگرش دینی و مبتنی بر نص است و آنان امامان را جانشینان پیامبر اکرم3 و در سطح آنان میدانند. اما بر مبنای اعتقادی زیدیان، امامت بر محور فاطمی بودن و قیام به سیف قرار دارد. همچنین آنان هم در مورد مهدی موعود مانند اهل تسنن میاندیشند و به انتظار فرج و موعود بودن منجی اعتقادی ندارند. لذا مسأله اصلی در اینجا بررسی رویکرد اعتقادی این دو جریان در مورد امامت منجی است که در این مقاله با یک مقایسه تطبیقی در مورد مبانی اعتقادی زیدیه و امامیه درباره منجی موعود آخرالزمان این موضوع مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.
فرقه زیدیه بهعنوان دومین فرقه مهم جهان تشیع؛ پس از قیام زید بن علی فرزند امام چهارم شیعیان و شهادت او شکل گرفته است. مبانی اعتقادی زیدیه در مورد مهدویت؛ نیاز جامعه به منجی آخرالزمان و عدالت گستر و ناجی جهانی است، اما آنان در مصداق مهدویت با امامیه اختلاف نظر دارند. امامیه اعتقاد به مهدی موعودی دارند که دوازدهمین امام شیعیان جهان است و معتقدند که در غیبت به سر میبرد و زمانی ظهور مینماید و عدالت گستری کرده و جهان را پی از عدل و داد میکند. ولی زیدیان قائل اند هر امامی که دارای شرایط امامت بوده و قیام کند مهدی و ناجی آخرالزمانی است. با این تفاسیر مهمترین فرق تشیع زیدی با تشیع امامی در این است که نگرش زیدیان به امامت بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد؛ در حالی که نگرش شیعه امامیه به امامت نگرش دینی و مبتنی بر نص است و آنان امامان را جانشینان پیامبر اکرم3 و در سطح آنان میدانند. اما بر مبنای اعتقادی زیدیان، امامت بر محور فاطمی بودن و قیام به سیف قرار دارد. همچنین آنان هم در مورد مهدی موعود مانند اهل تسنن میاندیشند و به انتظار فرج و موعود بودن منجی اعتقادی ندارند. لذا مسأله اصلی در اینجا بررسی رویکرد اعتقادی این دو جریان در مورد امامت منجی است که در این مقاله با یک مقایسه تطبیقی در مورد مبانی اعتقادی زیدیه و امامیه درباره منجی موعود آخرالزمان این موضوع مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.
بررسی تطبیقی مبانی اعتقادی زیدیه و امامیه درباره منجی آخرالزمان
1/1/1402 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی «قیام» در اندیشه زیدیه و امام خمینی
نویسنده:
مرتضی توکلی محمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 75 - پاییز 95
بررسی روابط امامیه با زیدیه تا پایان غیبت صغری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1333 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی ویژگی های منجی در اسلام و مسیحیت پروتستان
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1391 - [کارشناسی ارشد]
مبانی نظری حکومت اسلامی ، بررسی فقهی تطبیقی
نویسنده:
آیت الله محمد مهدی آصفی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1393
بررسی تطبیقی دیدگاه ملاصدرا و سویین برن درباره استکمال نفس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی مبانی و ویژگی های اخلاقی اسلامی و اخلاق مسیحی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی اخلاقی زیستن و مولفه های آن از دیدگاه امامیه و کاتولیک
نویسندگان:
مصطفی آزادیان
،
امیر خواص
،
مقاله نشریه: معرفت ادیان » سال 1395 (پياپي 29)، زمستان 1395 شماره1
برگزاری نشست بررسی تطبیقی آموزههای اعتقادی جریانهای تكفیری (به ویژه داعش) و مذاهب اسلامی
طرح پژوهشی: »
بررسی انتقادی دیدگاه فیلسوفان ذهن درباره چیستی و مبانی عمل اختیاری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی اشعار عطار نیشابوری و ابن ابی الحدید دربارۀ علی (ع)
نویسندگان:
سکینه صارمی گروی
،
حسن مجیدی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 4