بررسی روابط امامیه با زیدیه تا پایان غیبت صغری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1333 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
شیعه به عنوان یکی از اصلی ترین فرقه های مطرح در جهان اسلام با تعاریفی زیاد اما قریب به هم از زمان حیات رسول خدا (ص) به دوستداران وطرفداران حضرت علی(ع) اطلاق می شد ودر طول تاریخ به فرقه های مختلفی منشعب گشت ودر این میان دوجریان عمده آن یعنی، امامیه وزیدیه تا حدود زیادی پویائی وحیات فکری ،فرهنگی وسیاسی خود راحفظ کرده که همواره بین آنها تعاملات وتقابل هایی وجود داشته است بطوری که از زمان شکل گیری زیدیه درقالب نهضت وسپس در لباس حکومت،پیوسته مابین آن دو روابط سیاسی ،فرهنگی واجتماعی وجود داشته است که در برخی به تعامل بین آنها ودر پاره ای از موارد به تنازع منجر می گردیده است علی رغم غنای فکری وفرهنگی فرقه امامیه بهره گیری از راویان وعالمان زیدی مذهب در زمینه های مختلف علوم حدیث ، تفسیر،تاریخ وسیره وهمچنین استفاده های علمی رهبران زیدیه از مکتب اهل بیت با حضور بر سر درس آنان آشکار ترین جلوه های تعامل فرهنگی مابین آنان به شمار می رفت. از اواخر قرن دوم و با مشخص تر شدن دسته بندی های فرق مختلف تشیع، زیدیه تدوین عقاید خود را شروع و عالمان زیدی در كنار تدوين مباحث حديثي و فقهي، به نقد آرای ديگر فرق، خاصّه اماميه كه اشتراكات زيادي نیز با هم داشتند روی آورده وآثاری در رد بر عقاید امامیه بویژه در بحث امامت نگارش کردند.آغاز غيبت صغري و شرايط دشواري كه اماميه با آن روبرو شد براي زيديه این امکان را فراهم كرد تا به نقد اماميه بپردازند. بجز کوفه(عراق)، در بخش هایی از ایران و از همه مهم تر در ری به دلیل همسایگی زیدیه و امامیه نزاع های کلامی رونق بیشتری گرفت. گذشته از این، روابط سیاسی ما بین امامیه وزیدیه، در روزگار حضور امامان شیعه با چالش های جدی روبرو بود. زیدیه به اعتقاد «تقیه» و قعود امامان و عدم پیگیری برنامه جهاد و دعوت در امر امامت انتقاد می کردند در نتیجه آنان به این شعار وعقیده (هرچند به صورت تظاهر) یعنی اتخاذ اندیشه سیاسی که حول محور امامت مجتهدین عادل از اهل بیت نبوی می چرخد در تقابل فکری و سیاسی با امامیه قرار گرفتند ورهبران آن قیام هائی را شکل دادند که اگرچه برخی ازآنان موردتأیید امامان شیعه قرار گرفت امّا به دلايل مختلف سياسى و على رغم گستردگى و كثرت آن قیام ها، كار آنها بىثمر بود ومتأسفانه هیچ کدام به نتیجه نرسید وشاید بتوان مسأله عدم استقبال شیعیان امامیه از این قیامها وشركت نکردن شخص امام (ع) در آنها (به خصوص با توجه به اختلافاتی كه به تدريج بين زيديه و امامیه به وجود آمد) را یکی از دلايل بی نتیجه بودن آنها واینکه رهبرى آنهاراغیر معصوم بر عهده داشته دانست. همچنين، همزیستی مسالمت آمیز در میان آنان وتغیرات فکری وعقیدتی وتلاش امامان شیعه برای هدایت زیدی مذهبان نیز از جلوه های روابط پر فراز ونشیب اجتماعی مابین پیروان هر دو فرقه می باشد. "واژگان کلیدی:امامیه ، زیدیه ، روابط سیاسی ، روابط فرهنگی ،روابط اجتماعی"
شیعه به عنوان یکی از اصلی ترین فرقه های مطرح در جهان اسلام با تعاریفی زیاد اما قریب به هم از زمان حیات رسول خدا (ص) به دوستداران وطرفداران حضرت علی(ع) اطلاق می شد ودر طول تاریخ به فرقه های مختلفی منشعب گشت ودر این میان دوجریان عمده آن یعنی، امامیه وزیدیه تا حدود زیادی پویائی وحیات فکری ،فرهنگی وسیاسی خود راحفظ کرده که همواره بین آنها تعاملات وتقابل هایی وجود داشته است بطوری که از زمان شکل گیری زیدیه درقالب نهضت وسپس در لباس حکومت،پیوسته مابین آن دو روابط سیاسی ،فرهنگی واجتماعی وجود داشته است که در برخی به تعامل بین آنها ودر پاره ای از موارد به تنازع منجر می گردیده است علی رغم غنای فکری وفرهنگی فرقه امامیه بهره گیری از راویان وعالمان زیدی مذهب در زمینه های مختلف علوم حدیث ، تفسیر،تاریخ وسیره وهمچنین استفاده های علمی رهبران زیدیه از مکتب اهل بیت با حضور بر سر درس آنان آشکار ترین جلوه های تعامل فرهنگی مابین آنان به شمار می رفت. از اواخر قرن دوم و با مشخص تر شدن دسته بندی های فرق مختلف تشیع، زیدیه تدوین عقاید خود را شروع و عالمان زیدی در كنار تدوين مباحث حديثي و فقهي، به نقد آرای ديگر فرق، خاصّه اماميه كه اشتراكات زيادي نیز با هم داشتند روی آورده وآثاری در رد بر عقاید امامیه بویژه در بحث امامت نگارش کردند.آغاز غيبت صغري و شرايط دشواري كه اماميه با آن روبرو شد براي زيديه این امکان را فراهم كرد تا به نقد اماميه بپردازند. بجز کوفه(عراق)، در بخش هایی از ایران و از همه مهم تر در ری به دلیل همسایگی زیدیه و امامیه نزاع های کلامی رونق بیشتری گرفت. گذشته از این، روابط سیاسی ما بین امامیه وزیدیه، در روزگار حضور امامان شیعه با چالش های جدی روبرو بود. زیدیه به اعتقاد «تقیه» و قعود امامان و عدم پیگیری برنامه جهاد و دعوت در امر امامت انتقاد می کردند در نتیجه آنان به این شعار وعقیده (هرچند به صورت تظاهر) یعنی اتخاذ اندیشه سیاسی که حول محور امامت مجتهدین عادل از اهل بیت نبوی می چرخد در تقابل فکری و سیاسی با امامیه قرار گرفتند ورهبران آن قیام هائی را شکل دادند که اگرچه برخی ازآنان موردتأیید امامان شیعه قرار گرفت امّا به دلايل مختلف سياسى و على رغم گستردگى و كثرت آن قیام ها، كار آنها بىثمر بود ومتأسفانه هیچ کدام به نتیجه نرسید وشاید بتوان مسأله عدم استقبال شیعیان امامیه از این قیامها وشركت نکردن شخص امام (ع) در آنها (به خصوص با توجه به اختلافاتی كه به تدريج بين زيديه و امامیه به وجود آمد) را یکی از دلايل بی نتیجه بودن آنها واینکه رهبرى آنهاراغیر معصوم بر عهده داشته دانست. همچنين، همزیستی مسالمت آمیز در میان آنان وتغیرات فکری وعقیدتی وتلاش امامان شیعه برای هدایت زیدی مذهبان نیز از جلوه های روابط پر فراز ونشیب اجتماعی مابین پیروان هر دو فرقه می باشد. "واژگان کلیدی:امامیه ، زیدیه ، روابط سیاسی ، روابط فرهنگی ،روابط اجتماعی"
بررسی روابط امامیه با زیدیه تا پایان غیبت صغری
3/21/1954 12:00:00 AM
غیبت صغری و نخستین بحران های امامیه
نویسنده:
محمد کاظم رحمتی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1385 شماره 1 - بهار 85 - مسلسل 25
اعتبارسنجی آموزه بابیّت امامان در عصر حضور تا پایان غیبت صغری؛ بررسی منبع شناختی
نویسنده:
نعمت الله صفری فروشانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1397 زمستان 96 مسلسل72
بازخوانش باورمندی فرقه های تشیع به مصداق مهدی از آغاز تا پایان غیبت صغری با تاکید بر ماندگاری امامیه
نویسنده:
مجید احمدی کچایی
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1397 بهار 1397 شماره45-1
تاریخ اجتماعی شیعیان امامیه بغداد از آغاز غیبت صغری تا سقوط آل بویه
نویسندگان:
راحله ضائفی
،
مجید احمدی کچایی
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1397 زمستان 1397 شماره48
بررسی تحلیلی باورمندی مسلمانان به تبار نبوی و فاطمی مهدی موعود عج تا آغاز غیبت صغری با تأکید بر امامیه
نویسندگان:
رضا برادران
،
نعمت الله صفری فروشانی
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1400 شماره 1
بررسی جایگاه خاندان شیعی در عصر غیبت صغری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
پرسشها و پاسخهای تاریخی: درباره زندگانی معصومان (ع) از امام سجاد (ع) تا پایان غیبت صغری
کتاب: دفتر نشر معارف - 1399
تاریخ تشیع در بغداد از آغاز تا عصر غیبت صغری
نویسنده:
جلیل سالمی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1397 شماره ششم - بهار 97
جریان شناسی فکری امامیه در خراسان و ماوراءالنهر(از آستانه غیبت صغری تا عصر شیخ صدوق)
نویسندگان:
محمدتقی سبحانی
،
سیداکبر موسوی تنیانی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1393 بهار 1393 شماره4