مبانی عقلی در تفسیر آیه شریفه «شهدالله»

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 47- پاییز 1400
چکیده:
اصولیین غالبا معتقدندکه عقل می‎تواند بدون کمک گرفتن از کلام دینی، امری را ادراک کند و آن را معادل کلام وحی و دین در نظر بگیرد. اما روشن است که قرآن و فلسفه دو نظام معرفتی متمایز از یکدیگر هستند. در فلسفه سخن از مفاهیمی کاملا عقلی چون واجب بالذات و.. به میان می‎آید. واجب الوجود بالذات، به معنی موجودی است که هستی او، ناشی از موجود دیگری نیست و از سوی ذاتِ خودِ او، وجود او و وجود همه جهات و صفات او برایش دارای ضرورت است. پس واجب الوجود از جمیع وجوه واجب و واحد است. براساس نتایجی که از این بحث گرفته می‎شود ثابت می‎شود بحث از واجب بالذات که بحثی فلسفی است(چون موضوع آن موجود بما هو موجود است و..)، به معنای بحث از خداست. همچنین از راه تطبیق «اوصاف منحصر در فرد الله» به اوصاف واجب بالذات، ثابت می‌شود تنها مصداق خدای فلسفه، الله ادیان است. پس از اطمینان از قابل مقایسه بودن الله و خدای فلسفه وسیر استدلال‎ها در این دو حوزه، می‎توانیم معادلی در فلسفه برای شهادت خداوند برالوهیت و وحدت خود در آیه شهدالله بیابیم. طبق مشهور، برهان صدیقین با این معنا در آیه تطبیق می‎نماید.در باب براهین اثبات خدا برهانی برتر است که با کمترین واسطه بتواند خدا را اثبات کند و آن برهانی که در اثبات واجب، حد وسطی غیراز خود واجب نداشته باشد، اشرف براهین است. تقریبا همه براهین صدیقین سعی کرده‎اند «بدون وساطت مخلوق» واجب تعالی را اثبات کنند، اما علامه طباطبایی توانسته است کاری کند که نه تنها هیچ مخلوقی واسطه اثبات خداوند نباشد، بلکه برای ارائه این برهان به هیچ نظریه‎ای هم نیاز نباشد، و تنها بدیهیات اولیه در آن استفاده شده‎اند.

بررسی مبانی عقلی آیه شریفه شهد الله ( الله لا اله الاهو .... آیه الکرسی

نویسنده: زهرا تفرجی شیرازی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: رضاپور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی عقلی تناسخ ملکوتی در حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31

مبانی عقلی تجسم اعمال در حکمت متعالیه

نویسنده: صدیقه شریعتی فر ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ، استاد مشاور 2: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]

مبانی عقلی تناسخ ملکوتی در حکمت متعالیه

نویسنده: معصومه شیخ الاسلامی ، استاد راهنما: علی شیروانی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی عقلی و نقلی ولایت تکوینی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13

تفسیر کلامی عرفانی آیه نور

نویسنده: مهدی علیزاده ،
کتاب: بوستان کتاب - 1390

اصطلاح‌شناسی مبانی تفسیر

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 77

گرایش عقلی و اجتهادی در تفسیر «من وحی القرآن»

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 64

بازخوانی مبانی تفسیر قرآن

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1400
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397