حرکت جوهری سلوکی نفس ناطقه انسانی
نویسنده:
علی فضلی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44
کلیدواژه:
حرکت جوهری استکمالی
،
حرکت جوهری طولی
،
حرکت جوهری برداری
،
امکان استعدادی
،
اشتداد وجودی
،
مدبر عقلی
،
مدبر ملکوتی
چکیده:
سلوک حرکت نفس ناطقه به سوی خداست و هر عمل سلوکی پارهای از حرکت آن نفس به سوی غایت هستی است. این یک حرکت استکمالی است که از حرکت جوهری نفس ناطقه برمیخیزد. نفس در صورتهای اخلاقی و سلوکی به مثابۀ کمالات جوهری حرکت میکند؛ ولی این حرکت نه حرکت جوهری عرضی، بلکه حرکت طولی و حرکت برداری است. حرکت جوهری طولی با انتقال موضوع در فعلیتها، در سلسلۀ طولی جهان هستی واقع میشود. حرکت جوهری برداری که از نوآوریهای استاد علی عابدی شاهرودی است با مؤلفههای خاصی در پی ترکیب حرکت جوهری عرضی و طولی و به گونۀ شتابدار به وجود میآید. حرکت جوهری استکمالی به امکان استعدادی و استکمال وجودی و قوای قلبی وابسته است تا زمینۀ حرکت فراهم گردد و با استکمال، تکامل وجودی و اشتداد وجودی رخ دهد و با فعلیت قوای قلبی همانند لطائف سبعه سلوک به سوی غایت هستی صورت گیرد. منشأ این حرکت استکمالی چیست؟ در پاسخ، با بهرهگیری از بیان استاد علی عابدی شاهرودی، بحث عامل و مدبر این حرکت جوهری را طرح کردهایم. این مدبر بر دو قسم است: یکی مدبر درونی که ارادۀ عقلی است و دیگری مدبر بیرونی که ارادۀ ملکوتی و الهی است. البته تدبیر مدبر ملکوتی و الهی نیز به سه دسته تقسیم میشود: تدبیر آغازین و پسین؛ تدبیر اصلی و طریقی و تدبیر عام و خاص. در ادامه به اثبات حرکت جوهری استکمالی پرداختهایم که بر برهان حرکت در کمالات اخلاقی و سلوکی تکیه دارد.
سلوک حرکت نفس ناطقه به سوی خداست و هر عمل سلوکی پارهای از حرکت آن نفس به سوی غایت هستی است. این یک حرکت استکمالی است که از حرکت جوهری نفس ناطقه برمیخیزد. نفس در صورتهای اخلاقی و سلوکی به مثابۀ کمالات جوهری حرکت میکند؛ ولی این حرکت نه حرکت جوهری عرضی، بلکه حرکت طولی و حرکت برداری است. حرکت جوهری طولی با انتقال موضوع در فعلیتها، در سلسلۀ طولی جهان هستی واقع میشود. حرکت جوهری برداری که از نوآوریهای استاد علی عابدی شاهرودی است با مؤلفههای خاصی در پی ترکیب حرکت جوهری عرضی و طولی و به گونۀ شتابدار به وجود میآید. حرکت جوهری استکمالی به امکان استعدادی و استکمال وجودی و قوای قلبی وابسته است تا زمینۀ حرکت فراهم گردد و با استکمال، تکامل وجودی و اشتداد وجودی رخ دهد و با فعلیت قوای قلبی همانند لطائف سبعه سلوک به سوی غایت هستی صورت گیرد. منشأ این حرکت استکمالی چیست؟ در پاسخ، با بهرهگیری از بیان استاد علی عابدی شاهرودی، بحث عامل و مدبر این حرکت جوهری را طرح کردهایم. این مدبر بر دو قسم است: یکی مدبر درونی که ارادۀ عقلی است و دیگری مدبر بیرونی که ارادۀ ملکوتی و الهی است. البته تدبیر مدبر ملکوتی و الهی نیز به سه دسته تقسیم میشود: تدبیر آغازین و پسین؛ تدبیر اصلی و طریقی و تدبیر عام و خاص. در ادامه به اثبات حرکت جوهری استکمالی پرداختهایم که بر برهان حرکت در کمالات اخلاقی و سلوکی تکیه دارد.
حرکت جوهری سلوکی نفس ناطقه انسانی
3/20/2020 12:00:00 AM
حرکت جوهری نفس از منظر آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
وحدت یا دوگانگی روح و نفس ناطقه انسانی در عقل و نقل
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 92 - مسلسل 16
وحدت یا دوگانگی روح و نفس ناطقه انسانی در عقل و نقل
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 1392 شماره16
نقش حرکت جوهری در تکامل انسان
نویسندگان:
ابراهیم علیپور
،
عسگر دیرباز
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 79
نقش حرکت جوهری در تکامل انسان
نویسندگان:
ابراهیم علی پور*
،
عسگر دیرباز
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » شماره3
مهمترین پیامدهای حرکت جوهری از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
روح الله زینلی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1391 33و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)
ثمرات کلامی حرکت جوهری در مسئله معاد
نویسندگان:
سمیه باغبادی*
،
علیرضا اسعدی
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1398 اسفند 1398 شماره 12
نظامنامهی تربیت انسان (بر مبنای حرکت جوهری)
نویسندگان:
محمد شریفانی
،
محسن قمی
،
کتاب: سماء قلم - 1395