حرکت جوهری نفس از منظر آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
رساله حاضر که موضوع حرکت جوهری نفس را از منظر حضرت استاد جوادی آملی مورد تدقیق و بررسی قرار می دهد. ببر مبنای اصل اصیل حرکت جوهری بنا شده که مطابق آن، ذره ذره عالم هستی در سیلان بوده استو جهان دم به دم نو می شود. نفس انسان به عنوان برترین موجود این جهان از حرکت جوهری بی بهره نبوده و از بدو پیدایش، دایما با خود و در خود گام می زند. از پوسته خیش بیرون آمده پس از سپری کردن مراحل آغازین وجود، به درگاه نفس ناطقه وارد شده و صاحب شریف ترین موجود این جهانی می گردد. آنگاه به سوی غایت و کمال خویش با سیلان جوهری اش روان می شود. نفس بعد از ورود به نشئه ای پر از تزاحم دنیا با سرمایه های درونی اش که همانا دو بال نظری و عملی عقل او می باشد، در دورترین عوالم هستی سکنی گزیده و باید با تکاپو و حرکت اختیار اش، به سوی ماوای دل آرامش گام بردارد. اگر چه نفس به عنوان موجودی مجرد می باشد اما از انجا که تجرد تام نبوده با ماده در ارتباط است و غالبا افعال خویش را در عالم ماده و با ماده انجام می دهد، حرکت جوهری نفس مورد پذیرش بیشتری قرار می گیرد اگر چه در رابطه با تکامل مجردات گروهی مخالفت می ورزند. برای تبیین این تکامل و حرکت،ابتدا مبانی بحث پیرامون حقیقت حرکت جوهری، نفس انسان و ویژگی های آن بسیار ضروری است. چرا که تنها با استمداد از این اصول و پایه ها می توان به اثبات حرکت در جوهر نفس انسان پرداخت. آنگاه باید اذعان داشت که دو بال رسش انسان که همانا شریعت الهی و دو قوه علمی و عملی نفس ناطقه است در کمال و به غایت متعال رسیدن نفس ناطقه بسیار ضروری است و وصول به غایت و نهایت حرکت نفس که همان سعادت این حرکت شریف است و در معرفت به این حرکت الهی و وصول به سعادت، بر شارفت بحث می افزاید. آنچه این رساله در پی آن است تبیین حرکت تکاملی و صعودی انسان در نشئه دنیاست؛ هر چند نفس در نشات دیگری نیز حضور و ظهور دارد و این نکته فی الجمله مورد قبول دیگران نیز می باشد. البته اینکه آیا نفس به نفسانیت خود در نشات دیگر حضور دارد یا به انحاء دیگر وجودی،بحث جدی و مفصلی دارد که این نوشتار در پی آن نیست. واژگان کلیدی: حرکت جوهری، نفس، عقل نظری، عقل عملی، شریعت.
رساله حاضر که موضوع حرکت جوهری نفس را از منظر حضرت استاد جوادی آملی مورد تدقیق و بررسی قرار می دهد. ببر مبنای اصل اصیل حرکت جوهری بنا شده که مطابق آن، ذره ذره عالم هستی در سیلان بوده استو جهان دم به دم نو می شود. نفس انسان به عنوان برترین موجود این جهان از حرکت جوهری بی بهره نبوده و از بدو پیدایش، دایما با خود و در خود گام می زند. از پوسته خیش بیرون آمده پس از سپری کردن مراحل آغازین وجود، به درگاه نفس ناطقه وارد شده و صاحب شریف ترین موجود این جهانی می گردد. آنگاه به سوی غایت و کمال خویش با سیلان جوهری اش روان می شود. نفس بعد از ورود به نشئه ای پر از تزاحم دنیا با سرمایه های درونی اش که همانا دو بال نظری و عملی عقل او می باشد، در دورترین عوالم هستی سکنی گزیده و باید با تکاپو و حرکت اختیار اش، به سوی ماوای دل آرامش گام بردارد. اگر چه نفس به عنوان موجودی مجرد می باشد اما از انجا که تجرد تام نبوده با ماده در ارتباط است و غالبا افعال خویش را در عالم ماده و با ماده انجام می دهد، حرکت جوهری نفس مورد پذیرش بیشتری قرار می گیرد اگر چه در رابطه با تکامل مجردات گروهی مخالفت می ورزند. برای تبیین این تکامل و حرکت،ابتدا مبانی بحث پیرامون حقیقت حرکت جوهری، نفس انسان و ویژگی های آن بسیار ضروری است. چرا که تنها با استمداد از این اصول و پایه ها می توان به اثبات حرکت در جوهر نفس انسان پرداخت. آنگاه باید اذعان داشت که دو بال رسش انسان که همانا شریعت الهی و دو قوه علمی و عملی نفس ناطقه است در کمال و به غایت متعال رسیدن نفس ناطقه بسیار ضروری است و وصول به غایت و نهایت حرکت نفس که همان سعادت این حرکت شریف است و در معرفت به این حرکت الهی و وصول به سعادت، بر شارفت بحث می افزاید. آنچه این رساله در پی آن است تبیین حرکت تکاملی و صعودی انسان در نشئه دنیاست؛ هر چند نفس در نشات دیگری نیز حضور و ظهور دارد و این نکته فی الجمله مورد قبول دیگران نیز می باشد. البته اینکه آیا نفس به نفسانیت خود در نشات دیگر حضور دارد یا به انحاء دیگر وجودی،بحث جدی و مفصلی دارد که این نوشتار در پی آن نیست. واژگان کلیدی: حرکت جوهری، نفس، عقل نظری، عقل عملی، شریعت.
حرکت جوهری نفس از منظر آیت الله جوادی آملی
3/21/2011 12:00:00 AM
علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1389 (پياپي 4)، تابستان 1389 شماره2
هستی شناسی ادراک از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
محمد مهدی گرجیان*
،
زهرا گرامی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1399 دوره 8، شماره 14 (بهار و تابستان 1399)
امنیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1390 (پياپي 7)، بهار 1390 شماره3
ضرورت حکومت دینی از منظر آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1391 شمار 11 - بهار 91
مبانی انسان شناسی علوم انسانی از منظر آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اسلام و امنیت بین الملل از منظر آیت الله جوادی آملی
ناقد:
محمد ستوده
، ارائه دهنده:
نجف لک زایی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396
بررسی ابعاد اخلاقی امنیت بین الملل از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1393 پاييز و زمستان 1393 شماره7
الگوی ارتباطی روحانیت با نسل جوان از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
کریم خان محمدی*
،
سیدعباس حسینی
،
مقاله نشریه: مطالعات فرهنگ - ارتباطات » سال 1393 پاييز 1393 شماره27
بررسی تطبیقی ایمان از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی و آگوستین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]