صدرا و موضوع حرکت جوهری

نویسنده: ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1389 25.26
چکیده:
حرکت، خروج تدریجی شیء از قوه به فعل است. صدرالمتألهین در مواضع مختلف اسفار از نیاز حرکت به متحرک سخن گفته است. از نظر وی حرکت بر دو نوع است؛ حرکت عرضی و حرکت جوهری. در حرکت‌های عرضی، حرکت نیازمند موضوعی ثابت است که مرکب باشد از مابالقوه و مابالفعل که همان جسم است و حرکت پس از تقوم جسم عارض بر آن می‌شود. اما در حرکت جوهری چنین موضوعی مورد نیاز نیست؛ زیرا حرکت در جوهر، ذاتی است و به جعل بسیط انجام می‌گیرد نه جعل تألیفی. ماوراءالطبیعه نفس طبیعت را جعل می‌کند و نفس طبیعت به گونه‌ای است که از آن حرکت انتزاع می‌شود. بنابراین در حرکت جوهری موضوعِ ثابت برای حرکت لازم نیست. در این نوشتار تلاش شده محورهای یادشده از دیدگاه ملّاصدرا مورد بررسی قرار گیرد.

نقش حرکت جوهری در تکامل انسان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 79

حرکت جوهری سلوکی نفس ناطقه انسانی

نویسنده: علی فضلی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44

نقش حرکت جوهری در تکامل انسان

مقاله نشریه: نقد و نظر » شماره3

نظریه ی حرکت جوهری: پیامدهای فلسفی و تربیتی

مقاله نشریه: اندیشه دینی » سال 1387 زمستان 1387  شماره29

بررسی تطبیقی غایت‌مندی در حرکت جوهری ملاصدرا و حرکت در طبیعت وایتهد

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1398 شماره 8

مهمترین پیامدهای حرکت جوهری از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: روح الله زینلی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1391 33و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)

ثمرات کلامی حرکت جوهری در مسئله معاد

مقاله نشریه: معرفت » سال 1398 اسفند 1398 شماره 12

حقیقت سیال انسان در پرتو حرکت جوهری صدرایی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 بهار 97 - مسلسل 35
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397