تقابل اسماء و صفات الهی در عرفان ابن-عربی
نویسندگان:
سیدجعفر قادری
،
مجید صادقی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 پاییز 92 - مسلسل 17
چکیده:
تبیین و تحلیل عمیقی از اصول و مبانی هستیشناسانه مراتب هستی در عرفان نظری به عمل آمده است که شاهکار این تحلیل و تبیین از آن ابنعربی است. دیدگاه ابنعربی دربارة هستی و بررسی چگونگی پیدایش کثرت و مراتب آن بر سه عنصر و سازه بنیاد گرفته است: نخست تجلی اسمائی، دوم مفهوم تجلی در نفس الهی، سوم مفهوم تناکح و تقابل اسماء. بحث تقابل اسماء و صفات بر هر سه عنصر مبتنی است اما تحقق تقابل اسمائی در اعیان خارجی منوط به ناسازگاری ظاهری مظاهر اسماء و صفات در عالم عناصر است که همان امتداد تناکح اسماء در اعیان خارجی بر اساس تقابل مظاهر اسماء و صفات میباشد و ظهور کامل آن مربوط به عالم عناصر است، هرچند بر اساس تطابق عوالم و حکومت اسماء و صفات ریشة تقابل پدیدههای هستی مربوط به اعیان ثابته در مرتبة واحدیت و تحت تأثیر تجلی اسمائی و صفاتی است و اقتضائات اسماء و صفات در مرتبة واحدیت مادةالمواد همة تقابلهای مراتب هستی، خصوصاً عالم ماده، است. بر اساس تقابل اسماء و صفات، همة پدیدهها و حوادث عالم ماده به صحنة هستی ظاهر میشوند. اسماء و صفات متقابله دائماً در ظهور و تجلیاند و حوادث خیر و شر و پدیدههای متضاد و متقابلِ عالم ماده را محقق میسازند.
تبیین و تحلیل عمیقی از اصول و مبانی هستیشناسانه مراتب هستی در عرفان نظری به عمل آمده است که شاهکار این تحلیل و تبیین از آن ابنعربی است. دیدگاه ابنعربی دربارة هستی و بررسی چگونگی پیدایش کثرت و مراتب آن بر سه عنصر و سازه بنیاد گرفته است: نخست تجلی اسمائی، دوم مفهوم تجلی در نفس الهی، سوم مفهوم تناکح و تقابل اسماء. بحث تقابل اسماء و صفات بر هر سه عنصر مبتنی است اما تحقق تقابل اسمائی در اعیان خارجی منوط به ناسازگاری ظاهری مظاهر اسماء و صفات در عالم عناصر است که همان امتداد تناکح اسماء در اعیان خارجی بر اساس تقابل مظاهر اسماء و صفات میباشد و ظهور کامل آن مربوط به عالم عناصر است، هرچند بر اساس تطابق عوالم و حکومت اسماء و صفات ریشة تقابل پدیدههای هستی مربوط به اعیان ثابته در مرتبة واحدیت و تحت تأثیر تجلی اسمائی و صفاتی است و اقتضائات اسماء و صفات در مرتبة واحدیت مادةالمواد همة تقابلهای مراتب هستی، خصوصاً عالم ماده، است. بر اساس تقابل اسماء و صفات، همة پدیدهها و حوادث عالم ماده به صحنة هستی ظاهر میشوند. اسماء و صفات متقابله دائماً در ظهور و تجلیاند و حوادث خیر و شر و پدیدههای متضاد و متقابلِ عالم ماده را محقق میسازند.
تقابل اسماء و صفات الهی در عرفان ابن-عربی
3/21/2013 12:00:00 AM
رابطه ذات و صفات الهی از دیدگاه ابن میثم بحرانی
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1393 بهار 1393 شماره4
نـظـریـه انـسان کامل از عرفان ابـن عربى تا عرفان امام خـمینى
نویسنده:
غلامرضا جلالی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 95-94
انسان کامل در حکمت متعالیه و عرفان ابن عربی و امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
انسان کامل در حکمت متعالیه و عرفان ابن عربی و امام خمینی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
معانی احصای اسماء الهی در احادیث نبوی
نویسنده:
سیدقوامالدین حسینی سیاهکلرودی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18
بررسی تطبیقی صفت عزیزیت الهی در عرفان اسلامی و الهیات پویشی با تأکید بر ابن عربی و وایت هد
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
مادر، تجلّی گاه صفات الهی
نویسنده:
فضه خاتمی نیا
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 138 رمضان ویژهنامه خانواده
منشأ کثرت اسماء الهی در تفسیر عارفان مسلمان
نویسنده:
سیدقوام الدین حسینی سیاهکلرودی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 بهار 94 - مسلسل 23